• Anonym (,,)

Veganer - är ni mot abort?

Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?

• Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?
  • HippHipp

För. Vad har det att göra med att vi är veganer? För mig handlar det om det fria valet. Dock är jag helt emot att använda abort som preventivmedel. Det ska vara en sista utväg om det händer en 'olycka'.

• Anonym (,,)

Min tankegång (rätta mig gärna om jag har fel) är att man är vegan av etiska skäl för att man inte vill bidra till lidande genom aktivt dödande. Att döda ett foster är väl de facto att döda. Jag tänker också att om man som vegan är för abort borde man vara okej med att äta "lägre stående" djur, som är på samma nivå som ett embryo/foster.

• Anonym (a)

Jag är väl inte bara vegan av etiska skäl, även om det är en faktor, men jag är för abort. Som preventivmedel är det onödigt, men jag ser inget fel med abort. Ett embryo eller ett litet foster som inte kan leva utanför modern än ser jag inte som ett liv utan bara "ett möjligt liv". Så då är det mamman som bestämmer över sin kropp.

• Bergis
    Anonym (,,) skrev 2017-02-13 09:31:04 följande:

Min tankegång (rätta mig gärna om jag har fel) är att man är vegan av etiska skäl för att man inte vill bidra till lidande genom aktivt dödande. Att döda ett foster är väl de facto att döda. Jag tänker också att om man som vegan är för abort borde man vara okej med att äta "lägre stående" djur, som är på samma nivå som ett embryo/foster.

Du har ett gott logiskt tänkande hör jag.

Ja, det blir bisarrt med någon som inte kan tänka sig att äta en sardin men som tycker det är ok att ta död på foster i 20e veckan.
  • Bergis
    Anonym (a) skrev 2017-02-13 09:32:48 följande:

Jag är väl inte bara vegan av etiska skäl, även om det är en faktor, men jag är för abort. Som preventivmedel är det onödigt, men jag ser inget fel med abort. Ett embryo eller ett litet foster som inte kan leva utanför modern än ser jag inte som ett liv utan bara "ett möjligt liv". Så då är det mamman som bestämmer över sin kropp.

Det är inte möjligt liv. Det är liv. Att du vill att det ska vara möjligt liv förändrar inte det.
  • Anonym (ägg)

Intressant ämne. Jag själv ser ett foster som mer livskraftigt än ett obefruktat hönsägg exempelvis. Å andra sidan så äter man inte upp fostren efter en abort.

• HippHipp
    Anonym (,,) skrev 2017-02-13 09:31:04 följande:

Jag är vegan av 3 skäl:

- klimathotet

- hälsan

- etik

För mig gäller dock den etiska frågan mer hur vi behandlar djuren innan de blir mat. Dvs mer själva djurhållningen än dödandet. Innan vi blev veganer var vi flexitarianer och när vi åt kött åt vi bara vilt samt köpte från gårdar där vi visste att djuren haft ett ok liv och slaktades på gården (eller i alla fall inte transporterades i timmar till ett slakteri).
  • bullen1984

Det finns ingen logik i att en vegan skulle vara emot abort. Som om veganer skulle vara nåra jävla helgon. Jag hatar människor och blir bara nöjd om jag ser att människorantalet minskar lite. Det är djuren jag bryr mig om. Människor är idioter.

• Anonym (a)
    Bergis skrev 2017-02-13 09:39:53 följande:
    Det är inte möjligt liv. Det är liv. Att du vill att det ska vara möjligt liv förändrar inte det.
    Det lever inte på egen hand än, så i mina ögon är det ett "möjligt liv", "ett korn påväg att bli en människa".
    Hur du ser på det har inget att göra med hur jag ser på det, så du kan gott göra ett eget inlägg om du är mot abort.
Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?