• Digestive

Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.

Anonym (rökt snok) skrev 2017-02-13 11:25:13 följande:

Precis!! Ena sekunden heter det att de som använder droger har en sjukdom nästa sekund så ska det avkriminaliseras, sjukdomar ska väl botas och få bort.

Samtidigt tycker dem att samhället är värre än dem som tillverkar och säljer droger?? Det hör ju alla hur vansinnigt deras resonemang låter, det här med logik försvinner tydligen i drogsamhang.

Orkar inte ta debatten med dom för det är samma sak hela tiden, vanliga medlemar orkar inte skriva i dessa trådar utan det är ett fåtal som står för 90% av alla inlägg

Det finns ingen här som ursäktar de som tillverkar och/eller säljer droger. Sådant är förbjudet samt straffbart även när en drog har avkriminaliserats och det finns inte heller någon slags undantagsmodell - det är alltid förbjudet samt straffbart att tillverka och/eller sälja dessa droger, ovsett vilken avkriminaliseringsmodell det är frågan om.

Vissa modeller av en avkriminalisering tillåter dock innehav till en vis mängd, med ett personligt bruk som utgångspunkt och riktmärke för mängden (för försäljning är som sagt förbjudet samt straffbart även efter en avkriminalisering, varav orimligt stora mängder faller under planerat uppsåt till försäljning). Exakta mängder som tillåts för så kallat privat bruk skiljer sig från plats till plats, jag har dock inte lagt något exempel på minnet.

Jämför det hela med prostitution. Där är handlingen att sälja sexuella tjänster avkriminaliserat - det leder inte till straff - medan att köpa aktuella tjänster är förbjudet samt straffbart (alltså inte avkriminaliserat).

Steget längre på den liberal skalan är då en legalisering och ingen här propagerar för något sådant, utan det är en avkriminalisering (i någon slags form, ingen har nämnt något specifikt eller något fast förslag än) som då är uppe för diskussion och vad en del har propagerat för här i tråden.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-13 18:31:08 följande:
    Givetvis ser jag inte de som inte brukar cannabis på det sättet. Det antar jag att du förstår. Jag pratar om de som brukar. Det leder till att det blir lättare för ungdomar att testa. Sen är det ju så att det liksom gör bu eller bä om polisen beslagtar. Det går att skaffa nytt och det är ju inte olagligt. Ungefär som när de häller ut folköl på allmän plats. Det är ju ett stort problem med människor som hävdar att det nästintill är hälsosamt att bruka cannabis. För så är det verkligen inte.
    Jag syftade på de som i någon utsträckning använder cannabis i Amsterdam och i dessa stater. Det lär vara en del vill jag mena på.

Det finns i min mening ingenting som talar för att det skulle bli lättare för ungdomar att testa. Vad skulle det antagandet baseras på? Polisen skulle ju arbeta med att komma åt säljare och tillverkare lika flitigt som tidigare och troligen få loss mer resurser åt syftet därtill.

Ja, det är absolut ett problem men det är en annan diskussion. Dessa individers inflytande påverkas inte utav varken rådande lagstiftning eller en avkriminalisering. Skulle vi dock ha en inpräntad bild av sjukdom förknippat med missbruk så hade nog deras inflytande dämpats iallafall något, för det är inte många ungdomar som får för sig att romantisera sjukdom (medan en del kan få för sig att romantisera kriminalitet).

Hur som helst så är det inga enkla frågor det här. Att jag är ganska vag i min egen hållning har sina orsaker. Jag har dock svårt att se nyttan med straff i sammanhanget.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-13 20:44:30 följande:
    Alltså hur mycket resurser tror du att polisen lägger på cannabis innehav? Jag skulle vilja säga mycket lite. Och i de få fall någon åker dit blir ju straffet skrattretande. Så vad finns det att gnälla över egentligen. Du ska ju ha mer än för egetbruk för att det ska ränta. Och i så fall säljer du väl i princip.

Givetvis blir det mer frestande att testa om det är lagligt. Några unga har ju faktiskt respekt för lagligt och inte lagligt fortfarande. Och ja absolut måste ungdomar i tidiga år se påföljder av droger och ja även alkohol.

Nyttan i straff för småbrukare är ju viktigt tror jag. Då kan många få sig en näsbränna. Men det händer för sällan och är dessutom allt för klena straff. De som missbrukar regelbundet måste man ha en mer långsiktig plan för. Det är däremot en kostsam historia.
    Jag tror inte att det tar några påtagliga resurser men jag ser knappast skadan med att frigöra resurser om det går och inte medför några allvarligare konsekvenser.

De som befinner sig i någon slags riskzon är troligen inte de som du pekar ut överhuvudtaget. Att så att säga avskräcka de som inte behöver avskräckas kan visa sig vara ett sämre alternativ jämte andra. Klart att ungdomar ska få se påföljder av droger? - där är vi rörande överens, precis som tidigare i tråden och kring ditt goda förslag angående ungdomar som borde få praktisera med missbrukare.

Juridik är inte så billigt som du verkar tro. Ett slags system som är hårt mot småbrukare samt mildare mot missbrukare skulle troligen bara utnyttjas och sända konstiga signaler. Vet dock inte om jag har förstått dig helt korrekt här så jag inväntar en eventuell korrigering i sak.

Du missade att svara på min fråga angående människor som i någon form använder cannabis i Amsterdam och diverse stater. Ser det som en rätt viktig fråga då det bejakar dina farhågor, vilket i sin tur gör det lättare att förstå din hållning.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-13 23:22:02 följande:
    Ok jag tänker såhär angående påföljder för innehav. Att man ju inte riskerar att åka fast speciellt ofta och troligtvis aldrig. Polisen har ju ändå i det stora hela mer koll än man kan tro på vilka som brukar mängder. Och de tar sällan någon för nåt som inte ger något. Så där bör man väl istället få mer resurser. Cannabis är ju ofta ett första steg mot andra grejer.

Juridik är inte billigt. Men så bör kanske folk som fälls få betala mer än idag. Och juridiska kostnader kanske inte behöver vara högre än nödvändigt. Marknadsmässigt ligger ju priserna i överkant. Sen tror jag visst att den målgrupp jag pekar ut kommer att bli fler. Och av en grupp ungdomar finns det alltid någon eller några som fastnar i det ena eller det andra. Det är ju oftast i den åldern man börjar. För du tro väl inte att när alla som brukar idag fallit av, så kommer det inga nya? De jag jobbade med började i tidiga ungdomsår. Och flera dog när de var mellan 20-30.

Angående cannabis i andra länder. Amsterdam är väl ändå ett skräck exempel på hur illa det kan bli. Finns väl inget mysigt och kontrollerat överhuvudtaget. Vill du ha det så? I staterna har jag ingen större koll.
    Jag försökte leta upp statistik över ringa narkotikabrott (mindre innehav och att vara påverkad) vilket var en utmaning. Hittade dock det här på en välkänd sida som borde vara pålitlig på punkten; "Av de ca 100 000 prover som årligen utförs kom år 2011 ungefär hälften från polisen, vanligast är prover tagna vid misstanke om ringa narkotikabrott." http://tinyurl.com/hcy73mp Jag hade mycket hellre sett att polisen hade möjligheten att ökat sina motsvarande spanings- och närvaroeffektivitet med omkring 50 000 fler ingripanden mot sexualbrott om året.

Att resonera som om det bara är en tidsfråga innan exponeringen utav cannabis (eller någon annan drog) skulle vara så hög hos en individ att hen vill prova på exempelvis meskalin eller GHB är ärligt talat knasigt resonerat. Alla droger som har blivit populära har blivit det för att de fundamentalt skiljer sig åt i effekt - det finns inte ett hav utav olika droger för att alla är mer eller mindre det samma men växlar i styrka. Hade fallet varit så så hade man enbart gjort starkare och starkare koncentrat utav en drog istället.

Jag vet inte om jag har bemött den här "Gate Way"-delen av diskussionen korrekt och bemött vad just du menar. Teorin är i det stora internationellt avfärdad och består folkligt av en brokig uppsättning tankar och resonemang. Det är svårt att veta vad just du menar och hur just du resonerar.

Klart att det hela tiden kommer en ny generation droganvändare och i en herrans massa färger och kulörer törs tillägga. Ingenting tyder dock på att dessa har blivit färre i antal eller högre i åldrarna för att Sverige försöker avskräcka dem med straff. Straffen berör inte ens de som inte har blivit straffmyndiga än. De som befinner sig i farozonen i tidig ålder blir knappast avskräckta av samhällssignaler som "- Fortsätter du med det här så kan du få problem med lagen om några år." men de kan i högsta grad bli avskräckta av exempelvis risken att bli tvångsvårdade och av att bli klassade som sjuka av familj, släkt och vänner.

Som jag har förstått det så har Amsterdam uttalade problem med drogturism och det beror på att aktuella droger säljs relativt lättillgängligt i olika butiker. Att ha butiker så som "coffee-shops" och dylikt har ingenting med en avkriminalisering att göra och du har flyttat fokus. Det här handlade om hur du ser på befolkningen i Amsterdam samt aktuella stater - när du menar att cannabis gör så att folk får bestående hjärnskador och inte kan fungera normalt för resten av livet.
  • Digestive
    Anonym (Högre Tollerans) skrev 2017-02-13 22:04:45 följande:

Ja, märklig blandning må ja säga.

Jag är inte så insatt i hur det skulle kunna vara utformat, det finns ju flera länder man kan kolla på hur de har gjort tex Portugal, Kanada, Schweiz med många flera. jämföra för-och nackdelar i hur de har gjort.
    Men bland annat innehav för personligt bruk inte ska leda till krångel för den enskilde. lagligt innehav upp till en viss mängd som då ses som personligt bruk. Lättare att söka hjälp för att komma ur sitt bruk med mera.

Jag har ingen specifik förebild bland länderna, men Portugal talas det positivt om ofta.

http://skrolla.se/6-konsekvenser-av-att-portugal-gjorde-droger-lagliga (tyckte det va intressanta jämförelser i slutet av inlägget, Portugal jämfört med Sverige, sen vet jag inte om det är källkritiskt, aldrig sett den sidan tidigare.)

Ok, då förstår jag. Vi kanske inte har allt för många gemensamma åsikter i stort men vi båda ser iallafall problemen med nuvarande drogpolitik i Sverige.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-14 20:17:41 följande:
    Jag vill också att polisen ska lägga sin energi på den typen av brott. Men jag har väldigt svårt att se att brotten skulle minska om vi la drogerna åt sidan. För mig går de lite hand i hand. Vi behöver som bekant betydligt fler poliser.

Angående drogers påverkan så är det ofta så att om du är beredd att testa det ena så är det inte så främmande att testa det andra. Sen upptäcker man om man är en uppåt eller nedåt person. Vissa mixar ju för olika sorters rus och behov. Endel röker ju väldigt starka varianter av cannabis osv. Och tillsist tar du vad du kommer över.

Ja det är väl lite endel av problemet med ungdomarna. Det blir nåt samtal på soc osv. Sen har de föräldrar som inte vet hur man bäst hanterar situationen osv. Där kan man ju göra ganska mycket.

Eftersom Holland har väldigt många cannabis rökare så förstår du vad jag tycker. Du ser betydligt många fler sega människor på gatorna där än vad du gör här. För det är väl inget att hymla med. Det är ju en väldigt påtaglig biverkning. Om resultatet blir ännu värre framför vet jag inte. Men nu ser det väl inte lysande ut direkt. Jag hade inte velat bo där. Ungefär som att bo i christiania i vissa delar. Och missbruk är ärftligt och kommer således påverka kommande generationer.
    Polisen lägger inte droger åt sidan bara för att en viss mängd av innehav samt påverkan inte leder till straff. Ja, fler poliser skulle verkligen inte skada.

Jag kan hålla med om en hel del i den beskrivningen men jag tor inte att gruppen som söker något slags äventyr och spänning är gruppen som är i riskzonen eller utgör något större problem för samhället i stort. De må prova både det ena och det andra men jag kan inte se hur vårdanstalter skulle vara fyllda av denna grupp. Jag tror snarare att det är människor med underliggande samt obehandlade diagnoser som är i riskzonen och att det är dessa som stoppar i sig vad som helst med ett betydligt mer problematisk konsumtionsmönster samt leverne.

Du som arbetar/har arbetat inom detta vårdyrke. Träffade du på många människor som från en helt funktionell livssituation gick ner sig i droger? Med tanke på hur du uttrycker dig stundvis - exempelvis "Man kan inte jamsa runt och städa och lyssna på snyft historier [...]" - tvivlar jag starkt på det.

Det vore konstigt om man inte såg fler människor påverkade utav cannabis ute på gatorna i Amsterdam jämfört med gatorna i Sverige - när man får vara cannabispåverkad i Amsterdam och inte i Sverige.

Varför pratar du dock om Holland när det här bara är tillåtet i Amsterdam?

Amsterdam är i mångt och mycket ett förlängt uttryck av befrielse - befrielse från det extrema förtryck som Hollands befolkning upplevde under ockupationen 1940-1945 - och det är inte speciellt konstigt att Amsterdam ser ut som det gör. Där dina ögon bara lyckas se ett slags förfall som förklaras med att vissa droger är tillåtna ser holländaren som väljer att bosätta sig i Amsterdam en vit duk som man kan uppleva och uttrycka en extraordinär frihet på. Att resultatet inte passar din estetiska smak är fantastiskt ovidkommande och ett minst sagt inskränkt samt historielöst perspektiv på Amsterdam.

Stockholm är en ekonomiskt svagare stad än Amsterdam och den socio-ekonomiska klyftan är påtagligt större i Stockholm än i Amsterdam. Det är inget fattigt område förlamat i någon slags drogmisär där man inte har råd med bättre utan Amsterdam ser ut som det gör för att invånarna vill ha Amsterdam på exakt det viset.

Jag tror att du har svalt propaganda i onyttiga mängder. Det är inte enbart drogliberala länder som har ett intresse av att glorifiera sin politik.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-14 21:01:18 följande:
    Din jämförelse kan vara den sämsta hittills. Det visar direkt på att du saknar vettiga argument. Jag tror det värsta för att jag sett det värsta. Dessutom är jag en skattebetalare som själv får tycka, och välja efter min åsikt. Och jag är väldigt övertygad om att en avkriminalisering är väldigt långt borta. Så jag behöver ju egentligen inte bråka med dig utan lugnt luta mig tillbaka.

Poängen med 6 månader säger ju inte ett skit. Fattar du inte det? Alla vill inte dricka. Endel dricker betydligt längre än så. Vad vill du säga? Att alkohol är ofarligt? Att man inte blir beroende? Det kan vara det dummaste jag hört, ärligt talat!

Jag tror inte på avkriminalisering. Inte ett dugg. Det gör varken bu eller bä. Förrutom att man sänder ut signaler om att det är ok. Och antalet kommer att öka endel. Man får vara pårökt hemma bland barn osv.

Nä vi är helt eniga. Man kan inte behandla ett beroende på det sättet. Han har erfarenhet i släkten. I rest mycket case. Om du behöver lyssna på Youtube för att förstå en sådan sak är vi inte på samma nivå. Men du har kanske kommit en bit på vägen.

Vet du vad jag åker hellre på studiebesök till de länderna för att bilda mig en uppfattning själv. För du tycker ju att Amsterdam är toppen och problemfritt. Och allt handlar om vilka artiklar du läser.
    Att sälja sexuella tjänster är avkriminaliserat i Sverige och har varit det sedan 1999.

Känner du rent generellt att samhället/staten signalerar att det är ok att sälja sexuella tjänster här i Sverige, att det är ok att bedriva sexuella verksamheter bland barn och allt annat som du befarar skulle bli signalerna om man avkriminaliserar en drog?
  • Digestive
    Anonym (Högre Tollerans) skrev 2017-02-14 18:34:01 följande:
    Intressant, hur skulle du vilja se det utformas? 
    Skulle vi avkriminalisera narkotika så hade jag förmodligen velat se en ordning som gör det möjligt för polisen att beslagta allt innehav, oavsett mängd och syfte.

Övrigt är väldigt komplext. Jag hade exempelvis velat se en förlängning utav tvångsvården vilket skulle verka både avskräckande och som det låter, för att ge vård. Jag befarar dock att åtgärden skulle utnyttjas som ett slags straff så länge som mentaliteten är som den är i Sverige.

Det är i min mening svåra frågor det här men att sluta straffa sjuka människor är en given förändring för min del.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-14 22:59:18 följande:
    Det blir lite osammanhängande ibland, jag skriver från mobilen och får backa fram och tillbaka. Ibland missar jag något du skrivit.

Många brukare är ju självmedicinerare. De som inte fått någon hjälp för sina diagnoser. Och de testar sig ju fram. De är ju en överrepresenterad grupp i fängelser osv. Så där har ju samhället blivit lite bättre iaf på att fånga upp och hjälpa i tidigare åldrar. Tror säkert vi kan märka en förändring där snart.

När jag pratar om att jamsa så menar jag i rehabiliterings syfte. En väldigt viktig del där är att inte ljuga och se sanningen. Att ta ansvar osv. Jag menar inte att missbrukare är icke människor utan känslor.

De allra flesta börjar i tidig ålder. Vi har haft alla möjliga typer dock. De som haft familj och bra arbeten. Som alltid iofs haft problem men kunnat hantera detta för att sedan trilla dit. De söker sig till varandra och söker ju även efter saker som får dem att "må bra". Ofta är det i 13-15 årsåldern de börjar och då med cannabis. Sen har du ju partyeliten, som jag haft "förmånen" att träffa på eftersom min man är kock. De festar och drar linor tills någon trillar dit. Finns ju ett antal ensamma som inte märks av men som mår otroligt dåligt. Finns få fördelar om man tittar efter.

Varför jag ibland pratar om Holland är för att de har problem i hela Holland. Inte bara i Amsterdam.

Om jag träffar en människa som röker så ser jag det ganska snabbt. Eller märker. Du har helt rätt i att jag inte gillar miljön kring såna människor i min vardag. Skulle tycka att det vore förskräckligt att få ett Amsterdam i mitt land. Och jag tror inte alls att alla som bor i Amsterdam uppskattar läget. De bor kvar av samma anledning som du bor kvar här förmodar jag. Och om de fungerar som många stockholmare. Så är de mest i sin stadsdel. De märker inte och orkar inte bry sig så mycket om vad som händer utanför kvarteret.

Angående vad jag sväljer för propaganda är du ute och cyklar. Jag är väldigt kritiskt lagd. Jag tror på få saker innan det är bevisat.

Men en sak som jag vet med största säkerhet är att folk blir inte smartare av att röka cannabis. Inte ett dugg.
    Uh, jag känner med dig! Jag var i samma situation igår.

Jag hoppas att du har rätt.

Din analys ser ut att stämma väl med min egen - det är underliggande problem som oftast skapar drogproblematiken. Varför vård är en så utomordentlig väg att satsa på och på den vägen så ser jag inte straff som ett rimligt inslag.

Straff - om något - sänder ut signaler och du ser nog själv hur fientlig miljön gärna blir i det här ämnet. Till och med i ett forum för föräldrar så tillåter sig den restriktiva sidan att förnedra meningsmotståndare som inte gör sig skyldiga till annat än diskussion och både här och där så talas det om missbrukare som en lägre sorts människor. En del önskar dem till och med döda.

Kan verkligen ett samhälle som spottar på en viss grupp av sjuklingar samtidigt vara en god rehabiliteringsmiljö för samma grupp?

Någonstans så får man nog välja; ska Sverige satsa på att försöka bota den här folksjukdomen i så stor utsträckning som möjligt eller ska Sverige försöka kontrollera missbruket genom att fördjupa stigmat?

Sverige skulle aldrig få ett Amsterdam då staden är ett resultat av historiska händelser bortom politik. Det finns helt klart invånare i Amsterdam som inte alls gillar stadens liberala drogpolitik. Att närmare en miljon människor inte kommer överens om allt är ingen anmärkningsvärd företeelse. Amsterdam är dock inget exempel på en avkriminalisering.

Man tar inte droger för att bli smartare så det var ett onödigt påpekande.
  • Digestive
    Anonym (Tess) skrev 2017-02-14 23:16:03 följande:
    Alltså jag tycker att det är helt vridet överhuvudtaget. Att en sak är tillåtet att sälja men inte köpa? Och du kan väl ändå inte jämföra med det? Det är ju ingen som knullar på gatorna. Om du däremot avkriminaliserar droger lär du stöta på drogpåverkade på gatorna. Dessutom kan vi ju inte ha fönster där de prostituerade visar upp sig i fönstrena här. Eftersom ingen får köpa sex. Därför blir sånt inte så påtagligt.
    Det är inte vridet ur ett perspektiv där den prostituerade klassas som ett offer. Det skyddar exempelvis offer för trafficking från juridiska komplikationer.

Nej, det vore inte riktigt lönt att jämföra handlingarna med varandra. Det jag efterfrågade var reflektioner över vilka signalkonsekvenser vi har fått av en avkriminalisering som både du och jag har upplevt.

Det är lätt att spekulera om det ena och det andra men nu pratar vi om en faktiskt upplevd avkriminalisering och personligen så upplever jag inte någon av signalerna som du har nämnt.

Upplever du någonting annat än jag i den här frågan?
Svar på tråden Sveriges narkotikapolitik ÄR BRUTAL OCH OMÄNSKLIG.