Emeöiejjk skrev 2017-04-06 19:15:19 följande:
I ursprungsinlägget låter du som att du tycker föräldrar som lagar "barnmat" till sina barn är löjliga och gör fel.
Jag vill säga att jag absolut tycker det är bra att barn får äta "vuxenmat" från start, men att många föräldrar lagar speciell barnmat kan ha riktigt bra anledningar.
Jag själv är 20 år och har haft Selektiv ätstörning hela mitt liv. När jag var liten fanns dock inte diagnosen, så jag kallades bara "kräsen och ouppfostrad". Jag känner ingen annan som har det, men jag har känt personer med små inslag av det.
Hade mina föräldrar inte lagat "barnmat" åt mig som liten hade jag svultit ihjäl. Det är ingen överdrift. Jag åt aldrig lunch i skolan(hela lågstadietiden nu till universitetsnivå) vilket gjorde att jag kände mig spyfärdig av hunger framåt sista lektionen varje dag, och var vi iväg utomlands eller på middag hos någon så åt jag ofta ingenting alls och gick hungrig även då. Först nu när jag bor ensam har jag kunnat flytta några fååå saker från "aldrig i livet-listan" till "bara äckligt-listan", och det beror på att det är först nu som jag kan leva och äta utan någon som helst press från andra. Press gör det så otroligt mycket värre, eftersom selektiv ätstöring främst handlar om en djup rotad ångest och fobi. Ju oftare någon trycker upp en spindel i ansiktet på dig ju räddare blir du ju, eller hur? Till skillnad från om du kunde långsamt närma dig spindeln på egen hand.
Jag vet att många ifrågasatte varför mina föräldrar lagade mig specialmat hela tiden. Jag känner igen attityden från dem som såg ner på dem och mig, och på ditt inlägg låter det som att du tänker likadant. Jag ville bara säga till dig att det kan finnas många orsaker till varför vissa ska ha specialmat. Selektivt ätande är väldigt vanligt hos barn, men de flesta växer ur det(men då UTAN pressen från vuxna). Jag är en av de få som kommer leva med det hela livet, och därför har jag lätt att beskriva hur de barnen känner sig, för jag glömmer aldrig. Ofta är man ju inte så bra på att förklara sina känslor när man bara är 5 år gammal. Problem med mat är ingen enkel sak att lösa.
Skulle jag vara barn idag och inte på 70- och 80-talet så hade jag absolut blivit klassad som selektivt ätstörd. Jag hade väl en 5-6 maträtter ungefär på min lista över "godkänd" mat och sen morötter och gurka som grönsaker. Allt annat gick fetbort. Till skillnad från dig däremot så har jag aldrig känt hungerkänslor. Skolmaten fanns det inte en chans i helvete att jag åt.
Mina föräldrar såg ju hellre till att jag överhuvudtaget åt och därmed så blev de rätt begränsade, alternativt så fick jag specialmat.
Jag är otroligt tacksam över att mina barn inte fått samma problematik som jag hade som liten. De äter gladeligen allt.
Det var just tanken på barn som, till slut, fick mig att ta tag i min matproblematik på allvar. Jag ville inte riskera att de skulle få samma problem som mig. För mig var det första steget att börja, kravlöst, identifiera om det var smak eller konsistens som var det stora problemet. Smak är svårt att göra något med men konsistens kan man ju variera. Vi konstaterade fort att jag är väldigt konsistenskänslig.