Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

KillBill skrev 2017-06-28 01:15:51 följande:
    Jag känner inget behov av att häckla gamla kungar eller kristna och muslimska förgrundsfigurer som för hundratals kanske tusentals år sedan gjort sig skyldiga till barnäktenskap. Du då? Känner du behov av att häckla andras religioner?
    Du har dina behov, andra har andra behov. Yttrandefrihet har vi väl alla? Eller gäller den bara pk-åsikter
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-28 07:32:47 följande:
    Det handlar inte om frikort. Det handlar om att det var en annat tid.

Sverige har en kung ( 22-årige kung Håkan Magnusson av Norge och Sverige, som var yngste son till den svenske kungen Magnus Eriksson). Han Förlovade sig på 1360-talet med ett barn (Margareta Valdemarsdotter) som då var 6 år gammalt och han gifte sig sedan sedan med barnet när barnet fyllde 10-år. Barnäktenskap var således inte helt ovanligt i Sverige på den tiden. Därför undrar jag vad vitsen är med häckla personer i andra länder för saker som även skedde här i vårt land vid ungefär samma tid?
    Tycker du ska ha rätt att uttrycka detta oavsett om det gäller Mohammed eller en gammal kung.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-28 10:10:33 följande:
    C och L förhåller sig till SD och högerpopulism på ett annat sätt än M gör.

Visst skulle C och L kunna nonchalera det faktum att SD kommer att ställa krav på en borgerlig regering, krav som de inte kan gå med på utan att det blir tydligt att de valt att dansa efter Jimmie Åkessons pipa.

SD skulle iofs som du önskar gå tillbaka till vågmästarrollen från 2006 och nöja sig med att ge en alliansregering sitt passiva stöd.

Och i så fall hamnar "svarte petter" hos SD - partiet som sviker sina väljare och sina löften.

SD kräver något av en blivande regering som ingen blivande regering är beredd att ge.

Decemberöverenskommelsen var en metod att komma runt detta. En metod som hade cementerat blockpolitiken fram till 2022. Det finns bara en annan metod att få en regering som inte tvingas göra sig beroende av ett rasistiskt parti - och det är att man bryter upp blockpolitiken.
    Bra, du börjar inse att SD kommer gå från ingen påverkan alls till en marginell påverkan efter valet 2018. Och det är ju rimligt att sådant stort parti på den vinnande sidan får lite inflytande. Precis som V idag har visst inflytande på budgeten.

Tyvärr lider vi fortfarande av DÖ-politiken. Jag kan doc försäkra dig om att alla partier måste bevisa att DÖ-politiken är stendöd om de ska kunna gå till val med trovärdighet. Om SD skulle stå kvar som den enda oppositionen kommer de gå mot 50%, ty så fungerar demokratin. Finns det ett val slutar det alltid ungefär 50-50.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-28 20:03:09 följande:
    Hm, du har nog missförstått mig.

Jag är övertygad om att vare sig C respektive L eller SD kommer att svika sina väljare och sin politik.

Jag är som du kanske anat ingen större vän av SD - men jag tror att partiledningen inser att det vore en opinionsmässig katastrof för dem om de släppte fram en alliansregering utan att i gengäld kräva inflytande över bland annat invandringspolitiken.

C och i viss mån L har ju officiellt linjen att SD ska lägga sig platt för en alliansregering, utan att kräva något i gengäld.

Inte ens M är ju beredda att förhandla med SD om invandring - utan där vill de ha en uppgörelse med S.

Du får gärna beskriva hur du tänker dig att vi ska kunna få en alliansregering?

Själv ser jag som jag påpekat bara ett alternativ till en mittenregering, och det är en ren socialdemokratisk minoritetsregering.

Jag föredrar nog en mittenregering framför en S-regering. Jag tror att en mittenregering skulle kunna göra skäl för det gamla talesättet att helheten är större än summan av de enskilda delarna. Jag tror alltså att en mittenregering skulle kunna vara riktigt, riktigt bra för Sverige.
    No offense, men jag väljer att bortse från din övertygelse. Alliansen regerade ju trots allt i minoritet 2010-2014, så helt omöjligt kan det ju inte vara. Om viljan finns. Föredrar man DÖ-politik så blir det omöjligt att styra landet eftersom alla då kommer lägga sig platt.

SD, V och MP är de partier jag går till valurnan för att rösta bort. Men jag förstår att man behöver dem för att skapa majoritet för sin egen politik.

Blockpolitiken är superviktig för att hindra ytterligheterna att växa. Därav är jag emot en mitten-regering.

Om C och L ska regera lär de behöva göra upp med S i en del frågor, samt i vissa frågor prata med SD. Ofta tycker ju alla lika som t.ex hösten 2015 när alla plötsligt höll med SD om att det var nödvändigt att bromsa invandringen.

En vänsterkartell blir ju helt omöjlig när DÖ upphör på riktigt. Detsamma gäller en S-regering. Varför skulle Alliansen lägga sig platt för den? Har de inte tagit tillräckligt med stryk för DÖ-politiken? Kan Alliansen gå till val på att lägga sig platt? Hur många röster tror du det ger?

Jag tror tvärtom. Alliansen kommer att fälla Löfvéns sista budget. Man är helt enkelt tvungen att ge ifrån sig ett livstecken.

• man och nöjd

2014 hade S och MP 4 stora frågor med diametralt olika uppfattningar. Efter några dagars förhandling var det löst.

• man och nöjd
    Anton Chigurh skrev 2017-06-29 10:24:51 följande:
    Vad som MÖJLIGEN, obs möjligen, är noterbart är att SD numera är störst bland den gruppen som definierar sig som sk arbetare, som ju tidare var cementerat hos S, likaså att SD bland dom som tjänar 400.000 kr till 600.000 kr, så är faktiskt SD största parti. Så mycket för att endast lågutbildade röstar SD.....!
    Fast så lite tjänar inte jag. Men det är klart, jag röstar ju inte på SD heller. Å andra sidan kanske jag svarade SD i Novus undersökning i syfte att sätta press på övriga partier. Haha.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-30 13:44:01 följande:
    Nja, men vi kan skåla för att de byter ut Kinberg Batra.

Gärna mot Elisabeth Svantesson, med hennes som ledare kunde partiet också byta namn till KDSD och fortsätta sjunka till ett sådant djup att Marianergraven skulle framstå som ett grund vid en jämförelse.

Men jag ser ogärna Mikael Odenberg som ny partiledare. Det skulle kunna komplicera saker och ting.

Skål för Elisabeth. Det skulle vara en nåd att stilla bedja om att få två borgerliga partier vars ledare har rötterna i Livets Ord.

Skål
    Det viktigaste är att den nye ledaren kan övertyga Allians och väljre att DÖ-politiken är begraven för gott. Man måste helt enkelt i riksdagen rösta på det man tror på.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-28 23:08:52 följande:
    Tror det hade kunnat vara vilken okunnig person från vilket parti som helst. Han för väl nöja sig med en hybrid från Toyota så slipper ha plug-in-problematiken.

Var ditt inlägg ett exempel på att du inte har något svar på min fråga om hur du tänker dig att en alliansregering ska kunna komma till stånd.
    Synnerligen oroande om det finns fler kapitalt råkorkade riksdagsledamoter.

Inser du att människor som denna ska styra över energipolitiken. Det är ju för f-n ett under att Sverige inte går i konkurs med sådana jubelidioter som styr.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten