• halfbaked

Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?

Genuint intresserad hur alla familjer med barn får till sin bostadssituation i Stockholm idag. Flyttar ni långt utanför stan till Södertälje eller Norrtälje när ni får barn och pendlar flera timmar per dag? Har ni gjort bostadskarriär? Eller köper ni ett radhus ett par tunnelbanestationer ifrån stan för 5-6 miljoner? Priserna är horribla!

Säg att ni är ett par (även om många är ensamstående), säg att ni har en svenssonlön var (finns dessutom många som pluggar eller saknar jobb) på 20 000 efter skatt/person och månad. Det innebär 480 000 kr per år efter skatt som ska räcka till ALLT. Lånar man då 5 miljoner motsvarar det ca 10,5 årslöner EFTER skatt för dessa två personer. Hur betalar man av detta när man sitter i sitt radhus i Skärholmen eller Gubbängen?! Kommer priserna alltid att gå upp och göra att man gott kan sälja radhuset när barnen flyttat ut?

Mvh fast i hyresrätt.

• Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?
  • halfbaked
    Crazzy skrev 2017-03-24 17:04:56 följande:

Vi har visserligen inte barn än men hamnade precis som du spekulerar, ute i Södertälje. Vi har bott här förut och min make är uppvuxen här så det var ju inte en flytt till en plats vi inte hade någon anknytning till alls.

Vi trivs väldigt bra här, bor i ett trevligt område, staden som så är väldigt vacker och pendlingen till våra jobb är absolut inga "timmar". Jag jobbar i Liljeholmen och har 25 minuter från dörr till dörr (med bil eftersom jag börjar klockan 06 och bussen inte börjat gå än. Dock finns det direktbuss som tar typ 30 minuter, som börjar gå strax efter 06)

Hamnade dock längre ut än planerat, vi utgick ifrån Huddinge, men vår budget puttade oss längre och längre ut. I dagsläget hade vi inte ens hamnat så nära som vi ändå gjorde... Huset köptes för 3.1m och har idag ett marknadsvärde på 4m.

Okej. Går snabbt när det inte är rusningstrafik mao. Men man kanske inte har två bilar, nån kanske jobbar på andra sidan stan osv... vet att det sällan är timmar o pendling för båda. Södertälje går ju också att jobba i. Men det blir ju mer komplicerat, speciellt när man ska hämta och lämna barn i viss tid på förskolan. 4 miljoner är mycket...
  • halfbaked

Vad händer om räntan höjs till 4-5 %? Har man verkligen råd med ett lån på 3-4 miljoner då, alla som inte har bundit räntan? Hela situationen är så sjuk. Verkar som att många har arv/sparade pengar från föräldrar/gjort boatadskarriär. Alla som inte har det då och som kanske får barn tidigt etc. Ex 200 tusen i eget sparande räcker ju inte långt som kontantinsats i sthlm och bor man o dyr hyresrätt kanske man inte kan spara så mycket varje månad.

Bara nyfiken. Vi löser nog vår situation genom att flytta till mindre stad.

• halfbaked
    Anonym (Började tidigt) skrev 2017-03-24 20:39:59 följande:

Jag och min sambo köpte vår första gemensamma lägenhet 2005. En tvåa för 700 000 kr. Vi var båda väldigt unga men vågade satsa och hade inte så mycket annat att välja på. Fick lån utan problem trots att jag var arbetslös.

2012, 2 månader efter att vår första son fötts så hittade vi ett renoveringsobjekt i samma förort (Söderort 10 min från gullmarsplan). Ett radhus med massor av potential som vi efter en förhandsvisning lyckades vi få det för acceptpriset på 2,9 miljoner. (5 rum på 140 kvm)

Vi sålde vår lägenhet snabbt för det dubbla vi köpte det för - 1450 000 kr så vi hade en rejäl pott att lägga i kontantinsats för att kunna köpa huset.

Vi har sedan renoverat precis ALLT själva vilket hållt kostnaderna nere och vi har idag ett hus i tipptopp med lån på 3 miljoner.

Banken gjorde i höstas en nu värdering på 6 miljoner utan mäklares inblandning, bla med anledning av vad grannarnas hus har sålts för nyligen som varit i betydligt sämre skick.

Vi har fått två barn till efter det och har ff gott om plats att bo kvar.

Vi har nog haft en väldig tur blandat med att vi legat steget före och vågat chansa när vi sett en möjlighet. Sen så har det såklart även inneburit extremt mycket jobb! Hade vi lämnat bort renoveringen till entreprenör så hade det lätt gått på det dubbla om inte mer.

Alla som har vågat chansa har fått mycket för det. Jag tänkte chansa när jag flyttade till Stockholm men bangade för tyckte 1 miljon var för mycket för en person att låna. Perspektiv förändras...
  • halfbaked
    halfbaked skrev 2017-03-24 20:55:15 följande:

Alla som har vågat chansa har fått mycket för det. Jag tänkte chansa när jag flyttade till Stockholm men bangade för tyckte 1 miljon var för mycket för en person att låna. Perspektiv förändras...

För en central lägenhet ska tilläggas...
  • halfbaked
    Anonym (hustl) skrev 2017-03-28 19:35:30 följande:

Vi bodde i hyreslägenhet länge och sparade pengarna så mycket som möjligt, men det gick trögt. Så vi skaffade tre barn för att maxa barnbidraget och ha råd snabbare. Det gick bra eftersom vi snålade med mat mm till oss alla. När vi väl lyckades köpa en bostad i innerstan så kom vi med i bostadssvängen och värdet steg supersnabbt! Sen hade vi råd med en femma i förorten lätt.

Det var något nytt - skaffa barn för att få barnbidrag!
Svar på tråden Hur köper ni barnfamiljer bostad i Stockholm idag?