• Cupcake1

Gravid Bf Oktober 2017

Plussade den 25/1 med beräknad Bf i början av oktober.
    Nu sitter man ju och läser om allt som kan hända de första veckorna. Är rädd för att få missfall eller andra komplikationer :( 
    Så jag tänkte att vi kanske kunde dela med oss här inne om våra tankar och kanske stötta varandra lite :) Gravid 

• Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017
  • Ejin

Jag ska göra kub testet o har gjort vid min förra grav också. Har fått tid den 4 april så de är väldigt nervöst nu. Jag var hos bm igår o frågade om nipt om man får dåliga siffror men nej de erbjuds inte här så vill vi göra de måste vi betala själva. Blir nog en väldigt jobbig övervägning isåfall om vi antingen ska ta Fvp som är de som erbjuds och riskera den pyttelilla risken de innebär med MF eller om vi ska betala för nipt själva vilket är över 6000 kr. Hoppas till Gud kub ger bra siffror. Förra gången var siffrorna jätte bra iaf så vi slapp ta ställning.

• FiaW
    Jolly23 skrev 2017-03-17 06:36:08 följande:

Skulle också gärna gå vidare med nipt isåfall. Tyvärr erbjuds inte detta i vårt landsting men kanske värt att betala isäfall. Sist jag gjorde kub så fick jag 1:2. 50/50. Gjorde fostervattenprov. Läste på mycket och verkade vara väldigt liten risk för missfall, speciellt nu för tiden när de använder ultraljud samtidigt som de sticker. Men sprutan dom tryckte in var inte trevlig och självklart finns det en minirisk för missfall. Så detta vill jag inte vara med om igen. Fostret visade sig friskt och är nu 4år oc världens goaste så det gick ju hur bra som helst tillslut. Men denna kub.. Vet inte hur man ska tänka denna gång...

Oj, 1:2 är ju tufft och ändå var ditt barn friskt. Så underbart!

Vad var det som gav er så hög risk? Är det ålder och ärftlighet som styr eller finns det mer?

Ja det är en vånda, jag kan inte bli klok på om vi erbjuds det här i vår region men jag väntar på ett samtal från barnmorskan och då ska jag fråga henne. Det är konstigt att man inte bara kan söka på nätet efter vilka regioner som erbjuder det.

Detta är min första graviditet och jag trodde att KUB skulle vara mer svart på vitt. Jättesvårt det här.
  • FiaW
    Linnnn skrev 2017-03-17 07:27:46 följande:

Har nu kikat och sett att hos oss erbjuds nipt vid ökad risk och fvp vid hög risk. Håller tummarna för bra siffror. Det verkar väldigt jobbigt att invänta resultat från ytterligare diagnostik.

Skönt att ni erbjuds det i alla fall, så kan man göra som man själv känner. Jag är rädd att vi inte erbjuds det och då blir det väldigt dyrt.

Jag håller alla tummar för oss!
  • FiaW
    Ejin skrev 2017-03-17 08:52:49 följande:

Jag ska göra kub testet o har gjort vid min förra grav också. Har fått tid den 4 april så de är väldigt nervöst nu. Jag var hos bm igår o frågade om nipt om man får dåliga siffror men nej de erbjuds inte här så vill vi göra de måste vi betala själva. Blir nog en väldigt jobbig övervägning isåfall om vi antingen ska ta Fvp som är de som erbjuds och riskera den pyttelilla risken de innebär med MF eller om vi ska betala för nipt själva vilket är över 6000 kr. Hoppas till Gud kub ger bra siffror. Förra gången var siffrorna jätte bra iaf så vi slapp ta ställning.

Ja vi får verkligen hoppas att siffrorna är bra!

Jobbig väntan från nu till man får resultatet :(
  • Jolly23
    FiaW skrev 2017-03-17 09:44:34 följande:
    Oj, 1:2 är ju tufft och ändå var ditt barn friskt. Så underbart!

Vad var det som gav er så hög risk? Är det ålder och ärftlighet som styr eller finns det mer?

Ja det är en vånda, jag kan inte bli klok på om vi erbjuds det här i vår region men jag väntar på ett samtal från barnmorskan och då ska jag fråga henne. Det är konstigt att man inte bara kan söka på nätet efter vilka regioner som erbjuder det.

Detta är min första graviditet och jag trodde att KUB skulle vara mer svart på vitt. Jättesvårt det här.
    Varken ålder eller genetiskt i mitt fall. Var 22 år och alla i min släkt är fullt friska. Detta är bara en riskbedömning, viktigt att tänka på. Har läst folk som har fått 1:20000 och ändå fått en sjukt barn. Det som gör detta så svårt denna gång. För dom 4 veckorna i ovisshet sist, var dom värsta i mitt liv.
  • Linnnn

Låter inte klokt att behöva vänta 4 veckor på besked. Brukar det ta så lång tid?

• Jolly23
    Linnnn skrev 2017-03-17 10:41:25 följande:

Låter inte klokt att behöva vänta 4 veckor på besked. Brukar det ta så lång tid?

2 veckor till fostervattensprov då det tidigast ska göras i vecka 15. (Kub i 12-13). Sen ytterligare nästan 2 veckor för svaret på detta.
  • Linnnn

Åh fy! Jag förstår att du är tveksam till att göra det igen!

• Jolly23
    Linnnn skrev 2017-03-17 11:06:52 följande:

Åh fy! Jag förstår att du är tveksam till att göra det igen!

Ja det är inte helt lätt, samtidigt som jag gärna vill veta.
  • FiaW
    Jolly23 skrev 2017-03-17 10:34:51 följande:

Varken ålder eller genetiskt i mitt fall. Var 22 år och alla i min släkt är fullt friska. Detta är bara en riskbedömning, viktigt att tänka på. Har läst folk som har fått 1:20000 och ändå fått en sjukt barn. Det som gör detta så svårt denna gång. För dom 4 veckorna i ovisshet sist, var dom värsta i mitt liv.

Hmm, ja men då låter det ju mer och mer lockande med Nipt.

Om man får beskedet via Nipt att det inte är troligt att det finns kromosomavvikelse så ska det tydligen vara ganska säkert, får man däremot indikationer på att det kan finnas någon avvikelse så måste man ändå göra fostervattensprov tyvärr, om man vill gå vidare.
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017