Veganer - är ni mot abort?
Precis som jag gjorde valet att bli vegan så har jag gjort min läxa genom att läsa på om vad det innebär. Det första man bör ha i åtanke är att veganer vill minska/inte bidra till djurs onödiga lidande. Onödigt lidande är allt lidande som endast har syfte att ge njutning men det finns andra fullgoda alternativ. Djur som mat är en sådan grej, helt onödigt idag för vi överlevnad - vi klarar oss utmärkt på vegansk mat (med undantag av en liten andel personer som pga sjukdomar och allergier skulle få svårt för det). Men som alla andra arter så är ju ens egen överlevnad alltid (generellt) viktigast. Skulle jag sättas i en situation där jag var tvungen att äta djur eller djurproduktrr för min egen överlevnad så skulle jag nog göra det. Då är konsumtion av djur kanske nödvändigt för min överlevnad.
När vi pratar om abort så pratar vi alltså om en annan fråga; att ha ett barn är inte så simpelt som om det är nödvändigt eller onödigt (eler för nytta eller nöje). Där snackar vi om att ta in ett nytt liv i världen som du har ansvar för. Således blir det istället en fråga om man kan och vill ta hand om ett barn. Jag förstår att vad du vill komma till i din fråga alltså snarare handlar om hur man ser på liv, om man nu säger sig vara vegan och därmed uppenbarligen ser på djur som att ha ett eget livsvärde men hoppas du förstår även i detta jag förklarar hur dessa är två helt olika frågor. Kontexten är enormt annorlunda, det är aldrig enbart en fråga om liv och hur man värderar liv.
Men, om jag trots allt ska försöka ge någon förklaring på just enbart detta med liv så handlar det till stor del om vetenskapen kring liv. Helt enkelt så ser jag inte på ett embryo som ett människoliv, snarare en klump celler som har potential att bli ett människoliv. Det är relativt sent i graviditeten som jag personligen anser att detta (när det blir ett människoliv) egentligen inträffar. Rent intellektuellt är den gränsen kanske så sen som 27-28 (ungefär då människor verkar utveckla receptorer över kroppen som skickat signaler till hjärnan för att kunna processa och reagera på olika stimulanser och känslor. Innan detta reagerar vi enbart reflexivt som även plantor gör, men avsaknad för att förstå att vad vi reagerar på). Däremot så är väl kanske min emotionella gräns tidigare (när det börjar skifta i utseende från alien till människa). Men den emotionella gränsen vet jag inte är grundad i något vetenskapligt eller "riktigt" i den bemärkelsen och betyder därför att jag inte låter det påverka vad jag anser är rätt för andra människor att göra i just denna fråga och därmed är jag för abort.