man och nöjd skrev 2017-07-25 15:32:16 följande:
Om C, M, L och KD får egen majoritet så kan de infria alla gemensamma löften. I annat fall tvingas de göra avkall på löften. Så enkelt är det.
Ska vi ta det styckesvis. Så här långt är vi överens. Möjligen med undantag för att jag är osäker på om de forna allianspartierna kommer att lyckas formulera en gemensam politisk plattform inför valet.
Om C och L skulle bilda regering med Löfvén som statminister så kommer de tvingas svika i stort sett alla löften de gett. Men det har du förstås inga problem med, för den enda frågan du bryr dig om är SD.
Det tror jag inte. En mittenregering skulle föra mittenpolitik. Jag skulle gissa att S skulle få ge avkall på eventuella tankar om skattehöjningar, att de skulle få gå med på att privata alternativ inom välfärden inte ska begränsas med annat än generella kvalitetskrav. Jag skulle gissa att S skulle få gå med på förstatligande av skolan - och fan vet om inte landstingen även skulle kunna förstatligas om man ändå behöver skruva på vilken institution som vi betalar skatt till. S skulle tvingas pytsa ut mer pengar till försvaret. L och C skulle framförallt få kompromissa i fråga om arbetsrätt och låglönejobb.
Det skulle kunna bli en riktigt spännande och kompetent regering.
De enda löftet jag sett från C och L är att de inte vill regera med AKTIVT stöd från SD, detta uttalande innebär ju att PASSIVT stöd går bra, precis som de gjorde 2010-2014.
Här är vi också överens. Om SD lägger sig platt för alliansen utan att ställa krav på inflytande så får vi en alliansregering. skillnaden oss emellan är att jag anser det så gott som uteslutet att SD inte står fast vid inställningen att de kräver inflytande inom bland annat regeringspolitiken för att släppa fram en alliansregering.
man och nöjd skrev 2017-07-25 15:34:56 följande:
Framförallt tror jag inte du gillar det stöd som SD visar sig ha i dessa.
Vilka är förresten skrikhögern?
Skrikhögern är en högerpopulistisk åsiktsriktning med nationalistiska och protektionistiska inslag - vars svenska del anser att det är viktigt att SD får inflytande. Skrikhögern har en förkärlek att basera sin kunskapsinhämtning på suspekta twitterkällor men ifrågasätta vad de ofta kallar gammelmedia eller fake media. Skrikhögern är ytterst aktiv på nätet och har för vana att dela enskilda exempel med varandra samtidigt som man generaliserar mot bakgrund av exemplet - som man för övrigt ofta fullständigt missförstått.
Vill du ha en typisk skrikhögerrepresentant, om än inte en svensk sådan, så titta och lyssna gärna på USA:s president Donald Trump när han bräker över någon inbillad oförrätt.