Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

man och nöjd skrev 2017-07-31 19:41:41 följande:
    Du inser således inte konsekvensen av att 40% av riksdagsledamoterna lägger sig platt?

Omvi vänder på det så har vi en högermajoritet. Eftersom vänsterblocket inte gillar SD så skulle vänsterblocket kunna lägga sig platt för att ge Alliansen makten utan SD's stöd. Det vore precis lika odemokratiskt som dagens situation. Ett jättesvek mot alla vänsterväljare.

Jag är inte ute efter att man måste samarbeta med SD som du tycks tro. Jag är ute efter att man ska utnyttja sin förhandlingsposition för att få igenom sin egen politik till den grad som är möjlig.
    Du kommer aldrig att förstå motståndet till samarbete med SD om du bara ser till motsatsskalan höger-vänster.

Det finns ett flertal andra som kommit att få allt större betydelse.

Det är när man ser till dessa som man inser hur extrema SD är.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-31 19:48:24 följande:
    Passar er bra eftersom det innebär att ni ignorerar det andra skriver totalt. Tydligare kan det inte bli.
    Nu kan jag bara tala för mig själv. Ja, jag ignorerar det mesta som skrivs på FL. Men det jag replikerar på har jag läst.

Jag anser att man kan koka ner det mesta som skrivs från skrikhöger- och SD-håll till att det är odemokratiskt att inte samarbeta med SD och förstås att Sverige som välfärdsland håller på att kollapsa.

Jag instämmer inte med dessa synpunkter.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-31 19:35:25 följande:
    Du förstår, demokratibegreppet är större än den lilla plaskdam som Sverige utgör. Har således ingeting med riksdagsledamoter att göra. Ännu ett fundamentalt fel från dig således. Ännu mer undrande kan man ställa sig till vad "skrivhögern" skulle ha med demokratibegreppet att göra? (noterar dock att du glömde nämna "skrikvänstern" i vanlig ordning).

Sverige ligger skyhögt i våldtäktsstatistiken och du försöker skylla detta på enstaka länders våldtäktsdefinition. Och som vanligt när du trasslat till dig skriver du "skrikhöger".

Du tror att Sverige är ett bra land för kvinnor trots att antalet våldtäkter rusar i höjden. Okej...

Är Sverige en plaskdam, Moder Svea i så fall i badtagenSkrattande

Skrivhögern som du undrar över har jag aldrig nämnt, men det lär väl vara höderdebattörer som skriver.

Angående våldtäktsstatistiken så får du väl föreslå att Sverige implementerar lagstiftning och kvinnosyn från vissa av de mest extrema arabländerna, då kommer den att reduceras oerhört kraftigt.

Jag har inte ambitionen att lära dig vad demokrati innebär eller varför man inte kan jämföra statistik länder emellan när det finns olika lagstiftning.

Om jag minns rätt så är det straffbart att spotta eller kasta fimpar på gatan i Singapore, förmodligen är de ensamma om den lagstiftningen. Stämmer detta kan skrikhögerns främsta tänkare då komma fram till att man kastar mest fimpar på gatan i Singapore, ingen annanstans straffas man juför detta och i Quatar blir inga kvinnor våldtagnaSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-31 23:55:55 följande:
    JAg tror knappast samarbete är aktuellt. Däremot samtal och förhandlingar.

Motståndet minskar successivt i takt med att sd avdramatiseras.
    Jag tror att förhandlingar i syfte att komma fram till ett gemensamt förslag som kan vinna en majoritet av rösterna i riksdagen är ett utmärkt exempel på samarbete.

Du är bara SKPK när du låter påskina att samarbete inte är samarbete.

Men ok - vi kan vända på det. Mot bakgrund av det politiska läget i riksdagen efter valet 2018 så kan naturligtvis mittenpartierna, C, L och S, "samtala och förhandla" utan att samarbeta och på så vis se till att vi får politisk stabilitet i riksdagen.

Skämt åsido, jag lider inte av beröringsskräck gentemot ord som samarbete, så min utgångspunkt är att det politiska läget kommer att tvinga fram ett blocköverskridande samarbeteGlad
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-01 09:16:04 följande:
    Duu vill alltså räkna våldtäktsstatistik op samma sätt som ociviliserade länder. Jag tycker det är vettigare att jämföra oss med civiliserade länder, men vi kanske inte räknas till den kategorin längre?

Du saknar framförallt kunskap kring begreppet demokrati. Du förstår inte konsekvensen av att folkvalda lägger sig platt. Hur mycket tror du t.ex att SD tjänat på att vara Sveriges enda opposition? Du som ser skrikhöger och SD-kramare i varje buske borde kanske fundera över hur det kunde bli så här. Om man accepterar verkligheten är det lättare att göra något åt den.

Nja, oberoende av om det skulle sitta en skrikhögeraktivist under varje nätbuske så skulle svensk demokrati vara helt opåverkad av den sortens buskis.

Vi har representativ demokrati och allmänna och fria val vart fjärde år. Är man missnöjd med det system vi har så får man se till att ha folkets stöd i två på varandra följande val i och med att detta är kravet för grundlagsundringar.

Jag tror att det är betydligt mindre besvärligt att lära sig hur demokratin fungerar, för självklart är det folkets främsta företrädare som avgör vilka de samarbetar med, inte skrikhögern eller SD.

Angående våldtäktsstatistik så kräver det lite mer att förstå varför inte statistik är jämförbar ens mellan europeiska länder. Det kan handla om att en man som blir dömd för våldtäkt inom äktenskapet i Sverige enligt statistiken representerar 112 våldtäkter, varje våldtäkt räknas som ett brott medan man i ett annat land räknar de 112 våldtäkterna som en - eller kanske ingen alls om man enligt lagstiftningen inte kan bli våldtagen inom äktenskapet.

Det finns en mängd liknande faktorer som omöjliggör en jämförelse, till exempel, anmälningsbenägenheten, dvs hur skambelagt det är att ha blivit våldtagen eller vilka beviskrav man har i domstolen.

kanske du borde anordna en studiecirkel där du tillsammans med andra försöker förstå statistiken bakom våldtäkter.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-01 09:52:36 följande:
    Är inte missnöjd med systemet. Är missnöjd med representanterna som missbrukar det genom att lägga sig platt.

Du försöker verkligen hitta halmstrån för att förklara bort Sveriges sanslöst höga våldtäktstal.

Är du missnöjd med alla riksdagspartier får du välja soffan, rösta blankt, rösta på ett parti som inte är representerat i riksdagen eller medverka till att bilda ett nytt.

Om du tänker efetr en smula förstår du väl att riksdagsledamöterna representerar sina partier och de som röstat fram dem, inte den som gapar högst.

Avseende våldtäkter så är brottet alldeles för allvarligt för att det civiliserade kunskapssamhället ska fästa något avseende vid okunnigt gallhojtande där de som skriker saknar vilja att se brottet ur andra perspektiv än lögnen att Sverige har flest våldtäkter.

Jag tar åter upp SD-vurmaren som här på forumet gav en kvinna vars man försökt våldta henne rådet att hon borde försöka vara mer följsam i fortsättningen.

Ett skäl att ta avstånd från den grumliga ankdamm där skrikhögern och SD plaskar omkring tillsammans är att den svämmar över av kvinnohat.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-01 16:35:21 följande:
    Det stämmer att jag och måsnga med mig är missnöjda med alla riksdagspartier. Detta beror framst på DÖ. Vilket parti väljer då missnöjda väljare? Jag skulle inte göra det, men många väljer SD. Det är fakta.

Flera partier har tappat sina väljaren förtroende genom att lägga sig platt. De har pissat på demokratin och det kommer visa sig i många val framöver.

Vad gäller de många våldtäkterna så är det alldeles för allvarligt för att lyssna på de som bagatelliserar våra katastrofsiffror. Det finns offer bakom dessa siffror.
    Försök gärna att förstå vad representativ demokrati innebär. kanske du och dina missnöjda vänner kan starta en studiecirkel där ni fokuserar på regeringsformens rader om att riksdagsledamöterna är folkets främsta företrädare. 

Vem vet, ni kanske tillsammans lyckas förstå varför hur en demokrati kan fungera.

Vad gäller våldtäkter så är det ett alldeles för grovt brott offren utsatts för för att det ska bagatelliseras av skrikhögerns lögner. 
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-08-01 18:08:23 följande:
    FL?  vad är FL.

Stridspiloters adresser är läckta. Punkt.
    Driver du med oss, tror du att vi inte vet hur makten fungerar i Sverige?  Spara dina förskoleundervisningar till dina meningsfränder där de behövs.
    FL står nog för Familjeliv, ett internetforum.

Nja, jag anser att Sverige är en demokrati.

Att det finns folk som inte kapacitet att förstå vad demokrati innebär är inte ett demokratiskt problemTomte
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-01 18:29:40 följande:
    Du tycker det är demokratiskt att vänstern ska regera landeet oavsett valresultat. Det tycker inte jag. Någon studiecirkel kommer ej ändra på detta.

Vidare är det ganska tydligt vem av oss som ej förstår hur en demokrati fungerar. Du tror vi har demokrati när folkvalda högerpolitiker börjar stötta vänsterpolitik. Det är inte ens ett skämt.

Vad gäller Sveriges katastrofala våldtäktstal så är det en person som bagatelliserat dem, och det är du. Du har lite hånfullt föreslagit att vi ska åtgärda problemet genom att införa islamistisk tolkning av våldtäkt.
    Jag tycker det är demokratiskt att våra valda representanter i riksdagen avgör vilka som bildar regering mednan du anser dig stå över folkets främsta företrädare.

Jag anser alltså inte att den som skriker högst är folkets främsta företrädare utan de i allmänna och fria val utsedda riksdagsledamöterna.

Är du missnöjd får du agera därefter 2018.

Lycka till!
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-02 00:32:47 följande:
    Vän avordning trodde inte det heller.

Hur går det med citaten på det du anklagar mig för?
    Vad är det jag anklagar dig för?

Jag behöver nog veta detta för att kunna svara dig.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten