-
Ärlig attityd. De flesta veganer är mer människohatare än djurvänner. Det märks inte minst på alla hatiska angrepp på köttätare med uttryck som mördare, djurplågare, likätare osv. Så det är helt logiskt att veganer inte har några problem med abort.bullen1984 skrev 2017-02-13 10:03:30 följande:Det finns ingen logik i att en vegan skulle vara emot abort. Som om veganer skulle vara nåra jävla helgon. Jag hatar människor och blir bara nöjd om jag ser att människorantalet minskar lite. Det är djuren jag bryr mig om. Människor är idioter.
-
Du tänker fel. Abort är en nödlösning om det ordinarie p-medlet inte fungerat. Inget som man räknar med eller planerar. Den som ser abort som p-medel använder inget annat utan tänker, "blir jag gravid så gör jag abort". Eller slarvar medvetet med sitt p-medel.Anonym (Abortkritisk vegan) skrev 2022-01-26 19:49:57 följande:
Visserligen 5 år sen - men tråden relaterar ju till både veganer och aborter, och eftersom jag är både abortkritisk och vegan kommenterar jag.
Tvärtom är det nog ganska vanligt att man använder abort i alla fall som ett sekundär-preventivmedel. Om man tänker så här : "Nu använder jag preventivmedel, MEN om det ändå blir graviditet så får det bli abort", så har man ju i förväg kalkylerat med aborten som en "barriär nr 2" - och då tycker jag att man använder abort som ett preventivmedel - ett sekundär-preventivmedel.
Jämför det med om man tänker så här: "Nu använder jag preventivmedel, men om det ändå blir graviditet så blir det inte abort". Då har man använt preventivmedel, MEN man har inte använt abort so preventivmedel.
Tänket skiljer principiellt i de 2 fallen.
Är du emot alla aborter eller bara vissa?