• LFF

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Anonym (Kanske...) skrev 2017-01-24 08:18:25 följande:

Kanske beror det på att det många vuxna idag gillar inte är så barnvänligt? När jag växte upp så serverades svensk husmanskost till vardags. Den är ju knappast särskilt kryddad. Som vuxen (före barnen) så har jag ätit väldigt mycket exotisk, kryddstark mat (tex indiskt) som åtminstone mina barn inte skulle gilla. Så visst, vi hör väl till dem som "anpassat" oss. Serverade heller inte våra småbarn hummer på nyår för de skulle inte ha vett på att uposkatta den. Däremot så får de jättegärna smaka den typen av mat om de är med när vi äter det. Sedan har våra barn tyvärr haft en del överkänslighet mot mat, sådant som förhoppningsvis växer bort uppåt skolåldern. Det har också bidragit till anpassningen.

Mina treåringar (tvillingar) äter gladeligen välkryddad mat, både indiskinspirerat och annan "exotisk" mat. Ju mer den smakar, desto mer äter de. Varför skulle inte våra skandinaviska barn kunna äta det när de indiska barnen gör det? Man behöver ju inte dra iväg med hettan i maten helt galet men krydda med annat än salt och peppar går ju definitivt.
  • LFF
    Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:50:16 följande:
    Jag baserar det på hur samhället har anpassats till barnmenyer på i stort sett restauranger, flyg, hotell, bio osv och pga barnmat vid bjudningar och hur man förväntas som barn att inte äta wallenbergare utan att de ska uppskatta att bli serverade köttbullar...
    Fast barnmenyer har det ju funnits länge, det är ju inget nytt påfund. Och det är väl jättebra att det finns det alternativet för de som har problem med maten hos sitt barn. Jag var ett matproblematiskt barn själv, så jag vet. Mina fräldrar såg hellre till att jag ÅT än att jag skulle tvingas äta något som jag vägrade och sen vara hungrig eftersom jag vägrade äta även nästa måltid om det inte dög. 
  • LFF
    sextiotalist skrev 2017-01-24 10:42:30 följande:
    Där ser du hur olika man är, nej, jag tycker inte att bra mat är det bästa som finns.
    Håller med helt och fullt. Äter gör amn för att överleva. Fanns det ett piller att ta med allt man behövde skulle jag gladeligen ta det och sen äta riktig mat de få gånger jag faktiskt är sugen.
  • LFF
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-24 16:07:02 följande:

Jo men det är ju klart att "indiskinspirerad" kan funka. Det jag säger är att den inte får vara het, som mycket "riktig" indisk mat. En lightversion kan även jag servera mina barn, men det är inte sådan indisk mat som jag vill äta (apropå vad diskussionen gäller). Och de indiska barnen serveras inte heller i allmänhet särskilt het mat.

Tja... våra äter precis lika "het" mat som oss. De säger "Varmt i munnen, måste dricka vatten/mjölk" och sen är de på det igen. Samma sak när de "smakar" sambons wasabiärtor. De äter nog fler på rad än vad han gör Skrattande 

Sen finns det barn som är väldigt känsliga för hetta i maten, som vännens son som tycker att sweet chilisås är för het. 

Så som sagt, om amn inte älskar vindaloo eller achar så är det mycket välkryddad och "het" mat man kan prova att ge sina barn.

Sen finns det ju barn som är som mig när jag var liten. Där man äter ungefär 5 olika maträtter samt morötter (endast råa) och gurka. I övrigt gick ALLT bort.
  • LFF
    Amanda84 skrev 2017-01-25 20:49:42 följande:

Det här är något som jag verkligen retar mig på. På väldigt många restauranger består barnmaten på menyn av antingen köttbullar eller av pasta. Eftersom min son bland annat är äggallergiker och både köttbullar och pasta på väldigt många restauranger innehåller ägg så kan han inte äta det, och är det inte spagetti och köttfärssås eller köttbullar med mos så lyckas de fan smyga in något med ägg i barnportionen i alla fall. Långt ifrån alla restauranger går heller med på att servera en "barnportion" av en av de övriga rätterna på menyn eller göra en specialvariant till samma pris som de billigare barnportionerna, vilket resulterar i att det oftast känns helt meningslöst att äta ute. Vår son äter gärna ett kryddstarkt grillspett eller en köttgryta, men det är vansinne att köpa en rätt för 130 kronor eller mer när han inte ens orkar äta en femtedel av det som ligger på tallriken.

Då ber man om en behållare för att kunna ta med sig maten. Eller så delar man sin egen mat med barnet. Förstår att det är jobbigt med allergier.
  • LFF
    Trippelmamma76 skrev 2017-01-26 07:50:38 följande:

Ja visst är det tröttsamt med alla dessa föräldrar... det finns barn med mer eller mindre utvecklad ätstörning (selektivt ätande). Det har inte med föräldrarna att göra. Mitt barn utvecklade det i viss grad efter en långvarig infektion. De råd man får från riktig expertis är bl a att INTE truga, låta barnet gå hungrigt etc. Det handlar om en fobi och dessa barn får istället näringsbrist om de inte serveras det som de kan tänka sig att äta.

Eftersom jag har ett par till sådana här fall bara i min bekantskapskrets så antar jag att det inte är alltför ovanligt (men väldigt okänt i vårt land, med följd att många får väldigt felaktiga råd.) Min väns son utvecklade tex en del rätt allvarliga vitaminbrister.

quote=77346338][quote-nick]Dumbledore skrev 2017-01-25 23:39:41 följande:[/quote-nick]Ja det är klart! Ni har lärt er dotter tala tidigt! :)

Nej, men jag håller helt med dig. Jag har tur och har barn som äter det mesta, men är känsliga för blodsockerfall, det är viktigt ATT de äter. Vad är mindre viktigt, så länge det är hyfsad kost alltså. Precis som du säger så klappar folk sig gärna på axeln om deras barn sover och äter bra. Utan att de har ett dugg med saken att göra, som bebisar. :/[/quote]

Och som reformerad matfobiker kan jag definitivt hålla med expertisen om att man inte ska truga, tjata, "vänta ut" etc när det handlar om små matfobiker! Även i vuxen ålder har jag nästan fått en panikångestattack när en person prompt ansåg att jag skulle smaka på något som jag inte ville smaka på (av rädsla). Jag åt tex allt som serverades fram tills dess att jag var 2 ungefär. 
    Lia4 skrev 2017-01-25 22:37:05 följande:
    Låter otroligt tråkigt.
    Varför då? För att jag inte har samma kärlek till mat som "alla andra"? Jag försöker inte berätta för alla om hur trist och tråkigt jag tycker att det är att äta så varför måste alla berätta för mig om hur gott det är och vilken njutning det är?
    Glinda från Oz skrev 2017-01-25 22:32:13 följande:

Jag har undrat samma sak massor av gånger. Det är inte så konstigt att barnen blir kräsna och kräver specialmat senare i livet. Det är trots allt föräldrarna som börjat med specialmaten.

Så vad beror min matfobi på då när jag åt allt som serverades fram tills dess att jag var två och sen vägrade allt utom en handfull rätter? Vägrade allt på förskolan och sen även i skolan? Varför har jag fått ångestattacker av tanken på att smaka okända saker? Mina föräldrar slutade ju inte att erbjuda mig allt de åt helt plötsligt utan det var helt och hållet mig. Och nej, att vänta ut någon som inte känner hungerkänslor är ingen bra idé...
  • LFF
    Emeöiejjk skrev 2017-04-06 19:15:19 följande:

I ursprungsinlägget låter du som att du tycker föräldrar som lagar "barnmat" till sina barn är löjliga och gör fel.

Jag vill säga att jag absolut tycker det är bra att barn får äta "vuxenmat" från start, men att många föräldrar lagar speciell barnmat kan ha riktigt bra anledningar.

Jag själv är 20 år och har haft Selektiv ätstörning hela mitt liv. När jag var liten fanns dock inte diagnosen, så jag kallades bara "kräsen och ouppfostrad". Jag känner ingen annan som har det, men jag har känt personer med små inslag av det.

Hade mina föräldrar inte lagat "barnmat" åt mig som liten hade jag svultit ihjäl. Det är ingen överdrift. Jag åt aldrig lunch i skolan(hela lågstadietiden nu till universitetsnivå) vilket gjorde att jag kände mig spyfärdig av hunger framåt sista lektionen varje dag, och var vi iväg utomlands eller på middag hos någon så åt jag ofta ingenting alls och gick hungrig även då. Först nu när jag bor ensam har jag kunnat flytta några fååå saker från "aldrig i livet-listan" till "bara äckligt-listan", och det beror på att det är först nu som jag kan leva och äta utan någon som helst press från andra. Press gör det så otroligt mycket värre, eftersom selektiv ätstöring främst handlar om en djup rotad ångest och fobi. Ju oftare någon trycker upp en spindel i ansiktet på dig ju räddare blir du ju, eller hur? Till skillnad från om du kunde långsamt närma dig spindeln på egen hand.

Jag vet att många ifrågasatte varför mina föräldrar lagade mig specialmat hela tiden. Jag känner igen attityden från dem som såg ner på dem och mig, och på ditt inlägg låter det som att du tänker likadant. Jag ville bara säga till dig att det kan finnas många orsaker till varför vissa ska ha specialmat. Selektivt ätande är väldigt vanligt hos barn, men de flesta växer ur det(men då UTAN pressen från vuxna). Jag är en av de få som kommer leva med det hela livet, och därför har jag lätt att beskriva hur de barnen känner sig, för jag glömmer aldrig. Ofta är man ju inte så bra på att förklara sina känslor när man bara är 5 år gammal. Problem med mat är ingen enkel sak att lösa.

Skulle jag vara barn idag och inte på 70- och 80-talet så hade jag absolut blivit klassad som selektivt ätstörd. Jag hade väl en 5-6 maträtter ungefär på min lista över "godkänd" mat och sen morötter och gurka som grönsaker. Allt annat gick fetbort. Till skillnad från dig däremot så har jag aldrig känt hungerkänslor. Skolmaten fanns det inte en chans i helvete att jag åt. 

Mina föräldrar såg ju hellre till att jag överhuvudtaget åt och därmed så blev de rätt begränsade, alternativt så fick jag specialmat. 

Jag är otroligt tacksam över att mina barn inte fått samma problematik som jag hade som liten. De äter gladeligen allt. 

Det var just tanken på barn som, till slut, fick mig att ta tag i min matproblematik på allvar. Jag ville inte riskera att de skulle få samma problem som mig. För mig var det första steget att börja, kravlöst, identifiera om det var smak eller konsistens som var det stora problemet. Smak är svårt att göra något med men konsistens kan man ju variera. Vi konstaterade fort att jag är väldigt konsistenskänslig. 
Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?