• Anonym (a)

Veganer - är ni mot abort?

Jag är väl inte bara vegan av etiska skäl, även om det är en faktor, men jag är för abort. Som preventivmedel är det onödigt, men jag ser inget fel med abort. Ett embryo eller ett litet foster som inte kan leva utanför modern än ser jag inte som ett liv utan bara "ett möjligt liv". Så då är det mamman som bestämmer över sin kropp.

• Anonym (a)
    Bergis skrev 2017-02-13 09:39:53 följande:
    Det är inte möjligt liv. Det är liv. Att du vill att det ska vara möjligt liv förändrar inte det.
    Det lever inte på egen hand än, så i mina ögon är det ett "möjligt liv", "ett korn påväg att bli en människa".
    Hur du ser på det har inget att göra med hur jag ser på det, så du kan gott göra ett eget inlägg om du är mot abort.
  • Anonym (a)
    Bergis skrev 2017-02-13 15:06:27 följande:
    Då äter du ägg som vegan antar jag. Det är ju enligt dig inget liv.
    Då hade jag inte varit vegan

Men nej, ett ägg som är obefruktat är ju inte mer än vad mens är för en människa, tror inte det ska säljas befruktade ägg i affären, men jag har hört att det har hänt. Som vegan utnyttjar man inte andra djur och tar deras egentillverkade "prylar", kan dock hålla med om att hönor nog inte bryr sig om ifall folk tar deras obefruktade ägg, men jag har inte egna höns och kan därmed inte få tag på ägg som jag vet kommer från outnyttjade hönor som inte går till slakt vid ett senare skede.
  • Anonym (a)
    Queennr1 skrev 2017-02-13 16:28:35 följande:
    Fast liv är det ju även om det inte kan existera på egen hand, ungefär som en människa i respirator typ..
    i det fallet handlar det om att upprätthålla ett liv som redan finns, om personen däremot är helt hjärndöd så förstår jag inte poängen, men då brukar man ju stänga av prylen.
  • Anonym (a)
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-13 18:52:17 följande:
    Mens är INTE detsamma som ägg, tror du på allvar det?
    Verkligen?

Ägget sköljs ut tillsammans med mensen, det mänskliga ägget kan man inte direkt steka och lägga på mackan.

Jag ser inget fel i att vara vegan men en vegan som förespråkar aborter är för mig inget annat än en regelrätt hycklare.
    Om du läser det långa inlägget ovan så får du svaret på hur många veganer tänker, för det var bra skrivet och jag tänker inte upprepa det.

En vegan värnar om liv som redan finns, inte cellklumpar som kan bli liv, det har med annat att göra.
  • Anonym (a)
    TeresB skrev 2017-02-14 20:36:51 följande:
    Intressant.. jag är inte ens vegetarian men förstår o håller med veganerna här...
    jag undrar dock hur veganer ser på dödande av " skadedjur" så som löss, vägglöss annat ovälkommet.. fästingar. Dödar ni dessa?
    Själv så dödar jag dom då de inkräktar och förpestar mitt hem eller min kropp. Trist, men i mina ögon så går gränsen där.
Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?