• Anonym (Asta)

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Vad är det med föräldrar idag som tror att man måste servera speciell mat till ungar som har passerat året? När slog detta fenomen igenom? Jag minns aldrig att vi fick annan mat än övriga familjen som små och tyckte man inte om t.ex. fisken så fick man äta potatis med sås och ärtor. Inga krusiduller utan väldigt enkelt. Varför anpassar föräldrar sig till att laga, servera och själva äta s.k. barnmat istället för att barnen får lära sig att äta normal mat? Det är inte så att svenska barn idag har näringsbrist och är utsvultna så skyll inte på det.

• Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?
  • Lena

Jag har ingen aning. Hos oss är det den som lagar som bestämmer. Sen barnen var fyra har de haft en dag per vecka de har valt recept och hjälpt till att laga mat

• Anonym (Kanske...)

Kanske beror det på att det många vuxna idag gillar inte är så barnvänligt? När jag växte upp så serverades svensk husmanskost till vardags. Den är ju knappast särskilt kryddad. Som vuxen (före barnen) så har jag ätit väldigt mycket exotisk, kryddstark mat (tex indiskt) som åtminstone mina barn inte skulle gilla. Så visst, vi hör väl till dem som "anpassat" oss. Serverade heller inte våra småbarn hummer på nyår för de skulle inte ha vett på att uposkatta den. Däremot så får de jättegärna smaka den typen av mat om de är med när vi äter det. Sedan har våra barn tyvärr haft en del överkänslighet mot mat, sådant som förhoppningsvis växer bort uppåt skolåldern. Det har också bidragit till anpassningen.

• sextiotalist
    Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:01:39 följande:

Vad är det med föräldrar idag som tror att man måste servera speciell mat till ungar som har passerat året? När slog detta fenomen igenom? Jag minns aldrig att vi fick annan mat än övriga familjen som små och tyckte man inte om t.ex. fisken så fick man äta potatis med sås och ärtor. Inga krusiduller utan väldigt enkelt. Varför anpassar föräldrar sig till att laga, servera och själva äta s.k. barnmat istället för att barnen får lära sig att äta normal mat? Det är inte så att svenska barn idag har näringsbrist och är utsvultna så skyll inte på det.

För att barns smaklökar är inte detsamma som vuxnas smaklökar. En del barn behöver lång tid för att vänja sig vid nya smaker och konsistenser.

Vi har inte serverat typisk barnmat, men däremot var det mycket (egentligen det mesta) som han inte åt. Det han åt var däremot inte vad man säger barnmat, köttbullar (förutom mina hemgjorda), pasta och pannkakor ratades, däremot så åt han gladeligen min egenlagade wok (där det var saker i som jag visste att han åt), pannbiff och lök, bacon, broccoli och faktiskt även såser (hemgjorda, färdig brunsås ratades).
  • Vanligaste

Vi fick aldrig anpassad mat när jag var liten. Möjligen vid kräftskivor.

Mina barn får också äta det som serveras. Mat blir ju aldrig spännande om det äts pannkaka 6 dagar i veckan. Visst får dom vara med och välja mat och laga också.

• risris
    "Vad är det med föräldrar idag som tror att man måste servera speciell mat till ungar som har passerat året? När slog detta fenomen igenom? Jag minns aldrig att vi fick annan mat än övriga familjen som små och tyckte man inte om t.ex. fisken så fick man äta potatis med sås och ärtor. Inga krusiduller utan väldigt enkelt. Varför anpassar föräldrar sig till att laga, servera och själva äta s.k. barnmat istället för att barnen får lära sig att äta normal mat? Det är inte så att svenska barn idag har näringsbrist och är utsvultna så skyll inte på det."

Hur vet du att det ligger till på det här viset? Har du gjort en stor landsomfattande kostundersökning? Eller baserar du ditt inlägg på några familjer som du känner, eller hur du tror att det är eller din uppfattning om att det nog var bättre förr, dagens unga, dagens föräldrar bla, bla, bla..?

Vilken tur att du var ett barn som fick lära sig äta ordentligt. Vilken tur att du är en förträfflig förälder som lär ungarna hut. Vilken tur att du vet att det inte finns barn som har näringsbrister eller svälter (?). Och vilken tur att det finns föräldrar som är lyhörda för sina barns behov, respekterar sina barns smak och preferenser och låter barnen utveckla matglädje och aptit i sin egen takt.

• Nyfikna72

Det är bara en myt att inte barn skulle gilla kryddig mat..........ratar de maten så finns det säkerligen andra anledningar än bara kryddningen. Jag har aldrig serverat annan mat än det vi äter, de äter i stort sett allt. Ratar de maten så får jag nästan känslan av att de hört på skola dagis av andra att det är äckligt och så börjar de också tycka att det är äckligt. Tragiskt men sant. Jag förstår inte vad andra lever på egentligen, det kan vara vanlig kalops och ungarna kommer hem och säger att de inte åt så mycket för att det var äckligt.......Det räcker ju att ett barn tycker så så blir det ju gärna att anhängarna hakar på.

• Anonym (Asta)
    Anonym (Kanske...) skrev 2017-01-24 08:18:25 följande:

Kanske beror det på att det många vuxna idag gillar inte är så barnvänligt? När jag växte upp så serverades svensk husmanskost till vardags. Den är ju knappast särskilt kryddad. Som vuxen (före barnen) så har jag ätit väldigt mycket exotisk, kryddstark mat (tex indiskt) som åtminstone mina barn inte skulle gilla. Så visst, vi hör väl till dem som "anpassat" oss. Serverade heller inte våra småbarn hummer på nyår för de skulle inte ha vett på att uposkatta den. Däremot så får de jättegärna smaka den typen av mat om de är med när vi äter det. Sedan har våra barn tyvärr haft en del överkänslighet mot mat, sådant som förhoppningsvis växer bort uppåt skolåldern. Det har också bidragit till anpassningen.

Mina barn har alltid gillat kryddad mat och thaimat, indiskt och kinesiskt har de alltid ätit. Varför skulle barn inte tycka om kryddor?
  • Anonym (Asta)
    risris skrev 2017-01-24 08:33:03 följande:

"Vad är det med föräldrar idag som tror att man måste servera speciell mat till ungar som har passerat året? När slog detta fenomen igenom? Jag minns aldrig att vi fick annan mat än övriga familjen som små och tyckte man inte om t.ex. fisken så fick man äta potatis med sås och ärtor. Inga krusiduller utan väldigt enkelt. Varför anpassar föräldrar sig till att laga, servera och själva äta s.k. barnmat istället för att barnen får lära sig att äta normal mat? Det är inte så att svenska barn idag har näringsbrist och är utsvultna så skyll inte på det."

Hur vet du att det ligger till på det här viset? Har du gjort en stor landsomfattande kostundersökning? Eller baserar du ditt inlägg på några familjer som du känner, eller hur du tror att det är eller din uppfattning om att det nog var bättre förr, dagens unga, dagens föräldrar bla, bla, bla..?

Vilken tur att du var ett barn som fick lära sig äta ordentligt. Vilken tur att du är en förträfflig förälder som lär ungarna hut. Vilken tur att du vet att det inte finns barn som har näringsbrister eller svälter (?). Och vilken tur att det finns föräldrar som är lyhörda för sina barns behov, respekterar sina barns smak och preferenser och låter barnen utveckla matglädje och aptit i sin egen takt.

Jag baserar det på hur samhället har anpassats till barnmenyer på i stort sett restauranger, flyg, hotell, bio osv och pga barnmat vid bjudningar och hur man förväntas som barn att inte äta wallenbergare utan att de ska uppskatta att bli serverade köttbullar...
  • Anonym (Asta)
    risris skrev 2017-01-24 08:33:03 följande:

Varför tror du att jag har plågat mina barn?

Det finns inget som visar att vi i Sverige har ett problem med undernärda barn. Tyvärr. Du har alla hälsoundersökningar emot dig men visa gärna en seriös källa på att det är ett vanligt problem i Sverige så ska jag naturligtvis överväga min åsikt.
Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?