Inlägg från: Amanda84 |Visa alla inlägg
  • Amanda84

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:50:16 följande:
    Jag baserar det på hur samhället har anpassats till barnmenyer på i stort sett restauranger, flyg, hotell, bio osv och pga barnmat vid bjudningar och hur man förväntas som barn att inte äta wallenbergare utan att de ska uppskatta att bli serverade köttbullar...
    Det här är något som jag verkligen retar mig på. På väldigt många restauranger består barnmaten på menyn av antingen köttbullar eller av pasta. Eftersom min son bland annat är äggallergiker och både köttbullar och pasta på väldigt många restauranger innehåller ägg så kan han inte äta det, och är det inte spagetti och köttfärssås eller köttbullar med mos så lyckas de fan smyga in något med ägg i barnportionen i alla fall. Långt ifrån alla restauranger går heller med på att servera en "barnportion" av en av de övriga rätterna på menyn eller göra en specialvariant till samma pris som de billigare barnportionerna, vilket resulterar i att det oftast känns helt meningslöst att äta ute. Vår son äter gärna ett kryddstarkt grillspett eller en köttgryta, men det är vansinne att köpa en rätt för 130 kronor eller mer när han inte ens orkar äta en femtedel av det som ligger på tallriken.
  • Amanda84
    LFF skrev 2017-01-25 22:27:39 följande:
    Då ber man om en behållare för att kunna ta med sig maten. Eller så delar man sin egen mat med barnet. Förstår att det är jobbigt med allergier.
    Det gör vi när det går. Nu när han är 2,5 år, så har vi blivit nekade att dela mat med barnet och även råkat ut för att man tar 15 kronor extra för att få en "doggybag." Alla restauranger är inte särskilt tillmötesgående, tyvärr.
Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?