Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

Borgaren skrev 2017-07-26 17:30:27 följande:
    Du har fortfarande att förklara vilken skillnad det skulle vara mot den nuvarande regeringens situation.

Var det du som sa okunnighet och inte förstå fakta?
    Aha, den nuvarande regeringen består av två partier som anser att de kan samarbete. Dessutom finns det två allianspartier i riksdagen som fortfarande i mångt och mycket håller fast vid decemberöverenskommelsen.

En alliansregering  där två av partierna inte är beredda att regera när alliansen är mindre än de rödgröna är en from förhoppning på sin höjd.

Jag är för övrigt alltid beredd att sprida lite kunskap, även om jag personligen anser att man borde vara medveten om mandatfördelningen i riksdagen och dess konsekvenserSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-26 17:49:21 följande:
    Det stämmer ju inte det du säger.

Både de borgerliga och den rödgröna röran är i minoritet, ingen skillnad där.

DÖ är död. Har du missat den kunskapen?
    Jag tror man och nöjd kan hjälpa dig att förstå skillnaden.

Han har åtminstone tagit upp just den aspekten ett flertal gånger den senaste veckan.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 21:34:40 följande:
    Som signatur "borgaren" redan upplyst dig om sitter Alliansen med ungefär samma hand som regeringen. Ingen av dem har egen majoritet. Dcok är avståndet mellan sd och Alliansen litet i många frågor. Det är dags att ta ansvar.
    Vi får se vad som händer framöver.

Jag har hursomhelst hört såväl Annie Lööf som Jan Björklund förkalra att samarbeet med SD är uteslutet och att i händelse att Löfven avfår så får man ordna någon form av blocköverskridande regering. Kanske en mittenregering, bestående av C, L, S och MP. För att det ska bli lite variation kan ju Fridolin bli statsminister, alltså den skrikhögern kallar Frigolit.

Skämt åsido. jag är rädd för att Kinberg Batra ska upptäcka att hon bildligt talat kissat på sig, att det kändes varm och skönt att vara ledare för vad hon upplevde som en handlingskraftig kvartett idag på förmiddagen.

Men efetrtankens kranka blekhet brukar ofta infinna sig när man satt igång något stort som man saknar förutsättningar att kunna hantera.

Du kan ju bara tänka dig hur den moderata skrikhögerfalangen kommer att väsnas om det visar sig att alliansen måste ha hjälp av farbror Löfven för att kunna få ihop en eventuell regering.

Löfven statsminister, Björklund försvarsminister, lööf näringsminister och Kineberg Batra underhållningsministerSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 22:20:23 följande:
    Återigen,jag vet inte vad du menar med skrikhögern.

Än så länge är det faktiskt Löfvén som regerar. Det verkar inte gå så bra. Löfvén är s.a.s problemägare. Du behöver knappast oroa dig för Alliansen i detta läge. De har en plan. I den ingår inte Stefan Löfvén mer än som ett rundningsmärke.
    Skrikhögern är en högerpopulistisk åsiktsriktning som i Sverige främst tycks lobba för att SD ska bli en del av alliansen eller alliansens beslutsunderlag.

Så de har en plan. Lite infamt av dig att jämföra dem med Jönssonligan, men ok då.

Jag köper väl den benämningen även om Jönssonligan brukade ha en gemensam plan, medan nya Jönssonligan har lite sinsemellan oförenliga planer om man ska vara lite petig.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-27 01:56:31 följande:
    Den åsiktsriktning du kallar skrikhöger måste vara försvinnande liten. Ty jag ser aldrig nån lobby-verksamhet för att SD ska bli en del av Alliansen. Tvärtom snarare. SD och Allians verkar nöjda med att hålla sig på varsin kant.

Är det verkligen värt att tjata om en skrikhöger som knappt finns?

Alla som har en plan ska jämföras med Jönsson-ligan? Planer är inget, planering är allt.

Du måste läsa det jag skriver ordentligt. Vad tror du jag menade med "eller alliansens beslutsunderlag"?

Svensk skrikhöger är knappast en gigantisk åsiktinriktning, men inte desto mindre oerhört högljudd. En liten del av skrikhögern är till och med välartikulerad, exempelvis GP:s ledarsida.

Trist med GP förresten, som traditionellt haft en liberal profil.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 22:20:23 följande:
     Du behöver knappast oroa dig för Alliansen i detta läge. De har en plan. I den ingår inte Stefan Löfvén mer än som ett rundningsmärke.
    För övrigt är Åkesson besviken på Jönssonligan. Han menar att de borde ha haft en plan när de väcker misstroende mot tre ministrar och i praktiken mot hela regeringenSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-27 09:31:23 följande:
    Vad har Jönssonligan med detta att göra? Håll dig till ämnet.
    Menar du att jag missförstod dig när jag trodde att du raljerade över alliansens oförmåga med att anspela på Jönssonligan och uttrycket "Jag har en plan".

Bevisligen har de ingen plan, möjligen flera sinsemellan oförenliga planer.

Jag tycker att jag håller mig till ämnet som är moderaternas moraliska förfall. Att väcka misstroende mot tre ministrar, varav en mycket kompetent sådan, är ju ett exempel på moderaternas moraliska förfall där Kinberg Batras oförmåga att hantera revolten inom det egna partiet mot hennes ledarskap innebär en avledningsmanöver som går ut över Sverige.

Det ska bli intressant att få ta del av Löfvens svar på Jönssonligans attackSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-27 09:30:00 följande:
    Så varför tjatar du om denna pytterlilla företeelse (skrikhöger). Varför inte skriva tydligt vilka du menar. Kan ju inte handla om speciellt många individer

Förslag: Sluta använd detta begrepp då det får dig att framstå som förvirrad.
    Tyvärr har ju skrikhögern påverkat moderaternas agerande de senaste åren, det vill säga åren efter Reinfeldt.

En lösning på krisen vore kanske att låna in Reinfeldt som M-representant i en S-ledd interimsregering där även lööf och Björklund är representerade.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-07-27 09:45:02 följande:
    Tyvärr har ju skrikhögern påverkat moderaternas agerande de senaste åren, det vill säga åren efter Reinfeldt.

En lösning på krisen vore kanske att låna in Reinfeldt som M-representant i en S-ledd interimsregering där även lööf och Björklund är representerade.
    En annan lösning vore förstås att Odenberg ersatte Kinberg Batra. Då skulle dörren till moderaternas lekstugeavdelning stängas effektivt.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2017-07-27 10:16:37 följande:

Sex av tio väljare tycker att Alliansen agerar korrekt. Bara var fjärde väljare tycker det är fel.

Räkna bort SVMP:s sympatisörer så är förstås Alliansens väljare en än högre andel för detta:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/wqQJ5/majoritet-...

Moderaterna har definitivt sina väljare bakom sig i detta.

Nja, det är ju en självrekryterad panel och där är ju SD- och skrikhögeraktivister lika överrepresenterade som brotstdömda är det bland SD-ledamöter i riksdagen.

Fake news alltså Skrattande
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten