Inlägg från: Linnnn |Visa alla inlägg
  • Linnnn

Gravid Bf Oktober 2017

Barnvagn och babyskydd är klart, men annars har jag inte köpt något. Inte ens en liten body eller strumpa. Fast i förrgår när jag ändå hade symaskinen framme sydde jag två dregglisar/haklappar eftersom jag gissar på att den här bebisen kommer att dregla lika förskräckligt som sina storasyskon (dvs de vanliga som man kan köpa i affären är genomblöta efter typ 5 min...).

• Linnnn
    FiaW skrev 2017-07-20 23:50:03 följande:

Jag funderar mycket på det här med fosterrörelser. Min BM säger att det är jätteviktigt att jag känner barnet röra sig lika mycket och vid samma tidpunkter varje dag. En annan BM jag pratade med säger att det räcker att jag känner barnet något varje dag, och infon som går ut via Barnuppropet är att man ska känna 10 fosterrörelser under en två timmars-period och detta då barnet brukar vara vaket. Rörelserna ska heller inte minska från dagen innan. Fram till vecka 32 ska rörelserna öka och sen ska de vara stabila i frekvens.

Jag känner mig uppstressad och orolig över detta. Jag har haft tre perioder på tre dagar var då lillen varit mer stilla än annars, men varje gång har han kommit igång igen. Jag har tänkt att han bara vänt sig på andra hållet och sparkat inåt istället.

I alla dessa fall säger de att man ska ringa in direkt och få komma på undersökning.

Det är ju helt givet att man vill rädda sitt barn om chansen finns men det är också väldigt jobbigt att gå och oroa sig hela tiden.

Hur tänker ni runt detta?

Mina tidigare barn har jag känt av mycket mer än den här lugna krabaten. Förra veckan hos bm berättade jag att jag ofta bara känner rörelser morgon och kväll och hon sa då att det var ok, bara jag kände bebis varje dag (v 25 besök). Om jag lägger mig ner en stund eller om man trycker lite på magen brukar bebisen vakna till. Jag har inte känt mig orolig, men rent generellt är jag mycket mindre orolig den här gången jämfört med tidigare graviditeter. Tänker typ att det är inget jag kan påverka om allt Så länge bebisen fortfarande har plats för att vända runt tror jag som du att det kan variera hur mycket rörelser man känner. Det blir nog ett tydligare mönster när det blir trängre i magen.
  • Linnnn
    Euphoria85 skrev 2017-07-21 13:35:09 följande:

Är lite orolig att min slemmmis börjat släppa.

Tur det är helg nu om nån timme!

Jag tror jag skulle ha svårt att veta... Har aldrig sett till den där... Har du andra symtom på att något är på g?
  • Linnnn
    Marrebj skrev 2017-07-25 16:37:26 följande:

Ah okej då förstår jag . Tack så jätte mycket . Ja planen är att amma i början iaf :)

Min äldsta dotter fattade aldrig hur nappflaskan funkade så den hade vi ingen användning av Jag tänker inte köpa någon nappflaska innan bebis kommer heller. Det blir ev aktuellt om jag vill kunna pumpa ut mjölk och ge eller kanske senare med välling. Tyvärr är lukten av köpevälling tillräcklig för att ge mig kväljningar, så vi får se hur det blir...
  • Linnnn
    Euphoria85 skrev 2017-07-24 07:50:19 följande:

Har varit lugnt i helgen.

Jag har gjort i stort sett inget mer än att ligga på soffan det behövdes nog

En vecka sen semester!!

Vad skönt!
  • Linnnn

Vilka fina magbilder! Jag börjar känna att magen inte behöver bli så mycket större nu. Byxorna med kort mudd glider ner hela tiden och bebis lyckas sparka mig på de nedre revbenen. Men värre kommer det förstås att bli.

Jag tycker fortfarande att förlossningen känns väldigt avlägsen. Har inte känt något behov av att läsa på eller förbereda mig på annat sätt än. Kan inte ens minns hur ont det gjorde.

• Linnnn

Jag har alltid tagit det där sf-måttet med en nypa salt då bm mäter så olika. Första graviditeten låg jag nog på en kurva över normalkurvan, men då nästa bm tog över på tre kurvor över. Intressant att läsa att de faktiskt används till något Hoppas att det visar sig att allt är bra med era små Trolltrio och Marrebj!

• Linnnn
    Marrebj skrev 2017-07-28 20:31:35 följande:

Ja jo de känns lite sisådär :) jag hade jätte bra värden och låg inte ens i närheten av diabetes . Killen i magen mådde bra och vägde som han skulle varken för mycket eller för liten. Inte för mycket fostervatten heller . Så ja , säger som hon sa som ultraljudade " du har bara stor å spänd mage" med glimten i ögat :)

Vad skönt att allt såg bra ut med killen! Och kul att få en extra titt.
  • Linnnn
    Trolltrio skrev 2017-07-28 22:58:06 följande:

Mängden fostervatten var helt ok. Dock mätte de inte hur stort barnet var, för det var inte relevant förrän v38?

Jag ska göra en dygnskurva på blodsockret om två veckor så får vi se sen.

Vad konstigt att de gör så olika. Brukar man inte göra tillväxt-ul förrän v 38 rent generellt?

Känns ju som att sf-måttet kan variera lite efter hur bebis ligger just då också... Jag har bara mätt en gång hittills, men dags igen till veckan med en ny bm.
  • Linnnn
    LitenBlomma skrev 2017-07-31 08:40:28 följande:

V 32.

Sista semesterveckan. Grattis till er som har sen semester, juli var sämst på 40 år

Syns att den växer! Jag hoppas att jag ska komma ihåg att man som gravid bara vill höra att magen är fin och inga kommentarer om storlek

Jag har en och en halv vecka kvar på semestern och trots sex veckors ledighet känns det alldeles för kort. Kan kanske ha att göra med att barnen och sambon är lediga från skolavslutning till skolstart...
Svar på tråden Gravid Bf Oktober 2017