• Cupcake1

Gravid Bf Oktober 2017

Plussade den 25/1 med beräknad Bf i början av oktober.
    Nu sitter man ju och läser om allt som kan hända de första veckorna. Är rädd för att få missfall eller andra komplikationer :( 
    Så jag tänkte att vi kanske kunde dela med oss här inne om våra tankar och kanske stötta varandra lite :) Gravid 

• Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017
  • Jolly23
    FiaW skrev 2017-03-17 11:41:37 följande:
    Hmm, ja men då låter det ju mer och mer lockande med Nipt.

Om man får beskedet via Nipt att det inte är troligt att det finns kromosomavvikelse så ska det tydligen vara ganska säkert, får man däremot indikationer på att det kan finnas någon avvikelse så måste man ändå göra fostervattensprov tyvärr, om man vill gå vidare.
    Jasså, det visste jag inte. Men det är mer tillförlitligt än kub iallafall verkar det som?
  • lisohl
    FiaW skrev 2017-03-17 01:27:15 följande:

Hur tänker ni runt KUB-testet? Jag fyller 39 i sommar och blir erbjuden testet. Vi har bestämt sen tidigare att vi vill göra det men om man skulle få en "dålig" siffra och bli erbjuden fostervattensprov, med 1% missfallsrisk, skulle ni gå vidare med det i så fall?

Det är ju så svårt att få tex en siffra som säger 1 på 50, det är ju fortfarande 49 barn som är friska då. Men samtidigt vill vi få veta.

Jag vet att det finns nåt som heter Nipt också, jag ska läsa på om hur exakt det är och vad det kostar att göra här. Skulle man få en låg siffra på KUBen kanske det är en möjlighet att gå vidare med ett Nipt då.

Jag blir inte erbjuden kub och kommer heller inte be om det. Vi känner att vi inte vet hur vi skulle gå vidare med ett dåligt resultat.
  • FiaW
    Jolly23 skrev 2017-03-17 12:12:14 följande:

Jasså, det visste jag inte. Men det är mer tillförlitligt än kub iallafall verkar det som?

Ja det ska det vara, som sagt i alla fall om det visar på "inga avvikelser". Då skulle det vara minst 95% säkert tror jag.

Visar det på avvikelser behöver man då gå vidare.
  • Linnnn

När berättar ni?

Om jag kunde välja hade jag bara berättat om graviditeten för närmaste familjen innan kub, men eftersom jag är sjukskriven vet nu både arbetskamrater och de andra barnens lärare och kompisar vad som är på gång... När kommer ni/har ni berättat?

• Linnnn

Gravidsymptom

Vore också kul att höra vilken vecka ni är i och vilka gravidsymptom ni har just nu?

Jag är i v 9 och tydligaste symptomet är ju tyvärr att jag mår illa och kräks. Jag är också väldigt trött, men det är lite svårt att avgöra vad som är graviditet och vad som beror på tabletterna jag äter mot illamåendet. Min mage är också lite uppsvullen, särskilt kvällstid. Har inte haft ont i brösten alls, men när jag vaknade imorse hade de helt plötsligt blivit en storlek större. Min hy ser inte heller något vidare ut, men det beror nog mest på att min diet just nu består av saft, cola och piggelin...

• Plums24

Hej! Någon mer i vecka 9? 

Vi var på inskrivning idag och har berättat för familjen hittills. Hur gör ni andra?

• Linnnn

Jag har fortfarande inte kommit mig för att ringa mvc... Det beror nog både på att jag mår så pass dåligt och inte riktigt orkar med tanken på att behöva ta mig dit och på att den här graviditeten inte var planerad och det tagit ett tag att bli säkra på att vi faktiskt ville behålla. Med första barnet ringde jag nog bara några dagar efter att jag plussat.

• Jolly23

Funderar också på att berätta efter kub testet om allt ser bra ut . Mina föräldrar vet dock redan.

• Cersei

Hej!

Vill gärna också läggas till i FB gruppen om det går bra

• Ejin

Jag har gått in i v 11 nu och peppar peppar , jag mår lite bättre. Är inte alls så trött o illamåendet som verkligen har varit sjukt jobbigt än nu bara på kvällen lite sådär men hoppas de släpper snart där oxå. Magen har ju under flera veckor varit som en svullen ballong men de har lagt sig och ersatts av en lite bula på magen istället.... vi har berättar för typ alla. Magen putar ju redan o jag är ganska smal i normala fall så de går inte dölja. Kub den 4 april ... hoppas till Gud att allt ser bra ut där inne annars blir de jobbigt att förklara för alla...

Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017