Inlägg från: Anonym (Veggo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Veggo)

Veganer - är ni mot abort?

Precis som jag gjorde valet att bli vegan så har jag gjort min läxa genom att läsa på om vad det innebär. Det första man bör ha i åtanke är att veganer vill minska/inte bidra till djurs onödiga lidande. Onödigt lidande är allt lidande som endast har syfte att ge njutning men det finns andra fullgoda alternativ. Djur som mat är en sådan grej, helt onödigt idag för vi överlevnad - vi klarar oss utmärkt på vegansk mat (med undantag av en liten andel personer som pga sjukdomar och allergier skulle få svårt för det). Men som alla andra arter så är ju ens egen överlevnad alltid (generellt) viktigast. Skulle jag sättas i en situation där jag var tvungen att äta djur eller djurproduktrr för min egen överlevnad så skulle jag nog göra det. Då är konsumtion av djur kanske nödvändigt för min överlevnad.

När vi pratar om abort så pratar vi alltså om en annan fråga; att ha ett barn är inte så simpelt som om det är nödvändigt eller onödigt (eler för nytta eller nöje). Där snackar vi om att ta in ett nytt liv i världen som du har ansvar för. Således blir det istället en fråga om man kan och vill ta hand om ett barn. Jag förstår att vad du vill komma till i din fråga alltså snarare handlar om hur man ser på liv, om man nu säger sig vara vegan och därmed uppenbarligen ser på djur som att ha ett eget livsvärde men hoppas du förstår även i detta jag förklarar hur dessa är två helt olika frågor. Kontexten är enormt annorlunda, det är aldrig enbart en fråga om liv och hur man värderar liv.

Men, om jag trots allt ska försöka ge någon förklaring på just enbart detta med liv så handlar det till stor del om vetenskapen kring liv. Helt enkelt så ser jag inte på ett embryo som ett människoliv, snarare en klump celler som har potential att bli ett människoliv. Det är relativt sent i graviditeten som jag personligen anser att detta (när det blir ett människoliv) egentligen inträffar. Rent intellektuellt är den gränsen kanske så sen som 27-28 (ungefär då människor verkar utveckla receptorer över kroppen som skickat signaler till hjärnan för att kunna processa och reagera på olika stimulanser och känslor. Innan detta reagerar vi enbart reflexivt som även plantor gör, men avsaknad för att förstå att vad vi reagerar på). Däremot så är väl kanske min emotionella gräns tidigare (när det börjar skifta i utseende från alien till människa). Men den emotionella gränsen vet jag inte är grundad i något vetenskapligt eller "riktigt" i den bemärkelsen och betyder därför att jag inte låter det påverka vad jag anser är rätt för andra människor att göra i just denna fråga och därmed är jag för abort.

• Anonym (Veggo)
    Bergis skrev 2017-02-13 15:06:27 följande:

Då äter du ägg som vegan antar jag. Det är ju enligt dig inget liv.

Jag äter ju inte min egen mens heller. Vänd snarare den frågan till de som äter ägg, då äter du mens också antar jag?
  • Anonym (Veggo)
    Queennr1 skrev 2017-02-13 16:28:35 följande:

Fast liv är det ju även om det inte kan existera på egen hand, ungefär som en människa i respirator typ..

Skillnaden är att det livet redan existerar och dess överlevnad hänger på en maskin, inte att en annan människa ska behöva låna ut sin kropp för personen att överleva. Bättre jämförelse hade vart om man tvingade människor att donera sina organ medans de lever för att någon annan ska överleva.
  • Anonym (Veggo)
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-13 18:52:17 följande:

Mens är INTE detsamma som ägg, tror du på allvar det?

Verkligen?

Ägget sköljs ut tillsammans med mensen, det mänskliga ägget kan man inte direkt steka och lägga på mackan.

Jag ser inget fel i att vara vegan men en vegan som förespråkar aborter är för mig inget annat än en regelrätt hycklare.

Du menar att det inte är hönor motsvarighet till det vi kallar mens? För övrigt var det inte ens poängen jag gjorde, det var andra som diskuterade - jag citerade någon som menade pga vad nu ägg är (obefruktat ägg) och vad en abort då skulle vara så måste man ju vara okej med att äga.

Angående att vara vegan och för abort, du utgår från en helt annan (simplare) startpunkt när du anser att man är hycklare - du tar endast frågan om liv i beaktning. Men om du läser mitt tidigare svar så ser du att det är inte den enda frågan inom veganism, då går det rätt bra ihop att vara vegan och för abort.
  • Anonym (Veggo)
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-13 20:26:19 följande:

Och jag anser att det är hyckleri.

Okej, bra argument!
  • Anonym (Veggo)
    Bergis skrev 2017-02-13 20:39:45 följande:

Du ser inte själv det fåniga i att någon inte kan tänka sigig att äta honung men inte ser några problrm med stt ta död på foster i 20e veckan.

Tycker det blir uppenbart att denna någon köpt ett åsiktspaket utan att ha tänkt till själv.

Nej, det gör jag inte. För mig är veganism och abort två helt vitt skilda frågor. Varför jag anser det har jag redan skrivit om, så bemöt gärna det mer konkret istället för att ställa en konstig scenario

Knappt 250 aborter per år i Sverige efter v.20 (250 är en trolig överskattning, förmodligen ännu färre), majoriteren pga sjukdom eller utvecklingsproböem hos foster eller en mamma som är sjuk själv. Det är väl inte endast dessa som vi syftar på när vi pratar abort, varför ska du använda just dessa som exempel?
  • Anonym (Veggo)
    Bergis skrev 2017-02-13 20:47:35 följande:

Ok, då du menar att du förespråkar 12 veckors gräns för abort.

Du skrev att veganen vill minimera djurs lidande. Så veganen tycker att djur är viktigare än människor ellet vad?

Nej? Hur i hela friden utläst du det det?

Nej, det handlar inte om vem/vad som är viktigast. Det handlar om att inte utsätta andra levande människor och djur för onödigt lidande endast för sin egen njutning. Det är något så enormt annorlunda mot att diskutera abort, som inte på samma enkla vis kan pratas endast i termer av om det är onödigt/nödvändigt och dyl.
  • Anonym (Veggo)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 12:17:42 följande:

Fast det är det ju. Fostret uppkommer ju för att vi antingen vill ha barn eller bara nöjet att ligga.

Du menar att sex och abort är samma sak då eller?
    Anonym (Har jag förstått?) skrev 2017-02-14 20:56:14 följande:

I min värld är en anledning till att vara vegan att man inte vill "leva" på bekostnad av ngn annan när det går att låta bli. Att djurens rätt till sitt eget fria liv står högre än människans rätt att döda det/kontrollera det för att få mat/material från djuret. I ett sådant fall förstår jag exempelvis varför odlad honung (bikupor) går bort, men även vildhonung (djuret har ju producerat honungen med ett för djuret nyttoändamål.

DÄREMOT, en helt ärlig fråga - borde det inte exempelvis gå att använda skinn från självdöda, vilda djur (om man nu prompt vill ha skinnskor/kläder)?

Vad gäller abort ser jag själv inget givet likhetstecken mellan att vara vegan och därmed emot abort - fostret är ingenting vi människor utnyttjar för vår egen tillfredställelse och som skapas enkom för att behaga oss.

Tycker du har förstått det väldigt bra! Ungefär såhär jag försökte förklara det :) för mig är det så iallafall. Värdet av liv/vems liv är mest värt är inte den centrala frågan för mig, men att jag inte vill bidra till lidande och utnyttjande av levande varelser för min egen njutning.

På din fråga om använda djurdelar där djuret självdött, nej - egentligen ser jag i get större problem med det. Personligen skulle jag ha svårt att göra det om det inte var en nödsituation/något jag verkligen behövde, men det har med och göra med att mitt perspektiv har skiftat så mycket att det nästan är lika otänkbart för mig som att ta skinnet från en människa som självdött. "Äcklighets-faktorn" i det hela eller vad man ska säga. Men det är många veganer som fortfarande kan sakna de djurprodukter de förut konsumerade (men avstår ändå pga vad de anser vara rätt), så för de skulle det ju kanske kunna vara ett godtyckligt alternativ. I praktiken skulle det nog dock inte fungera ändå.
    Anonym (Milly) skrev 2017-02-15 10:31:46 följande:

Jag tror att veganismen är en fluga som främst drabbar ungdomar. Jag har sett det så många gånger. De är vegaaaaner ett tag, mellan någon månad upp till max ett par år sedan blir det för besvärligt.

Om inte förr så när de ska bilda familj så brukar veganen lämna sitt kall.

Då menar jag inte att de börjar äta råbiff och fläskpannkaka direkt kanske, ev börjar de inte med kött igen men fanatismen går över och de flesta bruar iaf börja så smått med fixk/skaldjur igen.

Jag blev vegan som 25-åring, jag och min sambo gjorde övergången tillsammans. Han blev vegetarian ett tag efter att vi flyttat ihop. Så det behöver inte alls vara så.

Jag tror att du har rätt i att många testar på saker som unga som de sedan ger upp på/ändrar åsikt kring. Men det är inte några belägg för att veganism endast existerar (eller ens till största del) bland dessa människor. Bara för att det händer så betyder det inte att det är alla fall av veganism. Veganism och andra former av veggo-inriktad kosthållning ökar ständigt.
  • Anonym (Veggo)
    Queennr1 skrev 2017-02-15 13:48:52 följande:

Nej det sa jag inte.

Du får gärna förklara lite mer kring vad du menar med "Fast det är det ju. Fostret uppkommer ju för att vi antingen vill ha barn eller bara nöjet att ligga."
  • Anonym (Veggo)
    Bjoer skrev 2017-02-15 15:05:13 följande:

Om man använder abort som preventinmedel så håller nog de flesta med dig, men det är ju inte riktigt normalfallet.

Och är man nu en av dessa mytomspunna människor som använder abort som preventivmedel så kanske man i vilket fall inte direkt är välanpassad till att skaffa barn.
Svar på tråden Veganer - är ni mot abort?