• Digestive

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Anonym (getost) skrev 2017-02-12 20:56:14 följande:
    Jag har läst den och har också sett att du och TS istället för att komma med genomtänkta argument istället postar videos eller (som du nyligen blivit påkommen med) ljuga i tråden.

Har ni inte funderat på varför majoriteten avhåller sig från att diskutera med er? något att fundera på kanske
    Jag ljuger ingenstans. Trådstartaren har aldrig någonsin propagerat för en legalisering, vilket framkommer fantastiskt tydligt i mitt inlägg #297.

I samma inlägg sammanfattas även flertalet utav trådstartarens inlägg därtill och det är en hel del argument vill jag mena på och ingetdera innehåller något videoklipp.

Du verkar också ha lässvårigheter. Vilka odds. Skrattande
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-12 19:54:30 följande:
    Politikerna kommer inte att rida på den hästen länge till.... det lovar jag. För att den ger inte den resultat som man önskar och snart kommer det att bli ohållbart att hålla sig kvar på hästen. Någon gång kommer dem falla ner och då tycker jag att dem ska skämmas för all dessa liv som har gått i spillo och alla liv de har lyckats förstöra.
    Jag tror inte att folk vill bepröva Sveriges hållning i det här ämnet mer än vad den här tråden ger prov på.
  • Digestive

Vi tar det igen då;

Digestive skrev 2017-02-09 00:40:25 följande:
    Skadar de sin omgivning så finns det allt ifrån polisiära till sociala åtgärder att åberopa för den saken i sig.

Eftersom jag fick frågan så tänker jag främst på att vi behöver satsa mera på psykvården och hålla den så uppdaterad som möjligt. Som det ser ut idag så finns det fängelser med godare rehabiliteringsmiljö än många anstalter som berör missbruk och psykisk sjukdom. Vi skulle även behöva printa in synen på missbruk som en sjukdom på en nationell nivå, speciellt folkligt men även statligt där det brister, då det 1.) lättar på stigmatiseringen så att fler söker vård i tid (den enkom viktigaste faktorn bland de rimliga) och 2.) ger en betydligt förnuftigare bild över situationen åt våra yngre medmänniskor (vem tycker att det är tufft/spännande/intressant att vara sjuk?). Det skulle även vara lättare för anhöriga att ta intiativ till att skaffa hjälp om det inte samtidigt var så stigmatiserat och mer kopplat till sjukdom istället för kriminalitet. Det är helt enkelt inte en lika stor sak att söka hjälpa någon åt någon som är sjuk om personen sedan blir hanterad samt allmänt bemött som en sjukling.

Observera att jag inte menar missbrukare som begår andra brott, som att exempelvis slå sina familjemedlemmar eller stjäla andras egendomar. Sådana bitar ska givetvis stigmatiseras med kriminalitet på alla nivåer men det gäller att hålla isär äpplen och päron, både för rehabiliteringens skull men även så att brotten inte blir ursäktade av missbruket/en sjukdom i sig.

Någonting i den stilen tror jag hade gagnat det här samhället i frågor som dessa - för en situation där folk gömmer sig från hjälp och där anhöriga som bryr sig om missbrukaren drar sig från att söka hjälp, på grund av allt ifrån sociala till juridiska repressalier, är knappast optimal.

Att det sedan kommer att förbli en del mer eller mindre hopplösa fall är ingenting att göra åt. Det är ingenting som straff eller någon omyndighetsförklaring kan råda bot på och för att tillägga, det hade inte någon legalisering eller avkriminalisering gjort heller. Ingen lösning är perfekt utan man måste verka genom så kallad "damage control" för att nå det optimala.

När det sedan kommer till ekonomi så är det högst troligt ingen anmärkningsvärd skillnad på hantera dessa fall juridiskt eller genom vård. Jag tror att det rent ekonomiskt mer eller mindre går jämt ut. Idag är det dock praxis att göra både och - om missbrukaren kommer i kontakt med myndigheter den juridiska vägen - och frågan är om det inte är helt onödigt både ekonomiskt som resultatmässigt.

När vård är det enda som bevisligen hjälper sjuka människor - varför satsar man inte helhjärtat på den då?
    Det här inlägget postade jag när jag väl fick ordet och det har ännu inte blivit bemött, av någon, samtidigt som jag har fått anklagelser som att vara omyndig, missbrukare samt lögnare, istället.

Att diskutera vill en del kalla det för. Skrattande

Antalet argument som har blivit ignorerade till förmån för samma trevligheter å trådstartarens vägnar är helt enkelt för många för att rada upp på ett rimligt vis.

Ni kan inte bättre än såhär och därmed bemöter man er helt enkelt på samma nivå.

Visa att ni kan bemöta vad folk bortom er egen åsiktssfär skriver och ni ska nog se att det blir mer diskussion och mindre pajkastning i den här tråden.

Solig
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-12 22:06:18 följande:
    Där kom det..... nu är digestive dum bara för att hon inte håller med dig. När man talar om en avkriminalisering och att cannabis inte lika skadligt som heroin så betyder det inte att det är ok att röka på. Även om jag ger exempel av människor som har lyckats med sitt liv trots att de röker cannabis så betyder det heller inte att jag tycker det är ok att röka. Precis som folk som dricker alkohol och lyckats med sitt liv när det inte är ett missbruk utan bara ett bruk. Anledningen att du tolkar mig som du gör är att du är full av fördomar och det tycker jag är synd......
    En del är så simpla att de tror att hela världen är lika simpel.

"- Jag kan inte tänka mig någonting annat än det här och då är det såklart så."

Att tycka synd om dem är dock slöseri med tid. De är många gånger totalt hänsynslösa vilket den här tråden kan stryka under rätt väl.

I praktiken är det dock frågan om personer som inte ens har lyckats prestera mer än 5 meningar i ett enda inlägg (jag har räknat och nej, mer tanke än så finns det inte) - och som samtidigt anser att de diskuterar någonting.

De kan gapa och skrika å sina fördomars vägnar. Sätta lite ord på sina känsloimpulser. That's it. Antagligen känner de sig helt uttömda vid det här laget.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-12 22:11:34 följande:
    Men förr eller senare måste något hända......Sen får folket tro vad dem vill. Staten har väl ett ansvar att se till att deras medborgare inte diskrimineras och att de får den vård och behandling som de behöver.... De är ansvariga att testa nya metoder när narkotikadödligheten bara ökar i samhället år efter år. När till och med FN kritiserar Sveriges narkotikapolitik.
    Jag tror att Sverige kommer att vara ett utav västvärldens sista länder med att införa en humanare drogpolitik. Vi har det för bra här i Sverige, det har generellt bedövat vår förståelse för de problem som finns i landet.
  • Digestive
    Anonym (Janol) skrev 2017-02-13 02:35:03 följande:

Har man missbruk så kan man söka hjälp och får det, dessa människor har min sympati men de som missbrukar och trivs med sin tillvaro och inte har några planer på att sluta de är en pest och plåga för samhället och dom tycker jag inte ett dugg synd om.

De som lever på att sälja knark är de som brutala och omänskliga, har man inte fattat det så försöker man bara rättfärdiga sitt eget missbruk

Jag håller med - och jag tror att ytterst få inte skulle göra det - men slutklämmen känns en aning malplacerad.

Hur ställer du dig till en avkriminalisering och om du är positivt inställd till en sådan reform hur hade du velat se den utformad?
  • Digestive
    Anonym (Högre Tollerans) skrev 2017-02-13 00:08:52 följande:
    Det skulle inte förvåna mig, vi har ju varit sist i så mycket annat och lever än som vi har världens bästa sjukvård, som vi kanske hade på 70´talet. Sverige är väldigt konservativt.
    Sverige har en rätt märklig blandning utav innovationsförmåga, progressivitet och konservatism. Vissa områden är påtagligt eftersläpande medan vi är världsledande på andra och många gånger så känns områdena som direkt motstridiga med varandra. Vi har exempelvis en väldigt innovativ och aktiv biokemisk industri (Astra, Fermenta, med flera) medan våra myndigheter hänvisar till exempelvis "Skador utav Hash och Marijuana" i drogsammanhang. Jag kan säga på rak arm att det som Sveriges biokemister får lära sig om narkotikaklassade substanser knappast går hand i hand med den informationen som "Skador utav Hash och Marijuana" ger ut.

Det finns såklart mer att anmärka på angående Sverige i det här avseendet men då lämnar vi nog ämnet.

Hur ställer du dig till en avkriminalisering och om du är positivt inställd till en sådan reform hur hade du velat se den utformad?
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-12 22:11:34 följande:
    Men förr eller senare måste något hända......Sen får folket tro vad dem vill. Staten har väl ett ansvar att se till att deras medborgare inte diskrimineras och att de får den vård och behandling som de behöver.... De är ansvariga att testa nya metoder när narkotikadödligheten bara ökar i samhället år efter år. När till och med FN kritiserar Sveriges narkotikapolitik.
    Har glömt att ställa den frågan till dig.

Hur hade du velat se en avkriminaliseringsreform utformad? Personligen kan jag se flera varianter framför mig men för tillfället så känns en situation där polisen även kan beslagta ett påkommet innehav allra lämpligast. Är dock öppen för andras perspektiv och därmed ställer jag frågan rent allmänt i tråden.
  • Digestive
    Digestive skrev 2017-02-13 05:11:28 följande:
    Har glömt att ställa den frågan till dig.

Hur hade du velat se en avkriminaliseringsreform utformad? Personligen kan jag se flera varianter framför mig men för tillfället så känns en situation där polisen även kan beslagta ett påkommet innehav allra lämpligast. Är dock öppen för andras perspektiv och därmed ställer jag frågan rent allmänt i tråden.
    För att förtydliga så menar jag alltså även innehav för privat bruk.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-13 11:12:50 följande:

Fast mest synd är det ändå om de som måste använda olika substanser för njutning och existens. Om man så fint avkriminaliserade cannabis, så vore det som att säga: varsågod och rök på! Det är helt okej och i sin ordning. Antar att du träffat folk som röker. Eftersom de lyckas ett helt liv. Man kan lyckas med mycket ett helt liv. Eller inte. Som med det mesta. Känner inte att det skulle vara toppen och uppfriskande att dela tillvaron med på rökta människor. Och min bestämma uppfattning är att de inte fungerar normalt ens om de slutar med cannabis. Hjärnan blir skadad för livet. Avkriminalisering är dubbelmoral.

Jag ska inte lägga mig i eran diskussion i sig men jag undrar verkligen hur du ser på exempelvis Amsterdam eller stater som har legaliserat cannabis - ser du hela städer och stater framför dig, fyllda med människor som inte fungerar normalt och som har bestående hjärnskador?

I övrigt så kan en avkriminalisering se ut på olika vis. Som jag föreslog några inlägg upp så kan polisen exempelvis har rätt att beslagta även avkriminalisering droger. Vilket sänder en helt annan signal som så.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.