FDFMGA skrev 2017-06-26 16:46:57 följande:
Nix, men nu är vi uppmanade av moderator att hålla oss till trådens ämne vilket är "moderaternas moraliska haveri" - hoppas att du inte har alltför stora problem med det.
Jag tycker det har smygit sig in ett desperat tonfall i debatten där man är så upprörd över att det inte tycks finnas några möjligheter för alliansen att regera med stöd av SD att man slår åt alla håll. Moderaterna måste ha drabbats av en intellektuell och analytisk härdsmälta som kunde gå ut som man gjorde utan att förstå vilka konsekvenserna skulle bli. Tanken måste ju ha varit att presentera ett alternativ för en svårlöst politisk låsning men effekten blev att hela alliansen gick i baklås.
Jag tror inte att det här var något Kinberg Batra ville, men i så fall innebär det faktum att hon ändå gjorde så att krafterna inom M som vill ha ett samarbete med SD är mycket starka. Tycker nästan lite synd om henne, det blir ju hon som får klä skott för något hon sannolikt tvingades till.
Men hon borde ha stått på sig och satsat sin politiska karriär på att inte ge efter för skrikhögern.
Hennes efterträdare kommer att ha två alternativ - antingen fördjupa samarbetet med SD eller också välja bort SD till förmån för alliansen. Jag tror att det är kört för moderaterna i vilket fall, fördjupar man samarbetet med SD så kommer än fler vanliga anständiga moderater att fly partiet, går man tillbaka till alliansen kommer skrikhögerfalangen att i stor utsträckning bli så kränkta att de massinvandrar till SD medan däremot få om ens någon kommer att gå tillbaka till M från annat håll.
Att M dels sänkte decemberöverenskommelsen och därefter spräckte alliansen har goda förutsättningar att bli två av det här århundradets mest klantiga politiska självmål i Sverige
Vad ska man säga? När far super är det rätt!
Desperat tror jag inte någon är, men helt oberörd är jag ju inte av att somborgerlig väljare tvingas rata hela Alliansen.
Att M gick in i DÖ var sannerligen en härdsmälta, det håller jag med om. Förtroendet är raserat.
Vad är problemet med samarbete M-SD? OCh vad består detta samarbete i? Du borde lugna ner dig angående detta. Du är ju knappast en potentiell M-väljare oavsett. S har ju t.ex ett samarbete med V, varför skulle jag bry mig om det. Enda anledningen jag har att rösta på S är ju för att minska inflytande från MP och V.
Vi får väl se hur det blir med SD framöver. Om de fortsätter utmana om att vara Sveriges största parti så kommer övriga förr eller senare att förhålla sig till detta. Det finns också ett scenarie där de etablerade sansar sig med invandringen och då kommer SD att minska.
Hur vanligt är det att S-väljare slyr för att Löfvén budgetsamarbetar med V? Jag tror du överskattar den risken och underskattar vad DÖ ställde till med.
Det största självmålet någonsin i svensk politik var och är DÖ.