• halfbaked

Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?

Genuint intresserad hur alla familjer med barn får till sin bostadssituation i Stockholm idag. Flyttar ni långt utanför stan till Södertälje eller Norrtälje när ni får barn och pendlar flera timmar per dag? Har ni gjort bostadskarriär? Eller köper ni ett radhus ett par tunnelbanestationer ifrån stan för 5-6 miljoner? Priserna är horribla!

Säg att ni är ett par (även om många är ensamstående), säg att ni har en svenssonlön var (finns dessutom många som pluggar eller saknar jobb) på 20 000 efter skatt/person och månad. Det innebär 480 000 kr per år efter skatt som ska räcka till ALLT. Lånar man då 5 miljoner motsvarar det ca 10,5 årslöner EFTER skatt för dessa två personer. Hur betalar man av detta när man sitter i sitt radhus i Skärholmen eller Gubbängen?! Kommer priserna alltid att gå upp och göra att man gott kan sälja radhuset när barnen flyttat ut?

Mvh fast i hyresrätt.

• Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?
  • Anonym (Brf)

Vi bor inte i villa eller radhus. Två vuxna och två barn i en trea. Nu är barnen små men om några år "måste" vi nog flytta. Då får vi gå upp i belåning och flytta en eller ett par stationer utåt.

• Anonym (hustl)

bah köpa cash så slipper man risk

• Anonym (Z)
    nevermind skrev 2017-03-24 22:11:29 följande:

9 000???? :-O

Ja, det är inte billigt.... Ändå bättre att betala den avgiften än 15 000 eller mer i hyra (eller närmare 20 000 i andra hand) och aldrig få tillbaka dessa pengar. Vi har snart fyra barn så vi behöver en lite större bostad. Har en kompis som är ensamstående och fast i en hyresrätt och hon får själv betala 14 000 per månad i hyra. Hon har försökt byta lägenhet i flera år utan att lyckas. Vet många som haft det väldigt svårt att hitta boende efter separation. Är glad att kunna dela utgifter med min man.
  • Anonym (Knepigt)
    Anonym (Brf) skrev 2017-03-25 00:05:12 följande:

Vi bor inte i villa eller radhus. Två vuxna och två barn i en trea. Nu är barnen små men om några år "måste" vi nog flytta. Då får vi gå upp i belåning och flytta en eller ett par stationer utåt.

Samma här. En trea inom tullarna med ett barn och vi räknar med att kunna bo här med två.

Vet inte riktigt om det blir hus eller 4/5a efter det. Men tills dess har vi förhoppningsvis hunnit spara undan lite mer.

Vi tjänar dock dryga 30 vardera efter skatt så något mer än exemplet.
  • Anonym (12345)
    AndreaBD skrev 2017-03-24 19:14:05 följande:

Köpte hus i Upplands-Bro för snart två år sedan. Huset är 210 kvm stort och kostade 2,8 miljoner. Med pendeltåg tar det en halv timma till Centralen. Det tycker jag är helt okej.

Kollade på hus där förra året, trivs ni bra, funkar det med kommunikationerna?
  • somek

Köpte bostadsrättstrea för tre år sedan (i Solna) och sålde nyligen med 1,6 mkr i vinst (ca 60% ökning). Köpte ganska stor och jättefräsch villa i kommun ca 30 min pendlingsresa från stan (för drygt 6 mkr) . Hade gärna bott närmare men det är för dyrt (och då är vi ändå hyfsat högavlönade)...

• Anonym (12345)

Köpte min första lägenhet 2015 när det var dags att flytta ihop.
    En nyproducerad 3:a för 2,5 miljoner, som någon köpt och sedan sålt dyrare innan tillträde.
    La in kontantinsatsen själv från sparpengar 375 k kr
    Sambon har tidigare gjort karriär, pengar som kommer till nytta när det är dags att flytta till större.

Men får se om det blir någon mer flytt, det är ohållbart med priserna, värdeökningar på 1 miljon är inte rimligt, även om man gör dessa pengar så måste man skatta och dessutom köper man ett dyrare objekt.
    När räntan stiger och det kommer den att göra så kommer vi inte se den uppgången vi har nu.

Mycket har bidragit till denna prisuppgång.

Utförsäljning av hyresrätter, som köptes till underpriser, en del gjorde över en miljon bara genom att skriva på.
    Detta har lett till att många har gjort pengar och det håller marknaden igång så länge räntan är låg.

Annat som håller priserna upp är spekulation med bostäder där folk bokar nyproduktion och säljer dyrare innan de ens flyttat in, inte allt för ovanligt att man bokar flera objekt samtidigt.

Men den största tillgången på pengar, så länge räntan är låg och folk får lån och köper så kommer det vara dyrt.

• nevermind
    Anonym (Z) skrev 2017-03-25 07:44:12 följande:
    Ja, det är inte billigt.... Ändå bättre att betala den avgiften än 15 000 eller mer i hyra (eller närmare 20 000 i andra hand) och aldrig få tillbaka dessa pengar. Vi har snart fyra barn så vi behöver en lite större bostad. Har en kompis som är ensamstående och fast i en hyresrätt och hon får själv betala 14 000 per månad i hyra. Hon har försökt byta lägenhet i flera år utan att lyckas. Vet många som haft det väldigt svårt att hitta boende efter separation. Är glad att kunna dela utgifter med min man.
    Men köp en dyrare lägenhet med lägre hyra? Bättre att lägga pengarna på amortering väl?
  • AndreaBD
    Anonym (12345) skrev 2017-03-25 11:23:48 följande:
    Kollade på hus där förra året, trivs ni bra, funkar det med kommunikationerna?
    Jo, vi trivs bra. Kommunikationerna - tågen går visserligen varje kvart till Kungsängen, men vi bor i Bro och där är det varje halv timma. Några få extra tåg morgon och eftermiddag. Men annars tycker jag att det är jättebra. Vi har vuxna barn, så skolor och sånt vet jag inget om. Men vi tycker att det är lugnt och trevligt, och mycket plats för pengarna, även stor tomt och garage. Vi åker båda med pendeltåget till jobbet. Det tar 30 minuter till Karlberg (33 till centralen). Det tycker jag är helt okej.
  • Anonym (Kitty)

Vi var rätt gamla när vi fick barn, vi hade gjort bostadskarriär där ett mindre arv låg till grund för första insatsen. En av oss är höginkomsttagare och vi har lån på 2,5 milj men grannen sålde för 5,5 nyligen så lägenheten är ju värd drygt det dubbla gentemot lånet. Vi bor i en trea innanför tullarna. Funderar mycket på om vi ska bo kvar här eller flytta till förort och få mer utrymme och egen trädgård.

Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?