FDFMGA skrev 2017-06-19 01:09:21 följande:
Reinfeldt och övriga allaiansledare gjorde tydligt före valet att samarbete med SD var utesutet samt att det största blocket ska bilda regering.
Mm, man kan nog säga att alliansen inte finns längre. Tokstollarna i KD och M har agerat på ett sådant sätt att alliansen är död. Hade man inte övergett decemberöverenskommelsen så hade alliansen förmodligen vunnit valet 2018 ganska enkelt och bildat en regering med Kinberg Batra som statsminister.
Nu får brunhögern väl istället som sysselsättningsterapi ägna sig åt att utse en skuggregering med Jimmie Åkesson som statsminister, Kinberg Batra som löftesbrytarminister, Hanif Bali som migrationsminister Kent Ekeroth som justitieminister och Björn Söder som utrikesminister, som försvarsminister kan ju SD fråga vännerna i Ryssland villken de anser är den bästa kandidaten.
Vi är åtminstone överens på ytterligare en punkt, förutom att alliansen är död. Jag ser också gärna att M sparkar Batra och blir tydliga med att det är samarbete med SD som gäller framöver och att MSD är det givna alternativet för den som vill få bord S som regeringsparti.
Men min gissning är att brunhögern sammantaget inte skulle bli särskilt mycket större än vad enbart SD är idag.
För övrigt så skulle alliansen med SD förlora valet 2018 om de gick ut och förklarade att SD är en del av det kommande tänkta regeringsunderlaget. Det finns ett djupt och välgrundat förakt för tokskallarna i SD bland många borgerliga väljare.
Den betydelse SD hittils rent konkret har haft på svensk politik är att asyl- och integrationspolitiken påverkats i mosatt riktning mot vad SD önskar. Alliansens uppgörelse med MP skulle aldrig blivit av utan SD:s benägna hjälp att liberalisera asylpolitiken. Jag är övertygad om att de förändringar vi sett de senaste åren hade kommit långt tidigare om inte SD hade funnits.
Vad Reinfeldt sade i regeringsfrågan har ingenting med budgeten att göra. Alliansen gjorde vad de lovat att göra i första höstbudgeten. Sen kom DÖ. Det var ett svek.
Att du som vänstersympatisör är nöjd med att Alliansen lägger sig platt är föga förvånande. Det är dock knappast upp till dig att ställa krav på framtidens Allians. Det måste vi högersympatsörer göra. Och så kommer att ske. Återstår att se om det sker till priset av att rösta emot min övertygelse.
AKB har inte samarbetat med SD, och därmed inte svikit något löfte.
Du håller t.o.m om att Alliansen inte finns längre. Trots detta hävdar du att de agerar i sina väljaren intressen. Vi kan nog vara överens om att dagens Allians är bra för vänstern och sd.
Skulle DÖ någonsin ha lett till AKB som statsminister? Tillåt mig gapskratta. Varför i hela friden skulle vänstern lägga sig platt?
Det är mer sannolikt att brunvänstern regerar än att brunhögern gör det. S och SD har väldigt mycket gemensamt.
Jag tycker ett samarbete M+SD är en dålig idé, så där är jag inte med dig. Vore bättre med SD+S som har mer gemensamt.
Min gissning är att SD får 25% i valet och M 15%.
Alliansen (som alltså inte finns) kommer naturligtvis inte gå ut och prata om SD som regeringsunderlag. Du kan väl åtminstone baka in nån form av realism i dina fantasier. Som det ser ut idag är den icke existerande Alliansen chanslösa i valet 2018. Vem vill rösta på ett block vars enda vilja är att lägga sig platt?
Vad gäller realpolitik så har S gått längre än någon Sverigedemokrat kunnat hoppas på med den skärpa flyktingmottagningen. Ner med 80-90%. SD sitter naturligtvis och skålar över detta. De gillar Löfvén.