• AndreaBD

Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?

Köpte hus i Upplands-Bro för snart två år sedan. Huset är 210 kvm stort och kostade 2,8 miljoner. Med pendeltåg tar det en halv timma till Centralen. Det tycker jag är helt okej.

• AndreaBD
    Anonym (12345) skrev 2017-03-25 11:23:48 följande:
    Kollade på hus där förra året, trivs ni bra, funkar det med kommunikationerna?
    Jo, vi trivs bra. Kommunikationerna - tågen går visserligen varje kvart till Kungsängen, men vi bor i Bro och där är det varje halv timma. Några få extra tåg morgon och eftermiddag. Men annars tycker jag att det är jättebra. Vi har vuxna barn, så skolor och sånt vet jag inget om. Men vi tycker att det är lugnt och trevligt, och mycket plats för pengarna, även stor tomt och garage. Vi åker båda med pendeltåget till jobbet. Det tar 30 minuter till Karlberg (33 till centralen). Det tycker jag är helt okej.
  • AndreaBD
    Anonym (Gravid) skrev 2017-03-24 21:19:48 följande:

Förstår vad du menar, det är fruktansvärt!

Jag och min man köpte en tvåa i Solna (väldigt nära stan), nära till buss, tunnelbana och tvärbanan för 3 miljoner för 2 år sedan.

Nu är jag gravid med vårt första och vi skulle vilja köpa en trea i samma område men det har vi inte råd med. En trea på 75kvm kostar nästan 5 miljoner och det är sjukt, hur ska man få ihop allt på två löner. Jag vill inte flytta långt bort heller för jag har inget körkort, jag har jobbet 5 min ifrån mig.

Visst, det är bekvämt att ha jobbet 5 minuter ifrån, men frågan är om det inte ändå är viktigare att ha ett bra och tillräckligt stort boende när man får barn. I alla fall så småningom. Man behöver inte körkort för att åka in till stan till jobbet - det är ändå bara bilköer, så man åker bäst kommunalt. Man kan få ett radhus för 3 miljoner om man är villig att åka 30 - 45 minuter till jobbet. Det är inte hela världen.
Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?