Inlägg från: man och nöjd |Visa alla inlägg
  • man och nöjd

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

nihka skrev 2017-06-18 19:52:07 följande:
    Ja vet! Varför, varför, varför gjorde hon inte det? Jo, för att hon lyssnade på gaphalsarna.

Jag har sagt hela tiden (under tiden jag blivit kallad vänsterextremist) att det ska bli jävligt intressant att se hur det går om den dittills nöjda och tysta borgerliga röstaren skulle reagerar om någon bytte fot i SD-frågan. Och nu vet jag att det finns många, MÅNGA fler av mig därute.

Jag tror Moderaterna har kapacitet att krympa till runt 10%.
    Det är och förblir poänglöst att rösta på borgerliga partier som agerar stödpartier åt svetsaren. Då kan är det bättre att rösta på svetsaren själv för att hindra inflytande från mp och v.

Så länge DÖ-politiken fortsätter kommer Alliansen fortsätta tappa väljare. Hur väljarna fördelas inom Alliansen är ointressant. Totalt sett tappar både de och S till SD.

Ju tydligare detta blir desto större kommer sd att bli.

Hotet om att sparka en minster är en uppenbar skenmanöver för att försöka lura i väljarna att det finns en opposition. Det gör det inte.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-18 20:13:04 följande:
    Så marknadshyror ska lösa problemet med att ungdomar utan fast inkomst och studenter inte kommer in på bostadsmarknaden? Tror du ens på det där själv?
    Man kan absolut tänka sig någon form av subventionerat boende för studenter.

Men när det gäller subventionerade hyresrätter (som vänstern avgudar) så är det väl knappast ungdomar som står först i kön när dessa är färdigbyggda. I min bok är det sådana som jag själv som efter typ 30 år i bostadskö och en önskan att casha in vinsten från min bostadskarriär naturligtvis är sugen på en subventionerad hyresrätt så att jag kan investera i en lägenet på Mallis vid sidan av. F-n den där svetsaren är kanske inte så dum ändå he-he.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-18 21:08:18 följande:
    Det borde vara uppenbart för de flesta att införandet av marknadshyror i Sverige i en period med enorm bostadsbrist och bostadsbubbla skulle vara som hälla bensin på elden..
    Trams. Det går att bygga bostäder till oerhört låg kostnad, men vår rödgröna regering har förbjudit detta med smått vansinniga byggregler.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-18 21:50:09 följande:
    Om det gick, varför gjorde då inte alliansen något åt problemet under de åtta år de regerade?
    Det beror på att skillnaden mellan Alliansen och rödgrön röra är några hundralappar i skatt + lite annat snömos. En del går på det och engagerar sig djupt i dessa minimala skillnader.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-18 21:51:46 följande:
    Behöver jag verkligen det. Du kan väl förklara hur du tänker dig följande Skrattande
    man och nöjd skrev 2017-06-18 00:47:42 följande:
    Batra är stenrökt. Så snart hon lämnat och en ny partiledare dödförklarar DÖ, sänker Löfvéns budget och visar upp en väg framåt med ett starkt ledarskap.
    Såvitt mig bekant har inte SD, M och KD tillräckligt många mandat tillsammans för att sänka en S-budget
    Ja, du behöver lära dig att tala klarspråk. Spendera inte 20 minuter på att hitta en förolämpning som du tror klarar moderatorns granskning. Det är nämligen bara barnsligt.

Vad får dig att tro att Alliansen inte skulle agera som en Allians? De gick ju till val som en Allians och borde därmed lägga gemensamma budgetar i oppostion. Dels för att budgeten kan fälla Löfvén. Dels för att en gemensam genomarbetad skuggbudget får uppmärksamhet i media. Nu verkar det som Alliansen inte finns.

Dessutom bygger dina antaganden på att kommande val inte existerar. Det är bara ett år kvar med nuvarande mandatfördelning.

Efter valet 2018 kan sd komma att ha dubblat sitt antal mandat. Enda möjligheten att regera blir då att prata med sd.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-06-18 21:53:29 följande:
    När alliansen regerade så ökade befolkningen mycket samtidigt som det byggdes mycket lite lägenheter. Hur ser du på detta?
    Det stämmer.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-18 22:01:59 följande:
    Jag tror att de har kapacitet att lämna tvåsiffriga procenttal och alltså bli ett entalsparti.

Sparkar de Kinberg Batra och petar dit någon Åkessonepigon i stället så finns det ju faktiskt en möjlighet att de vinner tillbaka väljare från SD, men knappast fler än de tappar - och även om så vore så är det viktiga att brunhögern inte växer.

Jag tror också att högerpopulismen har förlorat i kraft men att det även framöver kommer att finnas en relativt stor grupp människor som i princip är onåbara i och med att de behandlar fakta som något de kan de kan välja att tro på eller inte tro på utifrån perspektivet att de ska passa in med högerlallandet.

Missförstå mig inte - jag syftar på högerpopulister, inte på högerdebattörer i allmänhet.
    M måste få in en stark ledare. Det är enda sättet att stoppa raset. Den nye ledaren måste ha stenklara svar på de stora frågorna. D.v.s hur ska sd hanteras. Hur ska Alliansen se ut framöver. Och viktigast av allt: begrav DÖ.

AKB är bara en målvakt i väntan på den riktiga ledare som man naturligtvis letar febrilt efter.

Att vänsterpopulismen skulle vara mer faktaresistent än höger-dito är inget annat än löjligt.
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-19 01:09:21 följande:
    Reinfeldt och övriga allaiansledare gjorde tydligt före valet att samarbete med SD var utesutet samt att det största blocket ska bilda regering.

Mm, man kan nog säga att alliansen inte finns längre. Tokstollarna i KD och M har agerat på ett sådant sätt att alliansen är död. Hade man inte övergett decemberöverenskommelsen så hade alliansen förmodligen vunnit valet 2018 ganska enkelt och bildat en regering med Kinberg Batra som statsminister.

Nu får brunhögern väl istället som sysselsättningsterapi ägna sig åt att utse en skuggregering med Jimmie Åkesson som statsminister, Kinberg Batra som löftesbrytarminister, Hanif Bali som migrationsminister Kent Ekeroth som justitieminister och Björn Söder som utrikesminister, som försvarsminister kan ju SD fråga vännerna i Ryssland villken de anser är den bästa kandidaten.

Vi är åtminstone överens på ytterligare en punkt, förutom att alliansen är död. Jag ser också gärna att M sparkar Batra och blir tydliga med att det är samarbete med SD som gäller framöver och att MSD är det givna alternativet för den som vill få bord S som regeringsparti.

Men min gissning är att brunhögern sammantaget inte skulle bli särskilt mycket större än vad enbart SD är idag.

För övrigt så skulle alliansen med SD förlora valet 2018 om de gick ut och förklarade att SD är en del av det kommande tänkta regeringsunderlaget. Det finns ett djupt och välgrundat förakt för tokskallarna i SD bland många borgerliga väljare.

Den betydelse SD hittils rent konkret har haft på svensk politik är att asyl- och integrationspolitiken påverkats i mosatt riktning mot vad SD önskar. Alliansens uppgörelse med MP skulle aldrig blivit av utan SD:s benägna hjälp att liberalisera asylpolitiken. Jag är övertygad om att de förändringar vi sett de senaste åren hade kommit långt tidigare om inte SD hade funnits.
    Vad Reinfeldt sade i regeringsfrågan har ingenting med budgeten att göra. Alliansen gjorde vad de lovat att göra i första höstbudgeten. Sen kom DÖ. Det var ett svek.

Att du som vänstersympatisör är nöjd med att Alliansen lägger sig platt är föga förvånande. Det är dock knappast upp till dig att ställa krav på framtidens Allians. Det måste vi högersympatsörer göra. Och så kommer att ske. Återstår att se om det sker till priset av att rösta emot min övertygelse.

AKB har inte samarbetat med SD, och därmed inte svikit något löfte.

Du håller t.o.m om att Alliansen inte finns längre. Trots detta hävdar du att de agerar i sina väljaren intressen. Vi kan nog vara överens om att dagens Allians är bra för vänstern och sd.

Skulle DÖ någonsin ha lett till AKB som statsminister? Tillåt mig gapskratta. Varför i hela friden skulle vänstern lägga sig platt?

Det är mer sannolikt att brunvänstern regerar än att brunhögern gör det. S och SD har väldigt mycket gemensamt.

Jag tycker ett samarbete M+SD är en dålig idé, så där är jag inte med dig. Vore bättre med SD+S som har mer gemensamt.

Min gissning är att SD får 25% i valet och M 15%.

Alliansen (som alltså inte finns) kommer naturligtvis inte gå ut och prata om SD som regeringsunderlag. Du kan väl åtminstone baka in nån form av realism i dina fantasier. Som det ser ut idag är den icke existerande Alliansen chanslösa i valet 2018. Vem vill rösta på ett block vars enda vilja är att lägga sig platt?

Vad gäller realpolitik så har S gått längre än någon Sverigedemokrat kunnat hoppas på med den skärpa flyktingmottagningen. Ner med 80-90%. SD sitter naturligtvis och skålar över detta. De gillar Löfvén.

• man och nöjd
    nattuw skrev 2017-06-19 10:49:45 följande:
    Det finns ett problem med marknadshyror. De som i första hand är hänvisad till hyresmarknaden har inte råd att betala de hyror som det skulle bli frågan om. För de som skulle har råd att betala hyrorna blir det billigare med en bostadsrätt eller ett hus.
    Där tar du fel. Hyreslägenheter i oattraktiva områden skulle ju få sänkt hyra.

Men det är korrekt att om man inte har råd med oxfilé så får man äta nåt annat.
  • man och nöjd
    anaxo skrev 2017-06-19 20:44:02 följande:
    Alliansen hade pengar 145miljarder till att sänka skatterna för de rika
    Så trött på dessa lögner. Det mesta av skattesänkningarna gic till vanliga arbetare. Vänsterkartellen drar ju själva nytta av jobbskatteavdraget än idag, då det fungerar som en motor i ekonomin när vanligt folk använder sina surt förvärvade pengar så skapas jobb i nästa led. Fy så hemskt.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten