Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

nihka skrev 2017-07-25 10:25:30 följande:
    Notariet, Runes och otaliga andra avförda nick. Känns tydligt igen på stilen och de tvångsmässigt nya diskussions- och omröstningstrådar med helt galna alternativ. Och det här skulle föra tankarna till mig. Hahaha!

Ja, det har du och jag har sett på och skrattat varje gång du ryggdunkat honom utan att du fattat vem du har haft att göra med.

Du förstår, man måste noga välja vem man samtalar med och i synnerhet vem man samarbetar med. Gäller på internet bland privatpersoner och ända upp på högsta politiska nivå. En missbedömning kan kosta stort. Frågan är om M någonsin kommer hämta sig från sviterna av AKBs öppna-era-hjärtan-mot-SDfiaskot.
    Haha, det var i dessa omröstningar SD alltid fick över 50 procent av rösterna.

Nåja, jag delar inte skrikhögerns och SD-aktivisternas faiblesse för självrekryterade webbpanelerSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-25 15:32:16 följande:
    Om C, M, L och KD får egen majoritet så kan de infria alla gemensamma löften. I annat fall tvingas de göra avkall på löften. Så enkelt är det.
    Ska vi ta det styckesvis. Så här långt är vi överens. Möjligen med undantag för att jag är osäker på om de forna allianspartierna kommer att lyckas formulera en gemensam politisk plattform inför valet.
    Om C och L skulle bilda regering med Löfvén som statminister så kommer de tvingas svika i stort sett alla löften de gett. Men det har du förstås inga problem med, för den enda frågan du bryr dig om är SD.

Det tror jag inte. En mittenregering skulle föra mittenpolitik. Jag skulle gissa att S skulle få ge avkall på eventuella tankar om skattehöjningar, att de skulle få gå med på att privata alternativ inom välfärden inte ska begränsas med annat än generella kvalitetskrav. Jag skulle gissa att S skulle få gå med på förstatligande av skolan - och fan vet om inte landstingen även skulle kunna förstatligas om man ändå behöver skruva på vilken institution som vi betalar skatt till. S skulle tvingas pytsa ut mer pengar till försvaret. L och C skulle framförallt få kompromissa i fråga om arbetsrätt och låglönejobb.

Det skulle kunna bli en riktigt spännande och kompetent regering.
    De enda löftet jag sett från C och L är att de inte vill regera med AKTIVT stöd från SD, detta uttalande innebär ju att PASSIVT stöd går bra, precis som de gjorde 2010-2014.
    Här är vi också överens. Om SD lägger sig platt för alliansen utan att ställa krav på inflytande så får vi en alliansregering. skillnaden oss emellan är att jag anser det så gott som uteslutet att SD inte står fast vid inställningen att de kräver inflytande inom bland annat regeringspolitiken för att släppa fram en alliansregering.
    man och nöjd skrev 2017-07-25 15:34:56 följande:
    Framförallt tror jag inte du gillar det stöd som SD visar sig ha i dessa.

Vilka är förresten skrikhögern?
    Skrikhögern är en högerpopulistisk åsiktsriktning med nationalistiska och protektionistiska inslag - vars svenska del anser att det är viktigt att SD får inflytande. Skrikhögern har en förkärlek att basera sin kunskapsinhämtning på suspekta twitterkällor men ifrågasätta vad de ofta kallar gammelmedia eller fake media. Skrikhögern är ytterst aktiv på nätet och har för vana att dela enskilda exempel med varandra samtidigt som man generaliserar mot bakgrund av exemplet - som man för övrigt ofta fullständigt missförstått.

Vill du ha en typisk skrikhögerrepresentant, om än inte en svensk sådan, så titta och lyssna gärna på USA:s president Donald Trump när han bräker över någon inbillad oförrätt.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-25 20:52:40 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på om Annie Lööf är skrikhöger. Du använder begreppet otroligt slarvigt. Ibland får jag intrycket att flera sansade debattörer här på FL kallas skrikhöger av dig. Precisera dig!

Tror du verkligen S skulle släppa större delen av den ekonomiska politiken till Annie Lööf? Har du ringt och informerat Alliansen om detta. Om S är beredda att lägga sig så pass platt så har ju Åkesson gjort mer nytta än jag någonsin kunde hoppas på.

Förstår inte vad du menar med att SD skulle lägga sig platt för Alliansen. Det gjorde de inte 2010-2014, men det gick ju hyfsat ändå.
    Högerpopulister som vurmar för att alliansen ska samarbeta med SD. 

Se det som en uppgift för en djupanalys - tycker du att det stämmer in på Annie Lööf.

Det är relativt få debattörer här på FL som jag anser vara skrikhöger. 

Ja, jag anser inte att det är särskilt stora politiska skillnader mellan S å ena sidan och L och C å den andra. 

Du får läsa in dig på vad som hände när SD tillsammans med alliansen fällde regeringens budget, på vilket sätt detta bröt praxis för budgetomröstningar och varför situationen som uppstod då inte uppstod 2010.

I så fall kommer du också att bättre förstå varför decemberöverenskommelsen kom till.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-25 22:52:37 följande:
    Jag har aldrig kallat någon för "skrikhöger", det är upp till dig att talaom vilka du avser. Är jag t.ex skrikhöger?

Är man skrikhöger om man vill att Allianspartier ska få igenom sin politik? Isåfall är man skrikvänster om man vill se ett rödgrönt samarbete, eller hur?

Vänsterpopulister vill att S samarbetar med V ? Är du själv skrikvänster?

Jag anser att det är stora skillnader mellan C och S när det kommer till ekonomisk politik.

Situationen uppstod inte 2010 eftersom Alliansen regerade och hade majoritet för sin budget. 2014 regerade S, men Alliansen hade fortfarande majoritet för sin budget. Detsamma gäller idag, men Alliansen lägger sig platt.
    Ok, du ställde frågan om Annie Lööf är skrikhöger. Nej, självklart inte.

Politik handlar om åsikter. Du vägrar acceptera att en mycket väsentlig den politik C och L står för innebär att man tar avstånd från rasism och infantil högerpopulism, vilket innebär att det inte finns någon enhetlig allianspolitik.

Om du är skrikhöger? Det vet jag inte. Vad säger du själv - är du det utifrån min definition?

Om jag är skrikvänster. Nja, snarare skriksocialliberal i så fall. Jag anser att blockpolitiken har passerat bäst före datum sedan länge och föredrar att de tre socialliberala partierna, S, C och L, bildar regering.

Nja, före 2014 var praxis att partierna enbart röstade för det egna budgetförslaget och därefter la ner rösterna gällande andra förslag. SD bröt den praxisen 2014. Hade man brutit den redan 2010 så hade man också kunnat ställa krav på alliansens budget.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-25 23:44:47 följande:
    T.o.m SD tar ju avstånd från rasism och infantil högerpopulism. Vidare är det långsökt att dessa frågor skulle splittra Alliansen.

Ja, där har du skillnaden.

C och L anser inte som du att SD tar avstånd från rasism och högerpopulism, snarare att de är bärare av rasism och högerpopulism.

Det vore mig främmande att peka ut en enskild person här på Familjeliv som ett exempel på någon som har skrikhögeråsikter.

Skrikhögern är mycket anmälningsbenägen och jag skriver ogärna inlägg som jag gissar kommer att modereras bort. Modereringen är stundtals en smula ojämn på FL.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 00:13:58 följande:
    När pekade C och L ut SD som ett rasistiskt parti?

Att det finns människor i SDmed rasistiska åsikter är lika säkert som att det finns kommunister inom V. Men det innebär ju inte att SD är rasistiskt som parti. Men främlingsfientligt - absolut.

Har du inte pekat ut en grupp av personer på FL som skrikhöger? Du har dock varitotydlig med vilka som ingår i gruppen. Jag tycker du ska skriva vad du menar istället för detta flum.

Jag är inte så anmälningsbenägen, vilket talar för att jag inte är skrik-höger. Har inte anmält ett enda av senaste dygnets näthat mot mig, från . du vet vem.

Vi kan säga så här: Om du anser att jag inte är skrikhöger så skriver du det.
    Om du anser att jag är skrikhöger så skriver du: "Chokladboll är gött".
    Skrikhöger är en åsiktsriktning som kännetecknas av högerpopulism och inte sällan av anhängarnas mycket begränsade fattningsförmåga. I Sverige vurmar skrikhögern för samarbete med SD.

Den internationellt mest kände skrikhögeraktivisten är USA:s president Donald Trump.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-07-25 20:20:52 följande:
    Jag vet, jag är perfekt nog att inse att jag inte är felfri.
    Aha, jag är felfri nog för att inse att jag inte är perfektGlad
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-07-26 00:38:15 följande:
    Då min fattningsförmåga vida överstiger  de allra flestas så kan jag omöjligt vara skrikhöger.
    Det låter betryggande.

Det finns ett litet aber dock: Inte sällan tycks tilltron till den egna fattningsförmågan vara omvänt proportionell till den egentliga förmågan inom skrikhögern.

Därmed inte sagt att detta gäller dig, det vore mig främmande att komma med en sådan anklagelse.

Överlag tycks just oförmågan att inse att det lilla man begriper väger lätt som en fjäder vara en vanlig företeelse i den populistiska hönsgården i allmänhet och bland skrikhögeraktivister i synnerhet.
  • FDFMGA
    Abegayle70 skrev 2017-07-26 07:40:36 följande:
    Ibland är det svårt att vara ödmjuk.
    Mm eller som Churchilll sa om Attlee:

Han är en blygsam man som sannerligen har mycket att vara blygsam över.
  • FDFMGA
    Borgaren skrev 2017-07-26 12:48:25 följande:
    Churchill, intressant, hans bästa citat är;

Fritt översatt

Om du inte är vänster när du är under 25 har du inget hjärta, om du inte är konservativ när du är 30 har du ingen hjärna.
    Notera att detta skrevs långt innan fenomenet skrikhöger blev ett internationellt spektakel.

Det kan säkert stämma att överklassen under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal i yngre år anfäktades av liberala åsikter men att man med tilltagande ålder blev genuint konservativ.

Men idag är den bildade konseratismen satt på undantag och man ska vara synnerligen känslig för nyanser om man ska uppfatta annat än skrikhögern om man lyssnar högerut.Skrattande
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten