Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

man och nöjd skrev 2017-08-08 17:48:16 följande:
    Det är ointressant vad du tycker om benämningar på högerpopulister. Antingen kallar du mig skrikhöger rakt ut eller så slutar du insinuera det. Vad i detta är det du inte fattar?

Att du gick igång så till den milfa grad på ett inlägg som var en replik till den där signaturen som övar sig på att skriva FDFMGA men inte riktigt mäktat med denna komplicerade uppgift än.

I förra inlägget skrev du oss och nu mig.

Nej, jag fattar inte riktigt varför du förväxlar dig själv med hen, men det spelar iofs ingen roll.

Skrikhöger är en benämning för högerpopulistiska åsikter, jag använder den företrädesvis i samband med åsikter som att svensk demokrati kan liknas vid systemet i DDR om man inte samarbetar med SD.

Men jag änvänder den inte om en person, alltså inte i bemärkelsen du är ju bara skrikhöger utan om högerpopulistiska åsikter.

Hoppas du blev nöjd med min förklaringSolig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-08 18:55:34 följande:
    Du insinuerar ständigt att jag och signatur borgaren skulle vara "sktikhöger". Fegt och ynkligt.

Nu omformar du något som jag skrivit för att passa dig bättre. Sen klistrar du "skrikhöger" på ditt eget påhitt.

Ja, du får nog leva med att jag kallar högerpopulism och då i synnerhet svensk högerpopulism som vurmar för SD-samarbete för skrikhöger.

Skrikhögern är en åsiktsriktning som vid sidan om SD-vurmandet också ofta anser att allianspartier som inte samarbetar med SD är odemokratiska.

Jag har aldrig riktigt förstått hur man kan komma fram till att partier som lever upp till sina löften att inte samarbeta med SD kan vara odemokratiska , men det finns ju folk till alltGlad
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-08 19:41:30 följande:
    Du får nog finna dig i att jag inte accepterar att bli kallad "skrikhöger", "högerpopulist". Lika lite har jag vurmat för "SD-samarbete".

Ditt "skrikhöger" är totalt meningslöst eftersom ingen i tråden just nu sympatiserar med de åsikter du slåss emot.

Att lägga sig platt och acceptera motståndarens budget i sin helhet är odemokratiskt beteende gentemot ens egna väljare. Alliansen behöver bara lägga fram sin egen budget. Har inget med SD att göra.

Korrekt,du har inte påsått det. Du har däremot hittat på detta påstående och klistrat det på mig. En ganska sanslös lögn från din sida. Men det gör inget, kalla mig skrikhöger en gång till så är problemet löst.
    Nja, jag tycker att du borde försöka förstå grundlagarna som är svenska demokratis grundpelare, i exempelvis regeringsformen kan du då finna att riksdagsledamöterna är folkets främsta företrädare. Om C och L precis som de sa före valet inte sätter sig i en regering som är beroende av SD så är det såväl demokratiskt som hederligt.

Att M gått ifrån Reinfeldts vallöfte att alliansen inte ska bilda regering om alliansen är mindre än de rödgröna, är heller inte detta odemokratiskt men självklart ohederligt och moraliskt förkastligt.

Du får nog finns dig i att jag kallar åsikten att C och L agerat odemokratiskt eller att svensk riksdag kan jämföras med DRR för högerpopulism av den inte sällan okunniga variant som också kan kallas skrikhögeranstuckna åsikter.

Den här tråden handlar om Moderaternas moraliska förfall, enligt min mening har man lyssnat på tok för mycket på skrikhögern vilket fått till följd att partiet befinner sig i fritt fall i opinionen.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2017-08-08 20:42:11 följande:
    Det är nog dax att du bara ignorerar, då det verkar som de insett att det går och få igång dig på den.
    Nja, inte använder jag begreppet skrikhöger för att reta någon, jag tycker det är ett utmärkt begrepp för högerpopulistiska åsikter av den okunnigaste sorten.

Till exempel om någon påstår att andelen kvinnor som blir våldtagna i Sverige är högre än i något annat land så är ju det ett utmärkt exempel på hur illa det kan gå när man inte förstår vad som är möjligt att jämföra.

Internationellt är väl annars Donald Trump sinnebilden för skrikhöger.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2017-08-08 21:16:32 följande:

Det tycker inte jag, då det används till mycket mer än bara dom.

Annat är det med min Trumpnisse(upp tills nu i alla fall), och det är att det är tillägnat begränsat få, tom extrem extrem begränsat få.
    Skrikhöger börjar bli ett begrepp som används rätt ofta nu, så snart har man målat in alla till höger.
    Och då har ordet tappat sin betydelse.

Tja, jag har då inte sett skrikhöger användas om annat än högerpopulister och/eller högerdebattörer som i alarmistiskt tonfall hävdar att alliansen måste samarbeta med SD annars är demokratin i fara.

Men självklart är det olyckligt om begreppet urvattnas och blir en synonym till politisk höger. Det finns ju så oerhört många kunniga och sansade högerdebattörer som i åsikter befinner sig ljusår från skrikhögerns svulstigheter..
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-08-08 23:09:20 följande:
    Keep up the good work! smile2.gif
    Ja då, jag har inte för avsikt att bli så tillvänjd vid klotter att jag slutar reageraSolig
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2017-08-09 04:51:09 följande:
    Håller verkligen med här, det finns vissa sk debattörer som jag, på riktigt, slutat läsa helt (scrollar konsekvent deras inlägg) eftersom det är
    99,98 % dravel i just dessa inlägg.
    Lite roande i början, visst, men tröttsamt och för jävla tråkigt i längden.
    StrålandeSolig

Så enkelt är det ju egentligen, bara man inte gör för stort väsen av att man ignorerar, som när några av forumets debattörer kom på att man borde ha en metod att tala om att ett inlägg är ignorerat och startade en liten aktion för att ignorera genom att citera med enbart ett äpple. Då blir det ju mest tjuvnyp modell påfågel.

Själv ignorerar jag i den mån jag ignorerar utan några åthävor alls, men dina inlägg på samhällsforumet läser jag och de brukar ofta roa mig.

Jag tror att man kan växa i sig själv om man lär sig att bara ignorera i ordets positiva bemärkelse.

Ha nu en synnerligen behaglig dag i sommarsolenSolig

CovfefeSkrattande
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-09 08:34:17 följande:
    Det står främsta företrädare. Inte sämsta. Lär dig det.

C och L sade inte före valet att de skulle släppa igenom 7 vänsterbudgetar.
    Tja, främsta syftar på samtliga riksdagsledamöter, vilket innebär att vi har gett dem förtroendet att styra Sverige, i det förtroendet ingår att partierna suveränt kan avgöra vilka de samarbetar med och i så fall under vilka former.

Nej, decemberöverenskommelsen tillkom efter att sverigedemokraterna frångått praxis vid budgetomröstningar på ett sätt som hotade möjligheten för blocken att bilda minoritetsregeringar.
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-08-09 08:43:03 följande:
    Fy på mig som tycker de många våldtäkterna i Sverige är ett problem.
    Nja, problemet är att du inte förstår att jämförelsen inte låter sig göras.

Att sen varje våldtäkt i sig är en för mycket är ett annat och mycket allvarligare problem än att du fått för dig att sverige toppar världens våldtäktsstatistik.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2017-08-09 15:31:46 följande:
    Oooooo. Ser att du får peka-med-hela-handenbehandlingen: "Förstått" "Lär dig det". Blir du inte rädd eller iaf böjer lite kuvat på nacken, eller minst börjar rösta på ett parti med hög skrikhögerfaktor? smile2.gifsmile2.gif
    Historierevisionism kan vara en smula tröttsam, alltså att ändamålet helgar medlen så mycket att man skapat ett filter mot fakta som inte stämmer med den egna omvärldsuppfattningen är nog ganska vanligt men när filtret blivit till ett ogenomträngligt teflonskikt då är det tröttsamt.
    Flash Gordon skrev 2017-08-09 14:45:05 följande:
    Poängen är förstås att försöka kleta ned Moderaterna genom att ställa insinuanta frågor:

www.aftonbladet.se/debatt/a/6EaaQ/ar-kvinnoha...

Nja, jag tror att reaktionerna varit exakt desamma även om det varit en före detta sosseminister som betett sig som Borg, alltså kritiken från folk som anser det viktigt att ta avstånd från kvinnoförnedrande glåpord hade varit densamma - men några stödstrumpor skulle sossen inte ha fått i form av kramisar och kommentarer som att det kunde ha hänt vem som helst.

Inte ens bokstavligt talat från Alliansen i SLL som ju hellre än gärna misshushållar med skattebetalarnas pengar genom att till exempel göda privatföretag som tar ut ockerpriser för stödstrumpor.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten