• Fiansess

Bf sept 2017

erijon skrev 2017-05-11 09:50:03 följande:

Min första gång där var inskrivningen i vecka 12 (jag ringde och bokade sent. Var rädd för missfall då jag hade ett i november)

Sen RUL men ingen besök hos BM. Och första riktiga besöket var igår i vecka 20.

Nästa blir i vecka 24. 13 juni tror jag det blev.

Nej jag upplever det slarvigt. Dem kollar väl alltid järnet? Speciellt såhär kring halvtid! Att det var bra i vecka 12 säger ju inget om hur det är nu!?

Med sonen så fick havandeskapsförgiftning plus att sonen föddes typ 3 veckor sent och vägde 2,9kg. Allt har gått så tokigt hela tiden så denna gång vill jag ha lite extra koll.

Men känns som denna BM bara menar att det är sex år sedan, ny pappa, ny graviditet. Sant MEN ändå jag som ska föda detta barn barn också så dem måste ta mig på allvar tycker jag. Blir rädd att ingen tar det på allvar.

Är så jäkla känslig just knu att jag knappt kan säga ifrån och ryta till utan börjar bara gråta. Tex igpr när jag tog upp planerat snitt. BM sa direkt att man ibte gör det bara sådär. VADÅ BARA SÅDÄR? Läs min tidigare journal. Sätt dig in i patienterna utan att bara anta. Det är så elakt när man är så sårbar.

Anledningen till vul är pga blödningar fram till vecka 16-17, annars skulle inte jag heller varit där. Var dock inte hos bm utan läkaren bara. Så idag blir första besöket för mig sedan inskrivningen....

Hoppas att du får en bättre känsla efter nästa gång och känner att hon lyssnar!
  • Fiansess
    erijon skrev 2017-05-15 09:02:11 följande:

Hittade man vad blödningen berodde på?

Fick göra ett slarvigt UL inne hos (gamla) barnmorskan i vecka 12. Bara för att se om där fanns något. Hon ville bara vara snäll, för hon var väldigt förstående!

Okej. Berätta gärna sen efter besöket vad du fick göra. Är chockad att jag bara tog vikten och lyssna på hjärtat snabbt. Det tog Max 4 min sen sa BM att vi var klara. Men då tog jag upp förlossningen osv.

Idag har jag gått in i vecka 21. NuMera känner jag verkligen bebisen varje dag. Imorse vaknade jag av att han sparkade på kissblåsan. Känns som jag ska kissa på mig haha.

Sen fick jag ett par rejäla buffar strax under naveln. Så han bytte förhoppningsvis plats litegrann :)

Hej!

Nu har jag varit där. Egentligen var det tidigt sa bm men eftersom jag blev flyttad så mycket på rul så klassade vi besöket som ett v.24 besök sa hon.... Är i v.22+4

Aldrig hört det innan - måste vara ngt nytt att man gör allt så sent, men det kan ju förklara varför du inte fick göra någonting :/.

Fick lyssna på hjärtljud, mäta magen, ta blodtryck och ta blodgruppering. Hon hade inte tänkt ta hb eftersom jag hade så bra på inskrivningen men sa att vill du det så tar vi det... Tur det för det hade gått ner från 140-105 så dubbla järntabletter from idag nu. Inte konstigt att man är trött och sliten!!

Nästa besök om 5 veckor med ny Glukosbelastning!

Ja blödningen berodde på att moderkakan satt alldeles för långt ner men den har flyttat sig nu. Fick dock en ny blödning i helgen men det var så lite. Sitter fortfarande väldigt lågt o har troligen svårt att fästa i ena kanten sa bm :/. Kan vara såhär hela grav med blödningar. Jobbigt!
  • Fiansess

Hade missat din fråga Erijon....

Nej jag läcker inget, tack o lov. Det slipper jag helst innan - blir tillräckligt av den varan sen :P

Juliii86: du märker det ;). De kommer bli som silikonbröst, men det är oftast några dagar efter förlossningen som mjölken rinner till. Man kan läcka råmjölk innan men det är oftast sista veckorna och tror inte att det är jättevanligt heller? Har för mig jag gjort det ngn enstaka natt tidigare grav, men minns inte riktigt :).

Imorgon är det vecka 25 för mig , börjar bli riktigt tungt på jobbet nu i akutsituationer men jag försöker härda ut fram till semestern. Idag skickades min ansökan om graviditetspenning. Någon mer som sökt??

• Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-05-25 10:22:15 följande:

Jaha ok, tack hehe då vet jag det. Då behöver jag inte oroa mig för det då det är bra bit kvar.

Så känner jag också och har bett om att bli förflyttad till ett annat arbetsuppgift då jag inte klara stå hela dagarna. Min arbetsstation är bara för att stå upp och det går inte sitta ner. Så jag bytte med en vikariat som ska jobba i stället för mig. Skönt faktiskt! I vilket fall som helst så har jag ansökt graviditetspenning idag för att kunna vara hemma i agusuti. Får se vad FK säger om det.

Håller tummarna att du får det! Jag kan inte bli förflyttad då jag arbetar på en neonatalavdelning vilket är extremt stressigt tungt och mycket ensamarbete... Fårse vad FK anser om det med :).

Mår du bra annars?
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-05-25 13:37:04 följande:

Jaha ok, Vad tråkigt att du inte kan bli förflyttad. Hoppas att det ger dig ok gör graviditetspenning :)

Jo jag mår bra men har fått sammandragningar som är lite smått jobbig. Det hjälper jätte mycket nu när jag sitter ner och sen får jag ischias lite ibland men inte så värst farligt. Jag var hos bm i måndags och fick veta att min järnvärde sjunkit en del så det blir att järntabletter, inte så konstigt att jag känt mig trött på jobbet. Själv då?

Nja jag har en hel del krämpor men relativt smärtfri ändå jämfört med förra grav som var värst!

Mycket sammandragningar, foglossning, extrem halsbränna och illamående, vaknar av vadkramp om nätterna då jag sitter upp o sover pga halsbrännan :P.

Järnvärdet är med lågt, men tagit dubbla tabletter i 1,5 vecka nu så fårse om jag får upp det. Tog värdet på jobbet häromdagen och det ligger på samma så det sjunker iaf inte mer men ändå alldeles för lågt!

Men synd o klaga :P Njuter av min sista graviditet och hoppas inte behöva må sämre resten av tiden iaf!
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-05-26 12:43:37 följande:

Men fy så jobbigt! Riktigt tråkigt att man ska må så dåligt under graviditeten men vi får försöka tänka positivt :) Jag har också märkt av halsbränna men inte så värst farligt bara någon enstaka gång och detsamma med illamående dock har jag undvikit allt som får mig må illa av.

Jaha ok hur mycket har du i järnvärdet? På mig visade 111 i måndags men ska börja med en tablett om dagen än så länge tills jag får ta nya prov.

105 ligger det på trots 2 järntabletter/ dag. Men så länge det håller sig där är det helt okej. Gått ner från 140 relativt snabbt så det är därförjag började med dubbla direkt...

Nytt prov 19 juni samtidigt som Glukosbelastning igen:).

Vad härligt att ni båda två mår så bra! Det är förundrande hur det kan vara så olika :).

Mycket sparkar och kullerbyttor i min mage också. Så mysigt!!
  • Fiansess

Juni idag och snart bara 3 månader kvar av graviditeten och nere på 2-siffrigt om ett par dagar :). Känns som att sommaren kommer gå jättesnabbt!

Häromkvällen kunde jag tydligt känna bebisens fot. Såå häftigt!!! Den hade hicka så jag kunde lätt lokalisera ryggen och rumpan på den och när jag tryckte med handen precis vid livmoderns kant kunde jag känna hur den drog foten över mina pressande fingrar. Även mannen kände. Läskigt men otroligt häftigt!! Tyvärr inte lyckats fler ggr dock ;).

Min foglossning blir värre och värre, jag tar mig knappt fram på jobbet nu och haltar något hemskt. 2 veckor kvar idag till semester!! Men fortfarande inga besked om graviditetspenning som jag sökt efter semestern....

• Fiansess
    erijon skrev 2017-06-01 16:47:16 följande:

Åh. Vad jag blir avundsjuk. Jag har typ 123 dagar kvar..känns verkligen som en evighet :(

Härligt att känna kroppsdelar! Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 23 och känner/ser extremt myclet rörelser men kan inte avgöra vad för kroppsdelar jag känner. Plus att dem kommer och det går så fort.. så jag hinner inte känna riktgt mer än att hela magens innehåll flyttades haha!

Var slutar er livmoder i vilken vecka?

Jag är ju liten. Men min livmoderkant slutar ca 3-4 cm ovanför naveln. Jag har nog Max 5 cm kvar då, upp till där revbenen går ihop. Det är ju sjukt? Eller?

Jar ju verkligen gått en full (mer än full) graviditet innan med helt normala mått. Så det är ju inget konstigt så.. men vadfasen?! I vecka 30 ca, står det ju på nätet att livmoderkanten sträcker sig 10 cm ovanför naveln..?! Jag är ju bara i vecka 23.

Jag är i vecka 26 nu. Hade nog inte kunnar lokalisera om det var hand eller fot om jag inte kände vart ryggen var men det gjorde jag iom hickan :). Skadad från jobbet också...det är ju dessa småttingar jag jobbar med så vet ju hur de rör sig och gärna ligger ;).

Jag är betydligt mindre denna gången.... Även om kag känner mig gigantisk och alla tycker jag är stor! Sf-måttet i vecka 23 var bara 22 cm vilket är helt normalt, men det skiljer 2-3cm från de andra två grav. Så du är säkert där redan där jag är nu ;). Kan nog vara ca 5cm från naveln nu...

Låter som en tuff förlossning sist. Vad skönt att du ska få hjälp och bearbeta och planera denna förlossningen lite bättre! Håller tummarna att du kan få föda vaginalt

Det är en otroligt häftig upplevelse!! Jag måste komma ihåg att prata om förlossningen med bm jag med. Med barn nr 2 gick det i rasande fart och jag är livrädd för att föda hemma eller i bilen trots att vi bara har 15-20min att åka! Åkte på första värken sist och hann knappt in kändes det som förrän han var ute :/. Hade gärna blivit igångsatt denna gången för att ha kontroll...
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-06-04 15:50:59 följande:

Vad härligt att höra att ni börjar känna kroppsdelar på bebisen, så mysigt! Hjärta Själv känner jag av bebisens huvud eller rumpa, vet inte riktigt vilket utav dom det är... det känns i alla fall en rund liten sak som sticker ut på min högra sida längst upp under min bröst. Känns super mysigt samtidigt lite ont också Skrattande Innan så kunde jag inte se bebisen sparka men nu rör sig magen som en jordbävning. Det är så häftigt att se.

När jag var hos barnmorskan mätte hon magen och då var måttet 25 cm i vecka 26 (25+6) men hon sa så länge jag håller mig i min egen kurva så ska det inte vara någon fara. Jag har ju fått kommentarer på att min mage ser liten ut för att vara i min vecka och det gör mig lite orolig men efter att fått höra från barnmorskan så ser min kurva bra ut.

Jag tycker inte det låter litet utan ett helt normalt mått för veckan. {#emotions_dlg.flower}

MalinSusanna skrev 2017-06-03 16:34:31 följande:

Beräknad 15 sep (är i v 26). Bor i Sthlm.

Jag har haft turen att inte ha några symptom alls under hela graviditeten förutom trötthet i början. Jobbar å tränar på än så länge.

Nu de senaste två veckorna har iaf magen börjat växa som sjutton och känner av bebis sparkar å rör sig allt mer. Så mysigt! :)

Vad härligt!! Då är vi nästan lika. Beräknad 13 sept och är i vecka 25+3 idag :). Är det första barnet för dig/er?

• Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-06-05 11:00:50 följande:

Tack :) Det är lite störande när de ska kommentera min mage att den är liten och det gör mig lite ledsen också. Det är inte så jätte kul. Men har börjat förstå mer att min mage ser bra ut :) Får försöka inte lyssna så mycket på vad andra säger och istället koncentrera mig på vad bm säger till mig.

Vad tycker ni när folk kommenterar era gravida magar?

Jag får tyvärr ofta höra tvärtom.... "Det där kan inte vara en!" "Är du redan höggravid?!" Men ändå jar jag helt normalt SF-mått. Minst lika jobbigt. Jag förstår inte riktigt grejen med allas kommentarer. De menar ju inget illa men ändå....

Samma sak nu när jag mår dåligt och knappt kan gå. Hur kan du må så dåligt som ser så pigg ut... Men nog håller man ändå minen på jobbet. Hur vore det att bryta ihop och gå o gnälla hela tiden där?

Idag har jag en riktigt dålig dag. Fruktansvärt ont i fogarna som strålar både upp i rygg och ner i benen/vaderna. Har jobbat hela helgen och tog därför ledigt idag då vi ändå var tillräckligt med folk... 1.5 vecka kvar till semester!! Aldrig längtat så mycket :).

Idag njuter jag iaf ute i en solstol och bara tar det lugnt :).

Hoppas ni andra njuter av en fin dag och får en härlig nationaldag imorgon!
Svar på tråden Bf sept 2017