Veganer - är ni mot abort?
Jag äter inte animaliska produkter för jag anser inte att det finns någon etisk djurhållning i sverige i dagsläget. Jag är emot att djur ska lida. Hade det funnits garanti för att ex hönor och mjölkkor levde bra liv i sina naturliga miljöer hade jag kunnat övergå till att bli vegetarian istället.
Jag är för både aborter och dödshjälp - både för människor och djur. Jag anser att vare sig människor eller djur ska behöva lida i onödan. När det är rätt eller inte att avliva en individ av humanitära skäl är en otroligt komplex fråga men människor har, till skillnad från djuren, möjlighet att uttrycka sin vilja.
F.ö anser jag att högre stående och mer utvecklade organismer har ett högre värde. Det innebär att ett embryo har en lägre värde än kvinnan som bär den. Ett embryo har även lägre värde än en hund som har betydligt mer utvecklade sinnen. Kvinnans vilja och rätt till sin egen kropp väger tyngre än embryots fortlevnad. Att tvinga en kvinna att föda ett oönskat barn skulle innebära oerhört mycket lidande både för kvinnan och barnet.