FDFMGA skrev 2017-06-28 20:03:09 följande:
Hm, du har nog missförstått mig.
Jag är övertygad om att vare sig C respektive L eller SD kommer att svika sina väljare och sin politik.
Jag är som du kanske anat ingen större vän av SD - men jag tror att partiledningen inser att det vore en opinionsmässig katastrof för dem om de släppte fram en alliansregering utan att i gengäld kräva inflytande över bland annat invandringspolitiken.
C och i viss mån L har ju officiellt linjen att SD ska lägga sig platt för en alliansregering, utan att kräva något i gengäld.
Inte ens M är ju beredda att förhandla med SD om invandring - utan där vill de ha en uppgörelse med S.
Du får gärna beskriva hur du tänker dig att vi ska kunna få en alliansregering?
Själv ser jag som jag påpekat bara ett alternativ till en mittenregering, och det är en ren socialdemokratisk minoritetsregering.
Jag föredrar nog en mittenregering framför en S-regering. Jag tror att en mittenregering skulle kunna göra skäl för det gamla talesättet att helheten är större än summan av de enskilda delarna. Jag tror alltså att en mittenregering skulle kunna vara riktigt, riktigt bra för Sverige.
No offense, men jag väljer att bortse från din övertygelse. Alliansen regerade ju trots allt i minoritet 2010-2014, så helt omöjligt kan det ju inte vara. Om viljan finns. Föredrar man DÖ-politik så blir det omöjligt att styra landet eftersom alla då kommer lägga sig platt.
SD, V och MP är de partier jag går till valurnan för att rösta bort. Men jag förstår att man behöver dem för att skapa majoritet för sin egen politik.
Blockpolitiken är superviktig för att hindra ytterligheterna att växa. Därav är jag emot en mitten-regering.
Om C och L ska regera lär de behöva göra upp med S i en del frågor, samt i vissa frågor prata med SD. Ofta tycker ju alla lika som t.ex hösten 2015 när alla plötsligt höll med SD om att det var nödvändigt att bromsa invandringen.
En vänsterkartell blir ju helt omöjlig när DÖ upphör på riktigt. Detsamma gäller en S-regering. Varför skulle Alliansen lägga sig platt för den? Har de inte tagit tillräckligt med stryk för DÖ-politiken? Kan Alliansen gå till val på att lägga sig platt? Hur många röster tror du det ger?
Jag tror tvärtom. Alliansen kommer att fälla Löfvéns sista budget. Man är helt enkelt tvungen att ge ifrån sig ett livstecken.