• Anonym (Asta)

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Vad är det med föräldrar idag som tror att man måste servera speciell mat till ungar som har passerat året? När slog detta fenomen igenom? Jag minns aldrig att vi fick annan mat än övriga familjen som små och tyckte man inte om t.ex. fisken så fick man äta potatis med sås och ärtor. Inga krusiduller utan väldigt enkelt. Varför anpassar föräldrar sig till att laga, servera och själva äta s.k. barnmat istället för att barnen får lära sig att äta normal mat? Det är inte så att svenska barn idag har näringsbrist och är utsvultna så skyll inte på det.

• Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?
  • LFF
    Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:50:16 följande:
    Jag baserar det på hur samhället har anpassats till barnmenyer på i stort sett restauranger, flyg, hotell, bio osv och pga barnmat vid bjudningar och hur man förväntas som barn att inte äta wallenbergare utan att de ska uppskatta att bli serverade köttbullar...
    Fast barnmenyer har det ju funnits länge, det är ju inget nytt påfund. Och det är väl jättebra att det finns det alternativet för de som har problem med maten hos sitt barn. Jag var ett matproblematiskt barn själv, så jag vet. Mina fräldrar såg hellre till att jag ÅT än att jag skulle tvingas äta något som jag vägrade och sen vara hungrig eftersom jag vägrade äta även nästa måltid om det inte dög. 
  • LFF
    sextiotalist skrev 2017-01-24 10:42:30 följande:
    Där ser du hur olika man är, nej, jag tycker inte att bra mat är det bästa som finns.
    Håller med helt och fullt. Äter gör amn för att överleva. Fanns det ett piller att ta med allt man behövde skulle jag gladeligen ta det och sen äta riktig mat de få gånger jag faktiskt är sugen.
  • Gurkan

Vad härligt att så många har fått barn som gladeligen stoppar i sig vad som helst. Här hemma lagas maten från grunden. Det är vanlig husmanskost varvat med all världens smaker. En del kryddigt, ibland mindre kryddigt. Grönsaker i massor eftersom jag har varit vegetarian.

Mina barn äter köttbullar/biffar, korv och stekt fläsk. Kolhydrater av alla de slag men ingen sås överhuvudtaget. Grönsakerna är de äter är extremt lätträknade utbudet till trots. Vi har aldrig tvingat bara uppmuntrat men icke. Det går helt enkelt inte ner.

Jag är tacksam för barnmenyerna för då behöver jag inte betala för mat jag ändå vet att de inte äter.

• Trippelmamma76

Jo men det är ju klart att "indiskinspirerad" kan funka. Det jag säger är att den inte får vara het, som mycket "riktig" indisk mat. En lightversion kan även jag servera mina barn, men det är inte sådan indisk mat som jag vill äta (apropå vad diskussionen gäller). Och de indiska barnen serveras inte heller i allmänhet särskilt het mat.

LFF skrev 2017-01-24 15:54:33 följande:

Mina treåringar (tvillingar) äter gladeligen välkryddad mat, både indiskinspirerat och annan "exotisk" mat. Ju mer den smakar, desto mer äter de. Varför skulle inte våra skandinaviska barn kunna äta det när de indiska barnen gör det? Man behöver ju inte dra iväg med hettan i maten helt galet men krydda med annat än salt och peppar går ju definitivt.

• LFF
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-24 16:07:02 följande:

Jo men det är ju klart att "indiskinspirerad" kan funka. Det jag säger är att den inte får vara het, som mycket "riktig" indisk mat. En lightversion kan även jag servera mina barn, men det är inte sådan indisk mat som jag vill äta (apropå vad diskussionen gäller). Och de indiska barnen serveras inte heller i allmänhet särskilt het mat.

Tja... våra äter precis lika "het" mat som oss. De säger "Varmt i munnen, måste dricka vatten/mjölk" och sen är de på det igen. Samma sak när de "smakar" sambons wasabiärtor. De äter nog fler på rad än vad han gör Skrattande 

Sen finns det barn som är väldigt känsliga för hetta i maten, som vännens son som tycker att sweet chilisås är för het. 

Så som sagt, om amn inte älskar vindaloo eller achar så är det mycket välkryddad och "het" mat man kan prova att ge sina barn.

Sen finns det ju barn som är som mig när jag var liten. Där man äter ungefär 5 olika maträtter samt morötter (endast råa) och gurka. I övrigt gick ALLT bort.
  • Amanda84
    Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:50:16 följande:
    Jag baserar det på hur samhället har anpassats till barnmenyer på i stort sett restauranger, flyg, hotell, bio osv och pga barnmat vid bjudningar och hur man förväntas som barn att inte äta wallenbergare utan att de ska uppskatta att bli serverade köttbullar...
    Det här är något som jag verkligen retar mig på. På väldigt många restauranger består barnmaten på menyn av antingen köttbullar eller av pasta. Eftersom min son bland annat är äggallergiker och både köttbullar och pasta på väldigt många restauranger innehåller ägg så kan han inte äta det, och är det inte spagetti och köttfärssås eller köttbullar med mos så lyckas de fan smyga in något med ägg i barnportionen i alla fall. Långt ifrån alla restauranger går heller med på att servera en "barnportion" av en av de övriga rätterna på menyn eller göra en specialvariant till samma pris som de billigare barnportionerna, vilket resulterar i att det oftast känns helt meningslöst att äta ute. Vår son äter gärna ett kryddstarkt grillspett eller en köttgryta, men det är vansinne att köpa en rätt för 130 kronor eller mer när han inte ens orkar äta en femtedel av det som ligger på tallriken.
  • LFF
    Amanda84 skrev 2017-01-25 20:49:42 följande:

Det här är något som jag verkligen retar mig på. På väldigt många restauranger består barnmaten på menyn av antingen köttbullar eller av pasta. Eftersom min son bland annat är äggallergiker och både köttbullar och pasta på väldigt många restauranger innehåller ägg så kan han inte äta det, och är det inte spagetti och köttfärssås eller köttbullar med mos så lyckas de fan smyga in något med ägg i barnportionen i alla fall. Långt ifrån alla restauranger går heller med på att servera en "barnportion" av en av de övriga rätterna på menyn eller göra en specialvariant till samma pris som de billigare barnportionerna, vilket resulterar i att det oftast känns helt meningslöst att äta ute. Vår son äter gärna ett kryddstarkt grillspett eller en köttgryta, men det är vansinne att köpa en rätt för 130 kronor eller mer när han inte ens orkar äta en femtedel av det som ligger på tallriken.

Då ber man om en behållare för att kunna ta med sig maten. Eller så delar man sin egen mat med barnet. Förstår att det är jobbigt med allergier.
  • Glinda från Oz

Jag har undrat samma sak massor av gånger. Det är inte så konstigt att barnen blir kräsna och kräver specialmat senare i livet. Det är trots allt föräldrarna som börjat med specialmaten.

• Lia4
    LFF skrev 2017-01-24 16:00:18 följande:

Håller med helt och fullt. Äter gör amn för att överleva. Fanns det ett piller att ta med allt man behövde skulle jag gladeligen ta det och sen äta riktig mat de få gånger jag faktiskt är sugen.

Låter otroligt tråkigt.
  • 2 ska bli 3 är nu 4

Vi har alltid efter dom passerat året serverat samma mat som vi äter..Om än mer finfördelat i början. På vardagarna iaf.. Men när barnen va små och vi tex festade till det på helgerna och åt  finkött (entrecote/oxfile) . rödvinssås o dyl. Har dom fått annat innan o så åt vi när dom lagt sig.  Vi hade Linas Matkasse när barnen va 1 & 3år.. Dom fick äta det som serverades. Gillade dom inte det så fick dom fil o macka efter dom smakat på allt..

Vi har aldrig lagat 2 rätter till vardags..Och ALDRIG lagat annan mat om barnen inte gillade maten som serverades.  Och ofta har vi lagat rätt smakrik mat. Thai kyckling, kebabspett m couscous o tzatziki, pulled pork, chili, torsk m ägg o pepparrot  soppor, mm mm   Och inte alltid korvstroganoff, köttfärssås o köttbullar.. Jag älskar att laga mat.

Som kvitto på vårt tankesätt så berömde "mat-tanten" mig nyligen över hur bra mina döttrar åt o smakade på allt i skolan.   Dom är nu 7 & 9år.. Och äter det som serveras.. 

Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?