• Anonym (,,)

Veganer - är ni mot abort?

Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?

• Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?
  • bullen1984
    Tecum skrev 2017-02-13 19:42:38 följande:
    Ärlig attityd. De flesta veganer är mer människohatare än djurvänner. Det märks inte minst på alla hatiska angrepp på köttätare med uttryck som mördare, djurplågare, likätare osv. Så det är helt logiskt att veganer inte har några problem med abort.
    Det handlar inte om att man är mer människohatare än djurvän, utan det handlar om att ni köttätare skadar mina vänner för att ni tycker att kött är gott. 
    Ni betalar för att djuren ska plågas och det skapar ett sånt enormt hat inom mig. 
    Det kan du väl förstå? Om jag måste välja mellan djur och människor så skulle jag välja djuren, för djuren (oavsett vad de äter) är inte onda.
  • Anonym (vända på frågan)

Intressant fråga. Lika intressant är det att vända på den: varför är inte alla som är emot abort veganer? Är det inte hyckleri att säga sig vara emot abort för att livet är okränkbart och fortsätta äta kött?

• TeresB
    Anonym (a) skrev 2017-02-13 19:33:54 följande:

Om du läser det långa inlägget ovan så får du svaret på hur många veganer tänker, för det var bra skrivet och jag tänker inte upprepa det.

En vegan värnar om liv som redan finns, inte cellklumpar som kan bli liv, det har med annat att göra.

Intressant.. jag är inte ens vegetarian men förstår o håller med veganerna här...

jag undrar dock hur veganer ser på dödande av " skadedjur" så som löss, vägglöss annat ovälkommet.. fästingar. Dödar ni dessa?
  • Anonym (Har jag förstått?)

I min värld är en anledning till att vara vegan att man inte vill "leva" på bekostnad av ngn annan när det går att låta bli. Att djurens rätt till sitt eget fria liv står högre än människans rätt att döda det/kontrollera det för att få mat/material från djuret. I ett sådant fall förstår jag exempelvis varför odlad honung (bikupor) går bort, men även vildhonung (djuret har ju producerat honungen med ett för djuret nyttoändamål.

DÄREMOT, en helt ärlig fråga - borde det inte exempelvis gå att använda skinn från självdöda, vilda djur (om man nu prompt vill ha skinnskor/kläder)?

Vad gäller abort ser jag själv inget givet likhetstecken mellan att vara vegan och därmed emot abort - fostret är ingenting vi människor utnyttjar för vår egen tillfredställelse och som skapas enkom för att behaga oss.

• Anonym (Vegan)

Jag äter inte animaliska produkter för jag anser inte att det finns någon etisk djurhållning i sverige i dagsläget. Jag är emot att djur ska lida. Hade det funnits garanti för att ex hönor och mjölkkor levde bra liv i sina naturliga miljöer hade jag kunnat övergå till att bli vegetarian istället.

Jag är för både aborter och dödshjälp - både för människor och djur. Jag anser att vare sig människor eller djur ska behöva lida i onödan. När det är rätt eller inte att avliva en individ av humanitära skäl är en otroligt komplex fråga men människor har, till skillnad från djuren, möjlighet att uttrycka sin vilja.

F.ö anser jag att högre stående och mer utvecklade organismer har ett högre värde. Det innebär att ett embryo har en lägre värde än kvinnan som bär den. Ett embryo har även lägre värde än en hund som har betydligt mer utvecklade sinnen. Kvinnans vilja och rätt till sin egen kropp väger tyngre än embryots fortlevnad. Att tvinga en kvinna att föda ett oönskat barn skulle innebära oerhört mycket lidande både för kvinnan och barnet.

• Anonym (a)
    TeresB skrev 2017-02-14 20:36:51 följande:
    Intressant.. jag är inte ens vegetarian men förstår o håller med veganerna här...
    jag undrar dock hur veganer ser på dödande av " skadedjur" så som löss, vägglöss annat ovälkommet.. fästingar. Dödar ni dessa?
    Själv så dödar jag dom då de inkräktar och förpestar mitt hem eller min kropp. Trist, men i mina ögon så går gränsen där.
  • aborterad vegan

Jag är vegan och emot abort. Däremot tycker jag inte att aborter bör förbjudas av flera skäl. Dels så finns det ju fall där moderns liv är i fara eller då fostret är så missbildat att det inte kan leva utanför moderns kropp, dels så ökar risken för att kvinnan försöker abortera fostret på egen hand med förödande resultat ifall aborter är förbjudna.

För att svara på den andra frågan så dödar jag fästingar och myggor som attackerar mig i självförsvar. Skulle också kunna tänka mig att döda t.ex. en ekorre med rabies som försökte attackera mig.

• Anonym (Hmmm...)
    TeresB skrev 2017-02-14 20:36:51 följande:

Gulliga djur går före skadedjur och fula djur.
  • TeresB
    Anonym (a) skrev 2017-02-14 21:43:17 följande:

Själv så dödar jag dom då de inkräktar och förpestar mitt hem eller min kropp. Trist, men i mina ögon så går gränsen där.

Är väl vettigt...

Jag tycker att veganer är fantastiska i sitt ställningstagande, de har helt rätt i att det är vansinne med den köttproduktion vi har. Men jag är själv för lat för att ens överväga saken. Jag äter vegetariskt ett par ggr i veckan dock...
  • TantTitti

Jag är inte helvegan för tillfället, jag har varit det men är nu ovo-vegetarian. 

Jag förespråkar abort och har flera argument för detta som skiljer sig helt mot mina argument för en vegansk kost.

Jag var vegan/är ovo-veg för miljön, det är fruktansvärt dåligt för miljön med kött- och mjölkindustrin. Att göra en abort är inte dåligt för miljön på något sätt, det är t.o.m. bra för miljön med abort, eftersom människan redan överbefolkar jorden och använder för mycket av jordens resurser.

Jag är inte ovo-vegetarian för att jag tycker att liv är heligt, vilket är ett av de starkaste argumentet hos abort motståndare. Jag ser inte abort som mord, men jag tycker inte heller att det är 100% hemskt att döda varken ett djur eller ett foster. Om jag inte hade något annat att äta än kött skulle jag äta kött för att överleva. 
    Det jag inte gillar är hur man utnyttjar djuren och systematiskt plågar dem och hindrar dem från att leva ett naturligt liv. Jag skulle likaså göra abort om det min hälsa stod på spel, om jag inte hade möjlighet att ta hand om barnet eller om det skulle påverka mitt liv väldigt negativt om jag behöll barnet. 

Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?