Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:01:39 följande:

Vad är det med föräldrar idag som tror att man måste servera speciell mat till ungar som har passerat året? När slog detta fenomen igenom? Jag minns aldrig att vi fick annan mat än övriga familjen som små och tyckte man inte om t.ex. fisken så fick man äta potatis med sås och ärtor. Inga krusiduller utan väldigt enkelt. Varför anpassar föräldrar sig till att laga, servera och själva äta s.k. barnmat istället för att barnen får lära sig att äta normal mat? Det är inte så att svenska barn idag har näringsbrist och är utsvultna så skyll inte på det.

För att barns smaklökar är inte detsamma som vuxnas smaklökar. En del barn behöver lång tid för att vänja sig vid nya smaker och konsistenser.

Vi har inte serverat typisk barnmat, men däremot var det mycket (egentligen det mesta) som han inte åt. Det han åt var däremot inte vad man säger barnmat, köttbullar (förutom mina hemgjorda), pasta och pannkakor ratades, däremot så åt han gladeligen min egenlagade wok (där det var saker i som jag visste att han åt), pannbiff och lök, bacon, broccoli och faktiskt även såser (hemgjorda, färdig brunsås ratades).
  • sextiotalist
    Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:53:04 följande:
    Varför tror du att jag har plågat mina barn?

Det finns inget som visar att vi i Sverige har ett problem med undernärda barn. Tyvärr. Du har alla hälsoundersökningar emot dig men visa gärna en seriös källa på att det är ett vanligt problem i Sverige så ska jag naturligtvis överväga min åsikt.
    Vi har möjligtvis inte ett stort problem med undernärda barn, men de finns, barn som har svårt att äta (av olika orsaker), multiallergiska barn och barn med bakomliggande sjukdomar.
    Det finns en anledning att det finns dietister som arbetar med dessa frågor, tom expertis inom sjukvården, som arbetar aktivt med barn, som av olika orsaker arbetar med barn som har svårt att äta.

• sextiotalist
    Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:50:16 följande:
    Jag baserar det på hur samhället har anpassats till barnmenyer på i stort sett restauranger, flyg, hotell, bio osv och pga barnmat vid bjudningar och hur man förväntas som barn att inte äta wallenbergare utan att de ska uppskatta att bli serverade köttbullar...
    Jag har på fler och fler ställen sett att man har barnstorlek på portionerna, för ett lägre pris.
    Personligen hade jag uppskattat att man rent generellt hade kunnat köpa barnportioner på restauranter oavsett ålder, eftersom jag väldigt sällan äter upp en vuxenportion.
    När det är buffé så finns det ofta ett lägre pris för mindre barn
  • sextiotalist
    Lia4 skrev 2017-01-24 10:26:05 följande:
    Ja det är ju faktiskt rent skitsnack att barn inte skulle gilla kryddstark mat. Klart de inte äter det när föräldrarna inte låter dom lära sig. Många ger sina barn mathandikapp genom att undanhålla dom mat som de TROR att barn inte tycker om. Våra har alltid fått det vi ätit. Alltid. Vi har fyra barn som verkligen njuter av mat och matupplevelsen. De äter inte bara för att man behöver äta utan de genuint älskar god och speciell mat. 7-åringen ber ofta om att få prova ny mat, senast ville han gå på restaurang och äta sniglar ;).

Men så här har det såklart inte varit från början. De har alla krävt en tid att lära sig att gilla nya smaker. Men ge inte upp så snabbt!

Har så många barn i min närhet vars föräldrar bara gapar när de ser att våra äter eller i alla fall smakar på allt. Behöver kanske inte säga att deras barn petar i maten om de får något som ser eller smakar annorlunda. Så himla trist.

Barnmeny har jag otroligt svårt att förstå. Vaddå barnmeny? Köttbullar, pannkakor och korv? Snacka om att inte ge barnen möjlighet till att lära sig njuta av mat. Alla restauranger borde ha alla rätter i barnportion istället.

Annars blir ju barnen mattråkiga vuxna sen som fortsätter att peta i maten även när de blir stora. Hur kul är det med såna människor?
    Du har haft tur, du har fyra barn som du skriver njuter av mat och matupplevelse. Jag är ingen matmänniska, självklart tycker jag att det finns god mat, men för mig är mat till 95% överlevnad, sedan ska den vara ätbar. Nu råkar jag dessutom vara rätt duktig på att laga mat, men fortfarande är det mest rent arbete som jag gör.
    Däremot har vi aldrig serverat typisk barnmat hemma hos oss, men likväl så har vår son under sina första 10-12 år haft få maträtter han ätit (men de har däremot varit bra rätter).
    Nej, jag njuter inte av mat på det sättet. Men är fortfarande väldigt kräsen.

Alla är inte matnjutare (däremot kan jag njuta av ett gott glas rött)
  • sextiotalist
    Lia4 skrev 2017-01-24 10:40:54 följande:
    Bra mat är ju det bästa som finns! Ett glas vin är ju också helt ok i och för sig ;)
    Där ser du hur olika man är, nej, jag tycker inte att bra mat är det bästa som finns.
  • sextiotalist
    modsey skrev 2017-01-26 07:49:17 följande:

fast jag minns att det var vanligt även när jag var barn och då är jag född på 60 talet! Minns fester där vi barn serverades grillad korv och pommes när de vuxna fick kött.
    Huruvida barn äter alla mat eller inte är väl så olika hur barnen är och kanske en annan diskussion. En del är enkla barn som äter allt, som mina ungar Glad De stoppar i sig musslor, heta såser, parmesanost, hemgjord pesto, sushi och diverse annat. Nu är vi från en matintresserad familj och jag tror absolut att det influerat och uppmuntrat dem att testa och faktiskt intressera sig för mat. De har alltid gillat att höra om hur en maträtt uppkom, varför wallenbergare fick det namnet och efter vem o liknande historier. Nu har det fungerat på våra barn och har inget att göra med att det är så god mat vi lagar och är så duktiga som får dem intresserade. hade vi fått en matratande unge som petat i allt, hade inget intresse i världen kunna överbygga det mer än åldern för barnet och tiden. En del ungar är bara så!

Det var nog standard misstänker jag, för det minns jag (och andra jämnåriga) tydligt.
    Ett dilemma för mig, som jag avskydde makaroner (och ogillar det fortfarande). Då menar jag de där mjölstabbiga sakerna som heter makaroner. Riktig pasta gillar jag
  • sextiotalist
    LFF skrev 2017-01-26 08:47:51 följande:
    Och som reformerad matfobiker kan jag definitivt hålla med expertisen om att man inte ska truga, tjata, "vänta ut" etc när det handlar om små matfobiker! Även i vuxen ålder har jag nästan fått en panikångestattack när en person prompt ansåg att jag skulle smaka på något som jag inte ville smaka på (av rädsla). Jag åt tex allt som serverades fram tills dess att jag var 2 ungefär. 
    Lia4 skrev 2017-01-25 22:37:05 följande:
    Låter otroligt tråkigt.
    Varför då? För att jag inte har samma kärlek till mat som "alla andra"? Jag försöker inte berätta för alla om hur trist och tråkigt jag tycker att det är att äta så varför måste alla berätta för mig om hur gott det är och vilken njutning det är?
    Så vad beror min matfobi på då när jag åt allt som serverades fram tills dess att jag var två och sen vägrade allt utom en handfull rätter? Vägrade allt på förskolan och sen även i skolan? Varför har jag fått ångestattacker av tanken på att smaka okända saker? Mina föräldrar slutade ju inte att erbjuda mig allt de åt helt plötsligt utan det var helt och hållet mig. Och nej, att vänta ut någon som inte känner hungerkänslor är ingen bra idé...
    Sonen åt nästan allt tills han var tre ungefär (utom gröt som han ratade sedan han var ett).
    Men, som jag skrivit i andra trådar, gjorde ingen affär av det, han fick äta det han åt. Han är den idag som är minst kräsen av oss tre. Hans ena syskon var också väldigt kräsen, men det beror nog på allergier, men där har det också avtagit.

Där har både deras mamma och pappa (och som jag anammade utan problem) haft en bra strategi, prio ett, barnet får mat i sig, prio två testa nytt
  • sextiotalist
    Gena skrev 2017-01-26 09:00:17 följande:

När jag läser denna tråd kommer att tänka på tråden häromdagen om föräldrar som skryter över att deras barn sällan är sjuka.

Det verkar verkligen var prestige i att ens barn ratar köttbullar och pannkakor och istället äter musslor, råbiff och vindaloo!

Jo det kan det nog vara. Kanske musslor inte är någon dyrare ingrediens (om man inte tänker färska musslor), det kan ju vara allt från de billigaste på burk till dyra nyfångade. Men resten, då slänger man fram att "detta är vardagsmat hos oss".

När det gäller musslor, så var det något som jag verkligen gillade som barn (och sill), min syster avskydde det. Mamma gillade musslor, så det var ofta det serverades det hemma. Men då var det konserverade musslor.

Sonen ratade just köttbullar och pannkakor, men åh vad jag önskade att man kunde som många andra föräldrar, servera mamma Scan och makaroner ibland, när man inte orkade laga mat.

Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?