• Lia4

Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?

Anonym (Asta) skrev 2017-01-24 08:46:50 följande:

Mina barn har alltid gillat kryddad mat och thaimat, indiskt och kinesiskt har de alltid ätit. Varför skulle barn inte tycka om kryddor?

Ja det är ju faktiskt rent skitsnack att barn inte skulle gilla kryddstark mat. Klart de inte äter det när föräldrarna inte låter dom lära sig. Många ger sina barn mathandikapp genom att undanhålla dom mat som de TROR att barn inte tycker om. Våra har alltid fått det vi ätit. Alltid. Vi har fyra barn som verkligen njuter av mat och matupplevelsen. De äter inte bara för att man behöver äta utan de genuint älskar god och speciell mat. 7-åringen ber ofta om att få prova ny mat, senast ville han gå på restaurang och äta sniglar ;).

Men så här har det såklart inte varit från början. De har alla krävt en tid att lära sig att gilla nya smaker. Men ge inte upp så snabbt!

Har så många barn i min närhet vars föräldrar bara gapar när de ser att våra äter eller i alla fall smakar på allt. Behöver kanske inte säga att deras barn petar i maten om de får något som ser eller smakar annorlunda. Så himla trist.

Barnmeny har jag otroligt svårt att förstå. Vaddå barnmeny? Köttbullar, pannkakor och korv? Snacka om att inte ge barnen möjlighet till att lära sig njuta av mat. Alla restauranger borde ha alla rätter i barnportion istället.

Annars blir ju barnen mattråkiga vuxna sen som fortsätter att peta i maten även när de blir stora. Hur kul är det med såna människor?
  • Lia4
    sextiotalist skrev 2017-01-24 10:37:02 följande:

Du har haft tur, du har fyra barn som du skriver njuter av mat och matupplevelse. Jag är ingen matmänniska, självklart tycker jag att det finns god mat, men för mig är mat till 95% överlevnad, sedan ska den vara ätbar. Nu råkar jag dessutom vara rätt duktig på att laga mat, men fortfarande är det mest rent arbete som jag gör.

Däremot har vi aldrig serverat typisk barnmat hemma hos oss, men likväl så har vår son under sina första 10-12 år haft få maträtter han ätit (men de har däremot varit bra rätter).

Nej, jag njuter inte av mat på det sättet. Men är fortfarande väldigt kräsen.

Alla är inte matnjutare (däremot kan jag njuta av ett gott glas rött)

Bra mat är ju det bästa som finns! Ett glas vin är ju också helt ok i och för sig ;)
  • Lia4
    K grrl skrev 2017-01-24 11:39:46 följande:

Min äldsta är yngre än din sjuåring. Han älskar musslor och bläckfisk av alla slag. Han har ätit ostron och sniglar och carpaccio och en massa andra udda saker. En av de bästa smakupplevelserna han vet är grytstekt riphjärta. Han tingar alltid hjärtat och levern när jag lagar viltfågel.

Så har jag en yngre, som föddes för tidigt och dessutom har en obstruktion i halsen som hon måste opereras för. Hon har jättesvårt för mat. Jättesvårt. Vi har ett BVC som är på oss om att hon väger för lite, hon är petig, maten får inte smaka fel eller se fel ut. Det handlar inte om hur kryddstarkt det är, utan om att hon inte gillar vissa smaker.

Även jag som vuxen, som är så matglad som jag är, har svårt för vissa kryddor eller ingredienser. För min del är det Aromat och grillkrydda som skulle kunna få mig att kräkas rakt ut. Jag förstår inte vad det är som gör att man tror att barns smaklökar måste "vänja sig"? De har känsligare smaklökar, man kan inte vräka på ohämmat med chili, de kan ha smakpreferenser även som små. Min yngsta kan äta stark och kryddig mat, hon äter olika sorters kött och fisk, hon äter alla basråvaror och hon äter grönsaker. Men hon tycker inte om när det smakar salvia, tomat eller capsaiscin. Till exempel. Vad är det som gör det så svårt att se nyanser? Att barn är olika? Att de har preferenser?

Det klart de har. Och det har jag inte sagt något om. Men att utgå ifrån att barn inte vill ha musslor, bläckfisk eller carpaccio (vilket för övrigt är favorit här, även för 1,5-åringen) bara för att de är barn är ju så himla dumt. Låt barn prova allt!
  • Lia4
    LFF skrev 2017-01-24 16:00:18 följande:

Håller med helt och fullt. Äter gör amn för att överleva. Fanns det ett piller att ta med allt man behövde skulle jag gladeligen ta det och sen äta riktig mat de få gånger jag faktiskt är sugen.

Låter otroligt tråkigt.
Svar på tråden Varför tror man inte att barn kan äta samma som vuxna?