• Digestive

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Anonym (Tess) skrev 2017-02-07 23:14:42 följande:
    Var på en legalisering är urbota dumt. Missbruk är ju en sjukdom. En sjukdom som gör att man tappar kontrollen över sina handlingar i många avseenden. Och värst är det ju för barn och anhöriga som blir inblandade. Så vad bör man göra? Jo omyndigförklara dem, som man gör med andra som inte kan hantera sitt liv. Ärligt talat jag tror det är det vettigaste. Att släppa det fritt och jäkligt billigt. Ja det skulle väl få bort de allra värsta för stunden. Men sen då?
    I landet Sverige som har formats av lite varmare hjärtan än såhär så har vi möjligheten att åberopa LPT (psykiatrisk tvångsvård) vilket leder till vård och ett förhoppningsvis tillfrisknande.

Vem har pratat om en legalisering?

Det finns inget sen. Ett visst mått av människor kommer att må dåligt och söka lindring för det, det är ingenting som vi kan reglera som samhälle. Sedan är det bara en fråga om de söker lindring i form av substanser (illegala eller via sjukvården mot recept), skär sig för att uppnå en funktionell endorfinnivå eller någonting annat.

Det här ämnet handlar i slutändan om människor (många gånger med tragedier både inombords och runtomkring) och bemöter man ett sådant ämne helt empatilöst så har man i min mening inte mycket vettigt att säga. Att sitta i ett land som Sverige och göra sig kall är bedrövligt. Tro mig, du har råd att visa empati du med.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 23:55:26 följande:
    När han säger att hans kompisar röker på utan problem och klarar av att ha ett jobb och hör och häpna, t o m känner en läkare som röker gräs, DÅ förskönar man droger.
    Nej. Han tog till anekdoter och i det här fallet var det en respons på tidigare uttalanden om vart man hamnar när man använder droger.

Att poängtera att alla som använder droger inte hamnar i ett missbruk är inte att försköna droger. Hans exempel är dock inga argument som stödjer någonting utan just anekdoter.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-07 23:57:15 följande:

Läs ovanstående artikel från Aftonbladet.
    men låt den här dottern till föräldrar som älskar henne stort döööö för Sveriges narkotikapolitik är utmärkt. Straffa henne!!!!!! Hon är ju ändå omyndighetsförklarad..... valt detta själv, hon är en jävla knarkare eller hur? PUNDARE som förtjänar inget bättre. Hon har ju förstört sina föräldrars liv, hon äter bara upp våra skattepengar när vi alla andra får slita.
    DET ÄR PÅ DEN NIVÅN MÅNGA AV DESSA INLÄGG LIGGER.
    Jag blir bara förbannad och skäms över hur folk resonerar och skriver.
    Nu blev jag rent ut sagt FÖRBANNAD.

Ta inte åt dig så mycket för det biter mest på dig själv i slutändan. Folk är kalla och många lär förbli det.

Tro mig, jag har varit minst lika upprörd men så påminns jag om landet vi lever i - Sverige, där vi har allt och lite till - och sedan så skrattar jag bara åt hjärtan så fattiga att de inte har råd att visa empati för sina medmänniskor.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 00:11:49 följande:

Jag förskönar inte knark. Jag pratar om människor...... jag pratar om att sluta straffa människor. Jag pratar om att se skillnad mellan alkohol, cannabis  och heroin. Jag pratar om att se skillnaden mellan missbruk och bruk. Jag pratar om att satsa på vård och behandling. Förebyggande arbete istället för att lägga resurser på att jaga enskilda brukare. SLUTA ANKLAGA MIG.
    Du skriver med en människa som tror att argumentet för din sak är att en läkare använder cannabis samt att din sak skulle vara att cannabis vore ofarligt av den anledningen.

Just saying. Ibland så får man utgå från prestation och reglera diskussionsnivån därefter. I det här fallet så läser inte ens personen vad du skriver.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 00:31:21 följande:
    Jag förstår inte varför du försvarar honom, du verkar ju ha ganska sakliga svar till skillnad från TS.

När TS "anekdoter" skrivs som en försköning av knark så kan han ju inte komma senare och påstå att det inte är det.

Behöver jag citera honom igen?
    Nej, det kan jag göra:
    Anonym (mmmm) skrev 2017-01-29 00:42:28 följande:
    Du har en väldigt ensidig bild av knarkare. Jag känner läkare som röker hasch... och alla människor som jag känner som använder droger och de flesta är cannabis har aldrig snattat eller gjort inbrott. De har också använt droger i många år. De arbetar och betalar skatt och lever som helt vanliga människor. Generalisera inte alla droger, generalisera inte alla människor som använder droger.

Om nu droger förskönas i citatet ovan så kan du börja med att peka ut vad trådstartaren skriver är bra med droger. Jag vill nämligen mena på att det är kriteriet för att försköna någonting överhuvudtaget, att på något vis beskriva det som någonting bra.

Om du anser att det är att försköna droger när man talar om dem i något annat sammanhang än misär så kan du räkna den här sidodiskussionen som avslutad.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 00:41:23 följande:
    Jo jag har fattat det. Detta tog verkligen på krafterna. När man måste repetera sig själv 10000 gånger men ändå så går det in i tomma öron. Jag ska bara ignorera den människan för det är som sagt ingen ide.
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 00:46:20 följande:
    känns som att den här tråden inte gav någon som helst påverkan. Folk är som dem är. Att man inte visar empati för sina medmänniskor är verkligen tragiskt men inget jag kan påverka verkar det som. Jag blir bara så ledsen........ Sedan pratas det om alla människors lika värde.
    När jag hittade Familjeliv för första gången så hade jag ångest i flera veckor efteråt.

Tack och lov så kan man både leva och dö i sin egen lilla varma vrå av vänner och bekanta. De som upprör dig här är folk som du inte ens lägger märke till ute i den stora världen - de finns här och de behöver inte betyda mer än så för dig.

Har man lättare för sig än gemene man att just sätta sig in i en annans situation och har haft råd att utveckla en hög grad av empati så kan mycket te sig kallt. Det gäller dock att komma ihåg att det är en själv som är rikare.

Jag inte vad som öppnar störst sår - att folk har låtit sig bli kalla eller att varma folk lider av kylan. Det enda jag vet med någorlunda säkerhet är ingen var det minsta kall som barn.

• Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 01:13:18 följande:
    Jag hade tänkt att lämna er men jag ska säga en sista sak när du ändå tog upp det.

Ja jag tycker att citatet ovan är verkligen att försköna droger, tycker man att det inte är farligt att hålla på som hans kompisar gjort i många år utan problem för dom jobbar minsann och betalar skatt, och att men t o m med kan vara läkare, satan va dumt skrivet förresten, och röka gräs så kan det ju bara tolkas på ett sätt.
    Nu gör du halmgubbar. Trådstartaren har inte beskrivit deras leverne som riskfritt på något vis.

Ordet "försköna" enligt Svenska Akademins Ordbok;

"2) låta (ngt) framträda l. te sig l. framställa (ngt) vackrare än det i värkligheten är (l. varit); förbättra, bättra upp; idealisera; särsk. (mer l. mindre klandrande): framställa (ngt) i alltför l. oförtjänt vacker l. gynnsam dager, ?skönmåla?. Ett förskönat porträtt. Framställa ngt i en förskönande dager. Söka försköna sitt handlingssätt. Förskönande talesätt."

Jag vet inte vad som är mest fantastiskt, att vår högsta språkliga instans stavar verkligheten med ä eller att någon skulle kunna försköna någonting med raka anekdoter ur verkligheten omkring sig.

Problemet här verkar dock vara att du hittar på lite väl mycket av dina meningsmotståndares inlägg.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-08 01:22:35 följande:
    jag förstår vad du menar, men jag har vänner och familj som far så illa i detta samhälle där stigmatiseringen är högre än mänskligheten. Det gör mig mörkrädd och jag lider med dem på alla sätt och vis.
    Det är nog där du borde lägga din energi istället även om jag förstår att du kan behöva skriva av dig/få utlopp också.

Usch, sådant här kan vara svårt men din familj och vänner har tur som har någon som bryr sig. Tar ni hand om varandra så kan det bara bli bättre.

Föreställer du dig att du lika gärna kunde ha varit exempelvis "Anonym (Haha)" och situationer kanske ser lite ljusare ut. Finns det värme så finns det hopp.

Ursäkta om jag babblar men jag har en släng feber och svävar kanske ut mer än lovligt. Menar inte att låta som någon slags guru utan försöker bara bemöta dig.

Hoppas det löser sig.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-08 07:07:04 följande:
    Tro mig empati har jag. Och vet du att jag känner narkomaner som har slutat med allt och lever vanliga liv. Så visst går det.

1.) Varför har jag ingen empati? 2.) Har du empati för alla barn och familj till missbrukare? Varför tycker du att det är ok att glida omkring i dvala och göra vad du vill? 3.) Hur många personer runt en brukare drabbas? 4.) Hur många brott begås? 5.) Är det ok för en person som inte handlar nyktert och friskt att styra sitt liv? Ärligt jag har mer insikt än du kan tro.
    Jag kan inte se hur du skulle ha någon större empati för människor i missbruk. Har aldrig ifrågasatt huruvida det går att ta sig ur ett missbruk.

Jag kan inte svara på frågor som inte relaterar till någonting som jag har skrivit - så som "Varför tycker du att det är ok att driva omkring i en dvala och göra vad du vill?" - men kan besvara övriga. Numrerar dem.

1.) Som ovan förklarat så kan jag inte se hur du skulle ha någon större empati för människor i missbruk. För att reda ut saken för någon som tenderar att hitta på vad jag skriver så innebär det inte att du är empatilös utan som jag skrev tidigare så berör min uppfattning det här ämnet.

2.) Ja. Varför jag inte skulle ha det är en bra fråga men jag väljer att inte ställa den.

3.) Det relaterar såklart från fall till fall men sjukdomar tenderar att drabba fler än enbart den som bär på sjukdomen.

4.) Det relaterar såklart från fall till fall.

5.) Både ja och nej och om inte så finns det som sagt PTL och vård att ge.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-08 08:47:24 följande:
    Det är inte mig du ska rikta detta inlägg till, det är TS.
    När det nu var du som hittade på vad trådstartaren har skrivit samt använde ordet "försköna" fel så ser jag inte riktigt hur det skulle vara aktuellt.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.