• Anonym (,,)

Veganer - är ni mot abort?

Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?

• Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?
  • Anonym (a)
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-13 18:52:17 följande:
    Mens är INTE detsamma som ägg, tror du på allvar det?
    Verkligen?

Ägget sköljs ut tillsammans med mensen, det mänskliga ägget kan man inte direkt steka och lägga på mackan.

Jag ser inget fel i att vara vegan men en vegan som förespråkar aborter är för mig inget annat än en regelrätt hycklare.
    Om du läser det långa inlägget ovan så får du svaret på hur många veganer tänker, för det var bra skrivet och jag tänker inte upprepa det.

En vegan värnar om liv som redan finns, inte cellklumpar som kan bli liv, det har med annat att göra.
  • Tecum
    bullen1984 skrev 2017-02-13 10:03:30 följande:
    Det finns ingen logik i att en vegan skulle vara emot abort. Som om veganer skulle vara nåra jävla helgon. Jag hatar människor och blir bara nöjd om jag ser att människorantalet minskar lite. Det är djuren jag bryr mig om. Människor är idioter.
    Ärlig attityd. De flesta veganer är mer människohatare än djurvänner. Det märks inte minst på alla hatiska angrepp på köttätare med uttryck som mördare, djurplågare, likätare osv. Så det är helt logiskt att veganer inte har några problem med abort.
  • Anonym (Milly)
    Anonym (a) skrev 2017-02-13 19:33:54 följande:
    Om du läser det långa inlägget ovan så får du svaret på hur många veganer tänker, för det var bra skrivet och jag tänker inte upprepa det.

En vegan värnar om liv som redan finns, inte cellklumpar som kan bli liv, det har med annat att göra.
    Tack, jag har redan läst det och allt annat som skrivits i tråden.
    Det förändrar inte min ståndpunkt.
  • Anonym (Veggo)
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-13 18:52:17 följande:

Mens är INTE detsamma som ägg, tror du på allvar det?

Verkligen?

Ägget sköljs ut tillsammans med mensen, det mänskliga ägget kan man inte direkt steka och lägga på mackan.

Jag ser inget fel i att vara vegan men en vegan som förespråkar aborter är för mig inget annat än en regelrätt hycklare.

Du menar att det inte är hönor motsvarighet till det vi kallar mens? För övrigt var det inte ens poängen jag gjorde, det var andra som diskuterade - jag citerade någon som menade pga vad nu ägg är (obefruktat ägg) och vad en abort då skulle vara så måste man ju vara okej med att äga.

Angående att vara vegan och för abort, du utgår från en helt annan (simplare) startpunkt när du anser att man är hycklare - du tar endast frågan om liv i beaktning. Men om du läser mitt tidigare svar så ser du att det är inte den enda frågan inom veganism, då går det rätt bra ihop att vara vegan och för abort.
  • Anonym (Milly)
    Anonym (Veggo) skrev 2017-02-13 20:21:21 följande:
    Du menar att det inte är hönor motsvarighet till det vi kallar mens? För övrigt var det inte ens poängen jag gjorde, det var andra som diskuterade - jag citerade någon som menade pga vad nu ägg är (obefruktat ägg) och vad en abort då skulle vara så måste man ju vara okej med att äga.

Angående att vara vegan och för abort, du utgår från en helt annan (simplare) startpunkt när du anser att man är hycklare - du tar endast frågan om liv i beaktning. Men om du läser mitt tidigare svar så ser du att det är inte den enda frågan inom veganism, då går det rätt bra ihop att vara vegan och för abort.
    Och jag anser att det är hyckleri.

• Anonym (Veggo)
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-13 20:26:19 följande:

Och jag anser att det är hyckleri.

Okej, bra argument!
  • Bergis
    Anonym (Veggo) skrev 2017-02-13 20:33:56 följande:

Okej, bra argument!

Du ser inte själv det fåniga i att någon inte kan tänka sigig att äta honung men inte ser några problrm med stt ta död på foster i 20e veckan.

Tycker det blir uppenbart att denna någon köpt ett åsiktspaket utan att ha tänkt till själv.
  • Anonym (Veggo)
    Bergis skrev 2017-02-13 20:39:45 följande:

Du ser inte själv det fåniga i att någon inte kan tänka sigig att äta honung men inte ser några problrm med stt ta död på foster i 20e veckan.

Tycker det blir uppenbart att denna någon köpt ett åsiktspaket utan att ha tänkt till själv.

Nej, det gör jag inte. För mig är veganism och abort två helt vitt skilda frågor. Varför jag anser det har jag redan skrivit om, så bemöt gärna det mer konkret istället för att ställa en konstig scenario

Knappt 250 aborter per år i Sverige efter v.20 (250 är en trolig överskattning, förmodligen ännu färre), majoriteren pga sjukdom eller utvecklingsproböem hos foster eller en mamma som är sjuk själv. Det är väl inte endast dessa som vi syftar på när vi pratar abort, varför ska du använda just dessa som exempel?
  • Bergis
    Anonym (Veggo) skrev 2017-02-13 20:44:56 följande:

Nej, det gör jag inte. För mig är veganism och abort två helt vitt skilda frågor. Varför jag anser det har jag redan skrivit om, så bemöt gärna det mer konkret istället för att ställa en konstig scenario

Knappt 250 aborter per år i Sverige efter v.20 (250 är en trolig överskattning, förmodligen ännu färre), majoriteren pga sjukdom eller utvecklingsproböem hos foster eller en mamma som är sjuk själv. Det är väl inte endast dessa som vi syftar på när vi pratar abort, varför ska du använda just dessa som exempel?

Ok, då du menar att du förespråkar 12 veckors gräns för abort.

Du skrev att veganen vill minimera djurs lidande. Så veganen tycker att djur är viktigare än människor ellet vad?
  • Anonym (Veggo)
    Bergis skrev 2017-02-13 20:47:35 följande:

Ok, då du menar att du förespråkar 12 veckors gräns för abort.

Du skrev att veganen vill minimera djurs lidande. Så veganen tycker att djur är viktigare än människor ellet vad?

Nej? Hur i hela friden utläst du det det?

Nej, det handlar inte om vem/vad som är viktigast. Det handlar om att inte utsätta andra levande människor och djur för onödigt lidande endast för sin egen njutning. Det är något så enormt annorlunda mot att diskutera abort, som inte på samma enkla vis kan pratas endast i termer av om det är onödigt/nödvändigt och dyl.
Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?