Inlägg från: Anonym (Milly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Milly)

Veganer - är ni mot abort?

Anonym (Veggo) skrev 2017-02-13 18:18:07 följande:
    Jag äter ju inte min egen mens heller. Vänd snarare den frågan till de som äter ägg, då äter du mens också antar jag?
    Mens är INTE detsamma som ägg, tror du på allvar det?
    Verkligen?

Ägget sköljs ut tillsammans med mensen, det mänskliga ägget kan man inte direkt steka och lägga på mackan.

Jag ser inget fel i att vara vegan men en vegan som förespråkar aborter är för mig inget annat än en regelrätt hycklare.
  • Anonym (Milly)
    Anonym (a) skrev 2017-02-13 19:33:54 följande:
    Om du läser det långa inlägget ovan så får du svaret på hur många veganer tänker, för det var bra skrivet och jag tänker inte upprepa det.

En vegan värnar om liv som redan finns, inte cellklumpar som kan bli liv, det har med annat att göra.
    Tack, jag har redan läst det och allt annat som skrivits i tråden.
    Det förändrar inte min ståndpunkt.
  • Anonym (Milly)
    Anonym (Veggo) skrev 2017-02-13 20:21:21 följande:
    Du menar att det inte är hönor motsvarighet till det vi kallar mens? För övrigt var det inte ens poängen jag gjorde, det var andra som diskuterade - jag citerade någon som menade pga vad nu ägg är (obefruktat ägg) och vad en abort då skulle vara så måste man ju vara okej med att äga.

Angående att vara vegan och för abort, du utgår från en helt annan (simplare) startpunkt när du anser att man är hycklare - du tar endast frågan om liv i beaktning. Men om du läser mitt tidigare svar så ser du att det är inte den enda frågan inom veganism, då går det rätt bra ihop att vara vegan och för abort.
    Och jag anser att det är hyckleri.

• Anonym (Milly)
    TeresB skrev 2017-02-15 09:27:23 följande:
    Är väl vettigt...

Jag tycker att veganer är fantastiska i sitt ställningstagande, de har helt rätt i att det är vansinne med den köttproduktion vi har. Men jag är själv för lat för att ens överväga saken. Jag äter vegetariskt ett par ggr i veckan dock...
    Jag tror att veganismen är en fluga som främst drabbar ungdomar. Jag har sett det så många gånger. De är vegaaaaner ett tag, mellan någon månad upp till max ett par år sedan blir det för besvärligt.
    Om inte förr så när de ska bilda familj så brukar veganen lämna sitt kall.

Då menar jag inte att de börjar äta råbiff och fläskpannkaka direkt kanske, ev börjar de inte med kött igen men fanatismen går över och de flesta bruar iaf börja så smått med fixk/skaldjur igen.
Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?