• Anonym (,,)

Veganer - är ni mot abort?

Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?

• Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?
  • Anonym (??)

Vad har en ätstörning med abort att göra?

• Anonym (Abortkritisk vegan)
    Tecum skrev 2022-01-26 20:22:05 följande:
    Du tänker fel. Abort är en nödlösning om det ordinarie p-medlet inte fungerat. Inget som man räknar med eller planerar. Den som ser abort som p-medel använder inget annat utan tänker, "blir jag gravid så gör jag abort". Eller slarvar medvetet med sitt p-medel.

Är du emot alla aborter eller bara vissa?

När jag säger "planerar" så menar jag inte planerar som förstahandsalternativ, utan jag menar till skillnad mot just inställningen att t.ex. använda preventivmedel, men sen om det inte funkar avstå från abort, I den meningen så är det i mitt språkbruk ett sekundär-preventivmedel även om man inte har slarvat med primärpreventivmedlen. Så vi hade helt enkelt olika språkbruk.

Jag är för att avstå från abort i de flesta fall, (även om statens lag skulle tillåta aborten), men inte om det är en medicinsk nödsituation där inte båda liven kan räddas. Jag är alltså inte emot en medicinsk nödabort för att rädda kvinnans liv.

Anonym (??) skrev 2022-01-26 20:23:49 följande:

Vad har en ätstörning med abort att göra?

TS hade  ju 2017 (Det är en 5 år gammal tråd där jag svarade) rubriken "Veganer är ni mot abort?". Då menar TS kanske att det är konsekvent att vara mot dödandet av både djur och mänskliga foster, och vill fråga veganer vad de tycker om det.  Många veganer är vänster och inte så  abortkritiska, och TS vill nog fråga om detta blir konsekvent. Jag är dock själv både vegan och abortkritisk, än så lägne en lite ovanlig åsiktskombination i Sverige, där åsiktslägren ofta är väldigt cementerade. Och nej. Jag har ingen ätstörning.. (Däremot måhända bättre blodflöde än innan . )
  • Anonym (??)

Fem år gammal eller inte . den flöt upp nu och du svarade ju också - eller hur?
    Trots att tråden var så gammal.......

Anonym (,,) skrev 2017-02-13 09:18:06 följande:
    Veganer - är ni mot abort?

Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?

Svar ja, för min degen del i a f, framför allt etiskt sett. (Abortdebatten har både en etisk so en juridisk del.)
    Anonym (??) skrev 2022-01-26 20:57:12 följande:

Fem år gammal eller inte . den flöt upp nu och du svarade ju också - eller hur?
    Trots att tråden var så gammal.......

Japp. Och nu svarade jag TS med, även om jag inte vet om TS är kvar på FL.
  • Anonym (X)

Är du kvinna så får du ju absolut avstå att göra abort när det gäller din egen kropp, det är ju det som är det fina att ingen kommer tvinga dig.

Anonym (Abortkritisk vegan) skrev 2022-01-26 19:49:57 följande:

Visserligen 5 år sen - men tråden relaterar ju till både veganer och aborter, och eftersom jag är både abortkritisk och vegan kommenterar jag.

Anonym (??) skrev 2022-01-26 21:38:06 följande:

Rest my case ....

Japp. Men jag har just kommit igång i tråden, så själv "restar" jag dock inte på ett tag än.
    Anonym (X) skrev 2022-01-27 08:22:30 följande:

Är du kvinna så får du ju absolut avstå att göra abort när det gäller din egen kropp, det är ju det som är det fina att ingen kommer tvinga dig.

Och om jag är man så får jag också avstå från att uppmana min kvinna till abort - vilket tyvärr en hel del män gör. Inte sällan är det faktiskt mannen som initierar aborten, tar första steget/föreslår den/uppmanar kvinnan, även om kvinnan på papperet bestämmer. I praktiken driver män fram många aborter. I praktiken är det många gånger inte kvinnan som bestämmer. Praktik och teori stämmer många gånger inte överens.

Oavsett om jag är man eller kvinna har jag också rätt att tala för att inte göra abort - exakt så som jag som djurrättsaktivist kampanjar  för att avstå från kött-fisk-mejeriprodukter  På exakt samma sätt har jag rätt att tala för att inte göra abort.

Anonym (Milly) skrev 2017-02-15 10:31:46 följande:
    Jag tror att veganismen är en fluga som främst drabbar ungdomar. Jag har sett det så många gånger. De är vegaaaaner ett tag, mellan någon månad upp till max ett par år sedan blir det för besvärligt.
    Om inte förr så när de ska bilda familj så brukar veganen lämna sitt kall.

Då menar jag inte att de börjar äta råbiff och fläskpannkaka direkt kanske, ev börjar de inte med kött igen men fanatismen går över och de flesta bruar iaf börja så smått med fixk/skaldjur igen.
    Är jag fanatisk för att jag är 50+ och vegan? Ä jag drabbad? I alla fall har jag intrycket att mitt blodflöde har förbättrats i samband med att jafg blev vegan, och jag känner i hjärtat mer frid i förhållande till djur.
Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?