Inlägg från: Trippelmamma76 |Visa alla inlägg
  • Trippelmamma76

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Det är skillnad på kryddig mat och stark mat. Stark mat behöver man vänja sig vid. Men eftersom vi inte sitter tillsammans och äter du och jag så kan vi ju tyvärr inte jämföra hur stark eller kryddig mat vi föredrar, varken vi eller våra barn. Sedan vet jag ju förstås inte om dina rätter är i "svensk" variant avseende styrka eller om den verkligen är stark på sydindiskt eller thailändskt (icke turistanpassat) sätt.

Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:46:50 följande:

Mina barn har alltid gillat kryddad mat och thaimat, indiskt och kinesiskt har de alltid ätit. Varför skulle barn inte tycka om kryddor?

• Trippelmamma76

Jo men det är ju klart att "indiskinspirerad" kan funka. Det jag säger är att den inte får vara het, som mycket "riktig" indisk mat. En lightversion kan även jag servera mina barn, men det är inte sådan indisk mat som jag vill äta (apropå vad diskussionen gäller). Och de indiska barnen serveras inte heller i allmänhet särskilt het mat.

LFF skrev 2017-01-24 15:54:33 följande:

Mina treåringar (tvillingar) äter gladeligen välkryddad mat, både indiskinspirerat och annan "exotisk" mat. Ju mer den smakar, desto mer äter de. Varför skulle inte våra skandinaviska barn kunna äta det när de indiska barnen gör det? Man behöver ju inte dra iväg med hettan i maten helt galet men krydda med annat än salt och peppar går ju definitivt.

• Trippelmamma76

Ja visst är det tröttsamt med alla dessa föräldrar... det finns barn med mer eller mindre utvecklad ätstörning (selektivt ätande). Det har inte med föräldrarna att göra. Mitt barn utvecklade det i viss grad efter en långvarig infektion. De råd man får från riktig expertis är bl a att INTE truga, låta barnet gå hungrigt etc. Det handlar om en fobi och dessa barn får istället näringsbrist om de inte serveras det som de kan tänka sig att äta.

Eftersom jag har ett par till sådana här fall bara i min bekantskapskrets så antar jag att det inte är alltför ovanligt (men väldigt okänt i vårt land, med följd att många får väldigt felaktiga råd.) Min väns son utvecklade tex en del rätt allvarliga vitaminbrister.

quote=77346338][quote-nick]Dumbledore skrev 2017-01-25 23:39:41 följande:[/quote-nick]Ja det är klart! Ni har lärt er dotter tala tidigt! :)

Nej, men jag håller helt med dig. Jag har tur och har barn som äter det mesta, men är känsliga för blodsockerfall, det är viktigt ATT de äter. Vad är mindre viktigt, så länge det är hyfsad kost alltså. Precis som du säger så klappar folk sig gärna på axeln om deras barn sover och äter bra. Utan att de har ett dugg med saken att göra, som bebisar. :/[/quote]

Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?