Veganer - är ni mot abort?
Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?
Kom att tänka på något jag aldrig funderat över tidigare. Ni som är veganer av etiska skäl, är ni för eller emot abort? Ni som är för, hur motiverar ni det i så fall?
Vad har en ätstörning med abort att göra?
När jag säger "planerar" så menar jag inte planerar som förstahandsalternativ, utan jag menar till skillnad mot just inställningen att t.ex. använda preventivmedel, men sen om det inte funkar avstå från abort, I den meningen så är det i mitt språkbruk ett sekundär-preventivmedel även om man inte har slarvat med primärpreventivmedlen. Så vi hade helt enkelt olika språkbruk.
Jag är för att avstå från abort i de flesta fall, (även om statens lag skulle tillåta aborten), men inte om det är en medicinsk nödsituation där inte båda liven kan räddas. Jag är alltså inte emot en medicinsk nödabort för att rädda kvinnans liv.
Vad har en ätstörning med abort att göra?
Fem år gammal eller inte . den flöt upp nu och du svarade ju också - eller hur?
Trots att tråden var så gammal.......
Fem år gammal eller inte . den flöt upp nu och du svarade ju också - eller hur?
Trots att tråden var så gammal.......
Rest my case ....
Är du kvinna så får du ju absolut avstå att göra abort när det gäller din egen kropp, det är ju det som är det fina att ingen kommer tvinga dig.
Visserligen 5 år sen - men tråden relaterar ju till både veganer och aborter, och eftersom jag är både abortkritisk och vegan kommenterar jag.
Rest my case ....
Är du kvinna så får du ju absolut avstå att göra abort när det gäller din egen kropp, det är ju det som är det fina att ingen kommer tvinga dig.
Och om jag är man så får jag också avstå från att uppmana min kvinna till abort - vilket tyvärr en hel del män gör. Inte sällan är det faktiskt mannen som initierar aborten, tar första steget/föreslår den/uppmanar kvinnan, även om kvinnan på papperet bestämmer. I praktiken driver män fram många aborter. I praktiken är det många gånger inte kvinnan som bestämmer. Praktik och teori stämmer många gånger inte överens.
Oavsett om jag är man eller kvinna har jag också rätt att tala för att inte göra abort - exakt så som jag som djurrättsaktivist kampanjar för att avstå från kött-fisk-mejeriprodukter På exakt samma sätt har jag rätt att tala för att inte göra abort.