• Digestive

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Anonym (Haha) skrev 2017-02-07 20:14:40 följande:

Vi kommer förr eller senare behöva legalisera cannabis. Det finns en skrämmande stor del av befolkningen som dessutom bara växer som inte kommer att lyckas med något i sina liv, dem går till sina jobb på någon fabrik eller lager "nästan" varje dag, för att komma hem till någon trång hyreslägenhet, äter någon pizza röker tills dem somnar på soffan så dem kan börja om dagen därpå. Jag förstår att man måste dra i sig konstgjord lycka för att uthärda detta liv.

Så ni normalbegåvade som satsar och inte nöjer er med pizza, foppatofflor & grå mjukisbyxor. Låt dagens underklass ha sin lilla glädje här i livet. Vi kommer inte ha råd att slösa samhällets resurser och skattepengar på dessa förlorare. Även ökade skatteintäkter om staten säljer produkterna. Håll den grå massan av befolkningen glad! Dem gör dem sämsta jobben för minst lön och förstår inte bättre, deras fokus ligger alltid på var nästa fix kommer ifrån.

En hög loser är en glad loser!!!

Du resonerar som om polisära och juridiska insatser vore gratis. Om dessa insatser dessutom är mer eller mindre resultatlösa i att värja missbruket så handlar det enbart om hur man anser att skatteresurser ska användas - på näst intill resultatlösa straff eller på vård som faktiskt ger praktiska resultat.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-05 14:55:09 följande:

Och ja jag har varit i kontakt med alla droger via mitt jobb. Hittills har jag inte hittat någon som gör folk smarta och välmående. Sorry!

På tal om vad - alla de människor som påstår att man blir smart och välmående av droger?

Jag tror att du tryggt kan ringa in dessa som en försvinnande liten del av våra droganvändare.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 20:48:53 följande:
    Sluta normalisera knark nu!
    Kryp fram från ditt gömställe och inse vad sån skit leder till.
    Ett barn på 10 år resonerar bättre än dig.
    Tycka vad man vill i sak men det är en viss skillnad på att iallafall ha resonemang och på att bara tycka till. Vad som bäst klär åldern som du hänvisar till säger sig självt.

Tycker du att hets bygger en god diskussion? 
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-07 21:16:00 följande:
    tnker inte ens föra en diskussion med dig när du dömer mig.
    Jag tror att du lägger ribban alldeles för högt om du söker en diskussion med vederbörande. Hetsiga människor ignorerar man eller talar klarspråk med.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-07 21:31:14 följande:
    Märker det. Blir bara så less på dessa korkade argument som bara bygger på moralism och fördomar.
    Jag kan köpa det mesta men hetsen är helt enkelt oacceptabel. Vett och etikett är inte direkt ledorden för en del.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 21:39:18 följande:
    Ja! Ren fakta är att knark förstör väldigt mycket för väldigt många.
    Jag dömer inte, jag säger bara som det är.

Ditt argument är: "jag känner t o m en läkare som röker gräs" Är det vetenskap då att knark är ofarligt?

Om du blir stoppad av polisen för att du kör för fort, är det polisens fel att dom stoppade dig då och för böter?
    Sjukdomar tenderar att förstöra väldigt mycket och många gånger för fler än enbart den som är sjuk. När det dock kommer till kriminalitet - som i stölder, våld och annat som kan följa ett missbruk - så är det straffbart i sig.

Var det där det enda så kallade argumentet som du har uppmärksammat av trådstartaren? Bra där. Med ignorans kommer man riktigt långt, speciellt i ett diskussionsforum. Obestämd

Det här handlar om huruvida man ska straffas för att ha insjuknat i ett missbruk eller inte. Inte om brott som kan följa ett missbruk eller huruvida droger är ofarliga eller inte.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 21:59:09 följande:
    Vilken hets?
    Du anklagar trådstartaren för att försköna droger och för att resonera som en tioåring. Anser du att det är en god diskussionston så säger det mer om din fostran än om trådstartaren.

Att du har avhumaniserat missbrukare samt anser att du kan bemöta meningsmotståndare hur som helst är dina problem. Jobba med dessa problem istället för att hetsa runt i en diskussionstråd som du inte ens behagar att läsa inläggen i.
  • Digestive
    Anonym (mmmm) skrev 2017-02-07 22:05:08 följande:
    att bli dömd som tio år gammal, när den här diskussionen förs runt om i Europa och världen är verkligen hets. Där land efter land avkriminaliserar droger, där war of drugs är ett faktum av misslyckande och slöseri på resurser och pengar.
    Där man bör satsa på vård och behandling. Förebyggande arbete osv.... osv....
    Vissa tar sig helt enkelt rätten att bete sig hur som helst. Hur uppdaterade de är i sak är egentligen irrelevant - översitteri och hets är aldrig ok men alla har tyvärr inte fått med sig detta i modersmjölken.

Absolut men har man avhumaniserat missbrukare till den grad att man inte ens förstår att vi talar om en sjukdom så är det på nivån det är. Vad samhället borde göra är dock en annan fråga som jag inte har några raka svar på men att straffa sjuklingar för att de är sjuka, är lika illa som det låter.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 22:31:50 följande:
    Ja, för att han förskönar droger.
    Man säger ingenting om droger per se för att man ger exempel på människor som inte börjar missbruka, förespråkar vård istället för straff samt förespråkar en avkriminalisering. Förskönar man droger så uttalar man sig om droger och, precis som det låter, förskönar dem.

Sätter du det här i ett perspektiv där det istället handlar om drogen alkohol så förstår du nog rätt fort att man inte förskönar alkohol genom att berätta att man har bekanta som använder men inte missbrukar alkohol, menar att man ska få vård istället för straff om man missbrukar alkohol samt menar att ett personligt innehav av alkohol inte bör vara straffbart.

De som hamnar i ett missbruk har väldigt ofta bakomliggande diagnoser som får dem att söka tillfällig lindring i psykoaktiva substanser. Med andra ord så är inte ett missbruk så enkelt som att bara låta bli, för hör och häpna så vill människor må bra. Den driften är tämligen stark.

Vi kan ta det ur ett annat perspektiv. Den mest utbredda narkotikan i både Sverige och övriga länder är receptbelagd medicin. Reflektera över det en stund.
  • Digestive
    Anonym (SUCK) skrev 2017-02-07 22:56:53 följande:
    En självförvållad sjukdom.
    Både ja och nej. Sjukdomsbilden vid ett missbruk kan kan liknas med exempelvis anorexia eller bulimi, där bakomliggande diagnoser tar sitt uttryck på just ett sådant vis - och visst kan man säga att det bara är att sluta och att det är självförvållat även i dessa fall.

Frågan är dock hur mycket empati man besitter för att uttrycka sig på ett sådant vis när man förstår sjukdomsbilden. Det är inte vackert att avhumanisera sjuka människor och vi bör inte heller ha ett samhälle som stimulerar kalla hjärtan.

Det här är dock en fråga om straff eller vård. Bör man straffas för att ha bidragit till sitt eget insjuknande (oavsett vilken sjukdom vi talar om) eller bör man få vård?

Lägg brott som kan följa i spåren av ett missbruk åt sidan, de är redan straffbara och beivras helt oavsett hur missbruket i sig hanteras av samhället.
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.