Anonym (Tess) skrev 2017-02-17 22:44:07 följande:
Ja just det. Kommer också ihåg kvinnan som ville betala skatt. Har för mig att hon inte fick det. Går väl att googla när man orkar. Sjukt var det i alla fall. Hon ville vara en del av samhället men fick det inte. Ifall hon lyckades borde fler fått möjligheten?
Jag har inte märkt någon större skillnad, förrutom att jag upplever att det kommit fler såkallade eskorter (heter de så). Det hänger ihop med internet och unga tjejer som vill tjäna det de anser vara lätta pengar. Varför man som vanlig svenne inte märker av det är ju antagligen för att det inte är någon man stoltserar med. Samt att det ju inte är lagligt att köpa sex. Sexköpare är ju inte heller en skara som stolt berättar om sina nöjen.
Angående droger handlar det om att det sänder ut en felaktig signal. Mitt eget barn som är 12 berättade igår att några av de äldre på skolan röker cigaretter som man blir konstig av. Och att det inte var lagligt. Vi pratade om det och jag frågade vad hon ansåg osv. Det kommer alltid finnas de som går över gränsen. Men också de som tänker någon extra gång när det inte är lagligt.
Ok ska kolla vilket inlägg jag missat.
Tror du att det skulle vara lagligt för minderåriga att använda idag narkotikaklassade droger om de skulle avkriminaliseras?
Den modell som jag förespråkar innehåller en utbredning utav möjligheterna att åberopa så kallad tvångsvård och de föräldrar som behöver ge sina barn ett tydligt incitament kan helt enkelt påpeka att man inte vill hamna i psykvården - att man helt enkelt inte vill bli sjuk och att den här sjukdomen inte är rolig på någon nivå.
Anonym (Tess) skrev 2017-02-17 23:16:57 följande:
Vårdbiten är otroligt svår och komplicerad när det gäller missbruk. Pga att alla inte har det som krävs för att lyckas. Endel kanske inte vill osv. Sen är behandlingar oerhört varierande i hur bra det är för olika människor. Det kan också vara svårt att bo kvar på sin ort pga närheten till sitt förra liv. Det är ju viktigt att de forsätter att jobba och träffa andra som tagit sig vidare osv. De behöver stöd och uppbackning för att komma igång. Ja alltså det finns lika många problem man kan stöta på som det finns människor, som du säker känner till. Av den anledningen anser jag att det är oerhört viktigt att satsa på unga människor. Att färre fastnar så djupt att det mer eller mindre är omöjligt att ta sig ut. Och jag tror inte det blir bättre av att avkriminalisera så att de blir normaliserat med att var och varannan människa normaliserar droger och puffar på hemma. Måste bara säga att jag inte tror att alla i hela Sverige kommer att börja med droger. Så slipper någon hänga upp sig på det...
Straff är inget som hjälper i något rehabiliterings syfte. Men är ändå nödvändigt i den mån de begår andra brott såklart. Jag skulle kunna tänka mig att sänka fängelsestraff och höja bötesbeloppet tex.
Nej vårt samhälle är inte alltid en god rehabiliteringsmiljö. Och det jobbigaste är ju människor som inte har någon insikt och nästintill kan förstöra med sina okunskaper. Vi måste alla bidra till en bättre miljö ;)
Nja vissa vill ju faktiskt påstå att cannabis mer eller mindre är hälsosamt. Och ja jag ville väl inflika att så är inte fallet.
Precis och det är därför vården behöver få mer fokus och samhällsresurser. Vi har ändligt med samhällsresurser och behöver välja vad vi satsar på.
Det förebyggande arbetet anser jag är bland det viktigaste man kan ta för sig i den här frågan. Det handlar om att nå folket och speciellt unga och om att vårdas i tid. Frågan är då vad som gör dessa två uppgifter effektivast; signaler om kriminalitet eller signaler om sjukdom?
Jag har exempelvis svårt att se varför en del ungdomar skulle dras till ett gäng sjuklingar medan jag absolut kan se varför en del ungdomar drar sig till småkriminella gäng.
Jag har exempelvis svårt att se varför sjuka människor skulle söka vård i en större utsträckning när deras sjukdom är intimt förknippad med kriminalitet medan jag har betydligt lättare att se varför sjuka människor, i en större utsträckning, skulle söka vård för blott en sjukdom.
Det skulle givetvis finnas kvar ett stigma men samhällsmässigt så finns det inga starkare signaler att sända än just kriminalisering/straff. Det är den absolut starkaste signalen som samhället kan sända och givetvis stimulerar det stigmat.
Signaler som innehåller straff är ett så fundamentalt koncept att vart enda socialt betingat däggdjur på den här planeten använder det. Man bör inte underskatta hur sociala varelser påverkas utav sådana signaler när de sänds av kollektivet - och människans kollektiv, till skillnad från många andra däggdjurs, har förmågan att kunna sända dessa signaler artificiellt. Det vill säga inte enbart för att det är moral inom kollektivet utan även för att skapa eller förändra moral inom kollektivet.