-
Det finns ingen pensionärsskatt.KillBill skrev 2017-07-07 21:09:26 följande:Just moderaterna har stått för mycket av den politik som SD inför förra valet var helt emot t.ex. vinster i välfärden, pensionärsskatt o.s.v.
-
Men framförallt:nihka skrev 2017-07-07 23:31:37 följande:Ja, den som tror det går bra för M och dåligt för C behöver öppna ögonen. Och den som tror att M behöver göra mer av det som fick dem att falla nämligen att söka sig till SD vill väl ha ett litet mini-M.
Den som tror at det spelar någon roll hur rösterna fördelas inom högerblocket får nog öppna ögonen och fundera över vad vänsterblocket ska ta sig till. 37% är inget man normalt sett bygger en regering med.
Det har funkat under denna mandatperiod, men det bygger på DÖ-politik från Alliansen.
Nu väntar vi bara på klara besked från lliansen. Vem tar över M? Och när visar man upp konkreta bevis för att DÖ-politiken är begravd?
Men viktigast av allt. Visa upp en politik för framtiden. -
Det är bs eftersom alla betalar inkomstskatt. Ungefär som att påstå att bensinskatt är pensionärsskatt.KillBill skrev 2017-07-08 09:30:14 följande:
Enligt KDs och Alliansens Enligt KDs och Alliansens Ebba Busch Thor så finns det en pensionärsskatt och hon bör ju veta det eftersom det var hennes parti och
alliansen som skapade pensionärsskatten. Nu kritiserar Ebba denna skatt hårt. Men KDs trovärdighet i ämnet är emellertid låg. Jag tror inte att skattebetalarna och i synnerhet inte pensionärerna köper att KD först argumenterade för att skapa ett system där pensionärerna skulle betala mer skatt än löntagare och sedan när pensionärerna överger KD och KD håller på att åka ut ur riksdagen så byter plötsligt KD fot och börjar kritisera orättvisan med pensionärsskatt (som KD varit med att införa). Ja sicken röra..
-
2010-2014 regerade Alliansen med stöd av sd. Just nu regerar s+mp med stöd av V + Alliansens DÖ-stöd.KillBill skrev 2017-07-08 09:43:40 följande:
Det du hela tiden glömmer är att stora delar av alliansen vägrar att regera med stöd av det rasistiska partiet SD vilket innebär att det inte finns något block (de rödgröna eller alliansen) som för närvarande har tillräckligt stöd för att regera ensamma och det är därför som det behövs en blocköverskridande regering.
Jag tycker att du ska läsa denna artikel som tydligt sätter fingret på varför anständiga partier vägrar att regera med stöd av SD.
www.sydsvenskan.se/2017-07-07/ledarskribent&utm_term=936f5fcf-f634-57ac-a2f3-96c7d501b925&utm_medium=list-bottom&utm_campaign=ushares
En blocköverskridande regering skulle vara en lösning. Om mantänker efter lite inser man att en sådan skulle innebära sotdöden för de partier som går in i den.
Blocköverskridande regering skulle ju innebära att det bara finns ett blocka att rösta på. Detta liknar ju mer Nordkorea än en demokrati, -
Jag håller med om en del, och håller inte med om annat. Det är bra och så ska det vara i en demokrati.Less is more skrev 2017-07-08 12:21:42 följande:
Jag tycker att DÖ är det enda rätta. Valutgången blev som den blev vid förra valet. S blev ombedd att bilda regering. Helt enligt demokratisk anda.
Nästa år är det val igen och då får väl politikerna och partierna visa vad de har för politik.
Sverige behöver långsiktiga bra lösningar på flera samhällsfrågor och utmaningar. Då måste ju partierna vilja samarbeta över blockgränserna.
Jag tycker att socialförsäkringarna behöver ses över och förändras. Är rätt insatt. Antingen förenklar man dessa fullständigt - så att varenda jäkel på gatan fattar vad de innebär, när man kan få bidrag/ersättningar, till vad och hur mkt. Då slipper folk känna sig genomanalyserade av en myndighet. Samtidigt som de förstår besluten. Odiskutabla shablonersättningar som är lätta att förstå. Då måste man kanske också sänka skatten på arbete och göra det lönsamt att spara - som det är nu ger bankerna ingen ränta.
A-kassa och sjukpenning kan slås ihop och bli obligatorisk.
- lösa bostadsfrågan. Fler ska kunna äga sin bostad. Hyresrätter ska inte vara dyrare än att de som behöver socialbidrag ska kunna bo i en sån. Nu när de billigare bostäderna är utsålda. Soc säger ju nej till att stötta med hyra till hur dyra bostäder som helst och bostadsbidragen är verkligen begränsade.
- jobba för att arbetsgivare anställer brett, satsar på internutbildning och inte åldersdiskriminierar. Det är så fyrkantigt i Sverige.
Det jag inte kan förstå från din sida är hur du kan tycka att det är bra att de du röstat på lägger sig platt.
Tänk dig ett scenario där alla lägger sig platt och låter sd bilda regering. Skulle du vara lika glad åt det?
Hela principen med DÖ-politik är vidrig. Den tar oss in på en väldigt farlig väg. -
Det är ett fllständigt omöjligt scenarie. Folk kommer inte vilja ha Nordkorea. Dessutom kommer partierna utanför en sån regering att tvingas triangulera sig närmare regeringen för att vinna röster. Dessutom är det alltid lättare att kritisera sittande regering än att själv regera.KillBill skrev 2017-07-08 15:35:49 följande:
Det kan bli så att det är de partier som väljer att stå utanför en blocköverskridande regering (och visar ovilja att ta ansvar för Sverige) drabbas av sotdöden.
-
Du missar målet. Ska man skapa en mitten-majoritet så blir blocken vid sidan av väldigt små. Enligt utjämningsprincipen kommer då dessa block att växa succesivt tills det börjar utgöra ett jätteproblem. Vill vi verligen göra v och sd till jättepartier?FDFMGA skrev 2017-07-08 15:41:36 följande:Inte alls.
En blocköverskridande mittenregering skulle innebära att det finns politiska alternativ i riksdagen både till höger och till vänster om mittenkoalitionen. -
Det beror på vad man menar med ansvar. En del idioter hävdar att det är ansvarsfullt av Alliansen att lägga sig platt för den lilla vänsterkartellen. Men detta har sannerligen inte belönats.KillBill skrev 2017-07-08 15:58:34 följande:
Ja det brukar vara lättare att sitta i opposition och om du titta på hur opinionsläget såg ut ca 1 år före valet 2014 så hade de rödgröna mycket större stöd än den då sittande alliansregeringen men idag har den rödgröna regeringen fortfarande större stöd än alliansen så att sitta i opposition har inte räckt för att alliansen ska få ett ökat stöd. Väljarna har belönat de partier som tar ansvar.
Jag för min del hävdat att Alliansens DÖ-politik är grunden för att de går så dåligt.
Totalt sett har vi dock en förödande högermajoritet och det kommer bli svårt för vänstern att hitta något att bygga en regering.
För Sveriges skull är det viktigaste att vi slipper inflytande från mp och v, vilket idag framstår som tvärsäkert. Bra där. -
Alliansen hotar nu att m.h.a sd avsätta ministrar.Less is more skrev 2017-07-08 18:22:39 följande:Nej, alliansen och S+MP vill inte släppa fram SD. Inte jag heller. Och jag kan verka blå men är ändå mer röd i mina värderingar. Jag vill göra om socialförsäkringsrna och bidragen. Rensa och förenkla. Men att ta bort dem helt och slopa fördelningspolitiken helt skulle öka på klyftorna i samhället för mycket. Det är ju de som betalar statlig skatt som finansierar socialförsäkringarna. Ökade klyftor splittrar och är farligt i samhället.
Jag är både röd och blå. Men i valet vinner S ändå. -
De måste visa att DÖ är död. Därför ryker en minister inom kort. Dessutom är Batra rökt.Less is more skrev 2017-07-08 23:16:10 följande:Inom ett år börjar den vanliga valrörelsen. Så det är meningslöst att hålla på att diskutera att avsätta ministrar nu. Särskilt när 3 partiledare ( M, FP och KD) inom alliansen har ett vacklande förtroende bland sina partikollegor. Och de behöver erbjuda en politik som.är relevant för medborgarna och inte bara företag, föreagsledare och höginkomsttagare.