• halfbaked

Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?

Genuint intresserad hur alla familjer med barn får till sin bostadssituation i Stockholm idag. Flyttar ni långt utanför stan till Södertälje eller Norrtälje när ni får barn och pendlar flera timmar per dag? Har ni gjort bostadskarriär? Eller köper ni ett radhus ett par tunnelbanestationer ifrån stan för 5-6 miljoner? Priserna är horribla!

Säg att ni är ett par (även om många är ensamstående), säg att ni har en svenssonlön var (finns dessutom många som pluggar eller saknar jobb) på 20 000 efter skatt/person och månad. Det innebär 480 000 kr per år efter skatt som ska räcka till ALLT. Lånar man då 5 miljoner motsvarar det ca 10,5 årslöner EFTER skatt för dessa två personer. Hur betalar man av detta när man sitter i sitt radhus i Skärholmen eller Gubbängen?! Kommer priserna alltid att gå upp och göra att man gott kan sälja radhuset när barnen flyttat ut?

Mvh fast i hyresrätt.

• Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?
  • nevermind
    Anonym (Kitty) skrev 2017-03-25 13:02:51 följande:

Vi var rätt gamla när vi fick barn, vi hade gjort bostadskarriär där ett mindre arv låg till grund för första insatsen. En av oss är höginkomsttagare och vi har lån på 2,5 milj men grannen sålde för 5,5 nyligen så lägenheten är ju värd drygt det dubbla gentemot lånet. Vi bor i en trea innanför tullarna. Funderar mycket på om vi ska bo kvar här eller flytta till förort och få mer utrymme och egen trädgård.

Köp en kåk utanför stan och hyr ut lägenheten?
  • Anonym (Bra fråga)

Bra fråga! Vi har genom bostadskarriär drygt 2,5 att lägga in. Rätt så normala inkomster gissar jag. Bor i en 2:a idag med vårt barn på 1,5 år. Vi vill helst bo i hus men har landat i att försöka bo kvar i innerstan i en 3:a, för att slippa pendling och få mer tid med barnet. Galna priser för bra 3:or & 4:or i innerstan så vi letar fortfarande.

Vi har delat lantställe vid vattnet ca 30 min med bil från där vi bor. Det blir inte så mkt lugn och ro där för det är fullt med folk men tror vårt barn kommer gilla att växa upp där med alla kusiner och vattenlekar:)

• Anonym (hustl)

Vi bodde i hyreslägenhet länge och sparade pengarna så mycket som möjligt, men det gick trögt. Så vi skaffade tre barn för att maxa barnbidraget och ha råd snabbare. Det gick bra eftersom vi snålade med mat mm till oss alla. När vi väl lyckades köpa en bostad i innerstan så kom vi med i bostadssvängen och värdet steg supersnabbt! Sen hade vi råd med en femma i förorten lätt.

• halfbaked
    Anonym (hustl) skrev 2017-03-28 19:35:30 följande:

Vi bodde i hyreslägenhet länge och sparade pengarna så mycket som möjligt, men det gick trögt. Så vi skaffade tre barn för att maxa barnbidraget och ha råd snabbare. Det gick bra eftersom vi snålade med mat mm till oss alla. När vi väl lyckades köpa en bostad i innerstan så kom vi med i bostadssvängen och värdet steg supersnabbt! Sen hade vi råd med en femma i förorten lätt.

Det var något nytt - skaffa barn för att få barnbidrag!
  • Anonym (Bk)

Hej!!

När jaf träffade min sambo satt han i en etta i stan han hade fått köpa billigt av sin mormor och jag i en trea i en förort...

Han gjorde så klart en jätte vinst på sin lägenhet jag gick ca 600 000 plus så helt okej det med.. Sen har vi gjort två bra bostads affärer där vi gått ca 1 miljon plus per affär.

För ett år sen köpte vi ett stort hus i en förort ca 15 min från centralen, som vi total renoverat för sista vinsten :) skulle få ca 2 miljoner mer för huset idag om vi sålde enligt mäklare.... Men nu räcker det! Här vill vi bo

• Cl4udio
    Topcom skrev 2017-03-24 19:46:48 följande:

Bor i en närförort till Sthlm, radhus som vi köpte för 3,1. Vi fick ihop till kontantinsats tack vare ett arv+en del sparpengar som mamma och pappa hade ordnat under min uppväxt+en vinst på 100 000 från gamla lägenheten. Vi har även levt extremt snålt under en sommar. Nu är huset värderat till ca 1,5 milj högre än vad vi köpte för, tack vare det har vi fått bra räntor på lånet.

Vi köpte huset när vi var 25 och 26 och förstår att vi egentligen är rätt bortskämda med att ha radhus redan i den här åldern i Sthlm..

men "närförort till Sthlm" är inte Sthlm så nej, ni är absolut inte bortskämda
  • Cl4udio
    Anonym (Gravid) skrev 2017-03-24 21:19:48 följande:

Förstår vad du menar, det är fruktansvärt!

Jag och min man köpte en tvåa i Solna (väldigt nära stan), nära till buss, tunnelbana och tvärbanan för 3 miljoner för 2 år sedan.

Nu är jag gravid med vårt första och vi skulle vilja köpa en trea i samma område men det har vi inte råd med. En trea på 75kvm kostar nästan 5 miljoner och det är sjukt, hur ska man få ihop allt på två löner. Jag vill inte flytta långt bort heller för jag har inget körkort, jag har jobbet 5 min ifrån mig.

så vad ska ni göra?
  • Anonym (12345)

Det vi ser nu är ett resultat av historiskt låga räntor med hög prisuppgång som följd.
    Utförsäljningen av hyresrätter i i hela stockholm är också en bidragande orsak, folk gjorde enorma vinster och gav kapital, och när det samtidigt är billigt nästan gratis att låna pengar så blir det lätt att köpa.
    Och så länge folk säljer innan dom köper så kommer dom göra kapital vilket håll er priserna uppe,

Men vi börjar se en vändning på marknaden, det har nåt gränsen för folk har råd att betala oavsett om man tjänar 50k , när man inte längre får låna på sin inkomst oavsett kontantinsats eller ej. så kommer marknaden stanna, sedan när räntan gått upp så kommer luften att gå ur och till slut kommer den att kracha.

Om det tar 5 eller 10 år det kan vi bara spekulera i.
    Oavsett om man köpt bostad eller ej så är det bra att lägga undan pengar för att kunna få bort lån.
    Har man tur att också kunna få köpa så kan man nog göra klipp tills det vänder tillbaka igen.

• Anonym (Gravid)
    Cl4udio skrev 2017-04-17 10:22:34 följande:

så vad ska ni göra?

Vi bor typ i stan, Flyttar vi en bit bort så har vi råd att köpa ett radhus. Ett radhus kostar ungefär lika mycket som vår tvåa bara vi flyttar en bit bort och då är det inte allt för långt bort.
  • Topcom
    Cl4udio skrev 2017-04-17 10:11:08 följande:
    men "närförort till Sthlm" är inte Sthlm så nej, ni är absolut inte bortskämda
    Det är inte direkt många hus och radhus i innanför tullarna, vad jag vet. Vad jag tror så räknar nog ts att hus och radhus även i närförorter som hör till Sthlm (alltså ca fem-tio min med pendel in till centralen) också kan vara svåra att få tag på. Och rätt dyra. Här där jag bor så är vi yngst i kvarteret. De flesta som flyttar in är 10-15 år äldre alla fall. så jo, jag tolkar nog oss som rätt ovanliga och att vi har haft lite flyt med bostadsköpandet helt enkelt.
  • AndreaBD
    Anonym (Gravid) skrev 2017-03-24 21:19:48 följande:

Förstår vad du menar, det är fruktansvärt!

Jag och min man köpte en tvåa i Solna (väldigt nära stan), nära till buss, tunnelbana och tvärbanan för 3 miljoner för 2 år sedan.

Nu är jag gravid med vårt första och vi skulle vilja köpa en trea i samma område men det har vi inte råd med. En trea på 75kvm kostar nästan 5 miljoner och det är sjukt, hur ska man få ihop allt på två löner. Jag vill inte flytta långt bort heller för jag har inget körkort, jag har jobbet 5 min ifrån mig.

Visst, det är bekvämt att ha jobbet 5 minuter ifrån, men frågan är om det inte ändå är viktigare att ha ett bra och tillräckligt stort boende när man får barn. I alla fall så småningom. Man behöver inte körkort för att åka in till stan till jobbet - det är ändå bara bilköer, så man åker bäst kommunalt. Man kan få ett radhus för 3 miljoner om man är villig att åka 30 - 45 minuter till jobbet. Det är inte hela världen.
Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?