Anonym (Tess) skrev 2017-02-14 22:59:18 följande:
Det blir lite osammanhängande ibland, jag skriver från mobilen och får backa fram och tillbaka. Ibland missar jag något du skrivit.
Många brukare är ju självmedicinerare. De som inte fått någon hjälp för sina diagnoser. Och de testar sig ju fram. De är ju en överrepresenterad grupp i fängelser osv. Så där har ju samhället blivit lite bättre iaf på att fånga upp och hjälpa i tidigare åldrar. Tror säkert vi kan märka en förändring där snart.
När jag pratar om att jamsa så menar jag i rehabiliterings syfte. En väldigt viktig del där är att inte ljuga och se sanningen. Att ta ansvar osv. Jag menar inte att missbrukare är icke människor utan känslor.
De allra flesta börjar i tidig ålder. Vi har haft alla möjliga typer dock. De som haft familj och bra arbeten. Som alltid iofs haft problem men kunnat hantera detta för att sedan trilla dit. De söker sig till varandra och söker ju även efter saker som får dem att "må bra". Ofta är det i 13-15 årsåldern de börjar och då med cannabis. Sen har du ju partyeliten, som jag haft "förmånen" att träffa på eftersom min man är kock. De festar och drar linor tills någon trillar dit. Finns ju ett antal ensamma som inte märks av men som mår otroligt dåligt. Finns få fördelar om man tittar efter.
Varför jag ibland pratar om Holland är för att de har problem i hela Holland. Inte bara i Amsterdam.
Om jag träffar en människa som röker så ser jag det ganska snabbt. Eller märker. Du har helt rätt i att jag inte gillar miljön kring såna människor i min vardag. Skulle tycka att det vore förskräckligt att få ett Amsterdam i mitt land. Och jag tror inte alls att alla som bor i Amsterdam uppskattar läget. De bor kvar av samma anledning som du bor kvar här förmodar jag. Och om de fungerar som många stockholmare. Så är de mest i sin stadsdel. De märker inte och orkar inte bry sig så mycket om vad som händer utanför kvarteret.
Angående vad jag sväljer för propaganda är du ute och cyklar. Jag är väldigt kritiskt lagd. Jag tror på få saker innan det är bevisat.
Men en sak som jag vet med största säkerhet är att folk blir inte smartare av att röka cannabis. Inte ett dugg.
Uh, jag känner med dig! Jag var i samma situation igår.
Jag hoppas att du har rätt.
Din analys ser ut att stämma väl med min egen - det är underliggande problem som oftast skapar drogproblematiken. Varför vård är en så utomordentlig väg att satsa på och på den vägen så ser jag inte straff som ett rimligt inslag.
Straff - om något - sänder ut signaler och du ser nog själv hur fientlig miljön gärna blir i det här ämnet. Till och med i ett forum för föräldrar så tillåter sig den restriktiva sidan att förnedra meningsmotståndare som inte gör sig skyldiga till annat än diskussion och både här och där så talas det om missbrukare som en lägre sorts människor. En del önskar dem till och med döda.
Kan verkligen ett samhälle som spottar på en viss grupp av sjuklingar samtidigt vara en god rehabiliteringsmiljö för samma grupp?
Någonstans så får man nog välja; ska Sverige satsa på att försöka bota den här folksjukdomen i så stor utsträckning som möjligt eller ska Sverige försöka kontrollera missbruket genom att fördjupa stigmat?
Sverige skulle aldrig få ett Amsterdam då staden är ett resultat av historiska händelser bortom politik. Det finns helt klart invånare i Amsterdam som inte alls gillar stadens liberala drogpolitik. Att närmare en miljon människor inte kommer överens om allt är ingen anmärkningsvärd företeelse. Amsterdam är dock inget exempel på en avkriminalisering.
Man tar inte droger för att bli smartare så det var ett onödigt påpekande.