• Fiansess

Bf sept 2017

Hej! Här är en till med BF 9september och är idag i v.10+3. Tredje barnet för oss, väldigt spännande :).

Vi har precis börjat berätta för våra föräldrar och syskon men ör bara en tidsfråga innan det läcker ut då jag desvärre redan gått upp ett par kg pga kraftigt illamående och småätande hela tiden :/

Ska göra Nipt om knappt 2 veckor så vill helst invänta svaret innan det kommer ut helt ;).

Håller ni till här eller bara på FB? Går gärna med där isf.... Vem ska jag skicka till?

• Fiansess

Åh vad skönt Lundtok!!!! Grattis till att äntligenkunna slappna av lite.

Frasses: Kul, då är vi exakt lika långt gångna :)! Grattis!!

Lergigan hjälper mig också ganska hyfsat. Hoppas du kan få något annat! Ring o kolla.

Jag är också van att vara väldigt aktiv och träna flera dagar i veckan samt äta hälsosamt, men sedan jag blev gravid är det helt upp och ner. Träning händer max 1 gång i veckan och då ngn form av lättare pass.... Skulle kunna sova dygnet runt och vräker smörgåsar som just nu är det enda jag är sugen på när jag mår så illa :/.

Hoppas att det släpper för oss snart. Är i v.12 idag!

• Fiansess
    Frasses skrev 2017-02-19 19:44:19 följande:

Ja det är en omställning för hela kroppen. Inte konstigt kanske :) ska du göra kub? När har ni den i sånt fall?

Vi ska göra Nipt i vecka 12+0. Alla över 32 blir erbjudna det i vårt landsting och då jag precis fyllt tackade vi ja! Känns nervöst med allt denna graviditet så ska bli skönt!!

Ska du göra kub?
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-02-19 20:22:08 följande:

hej! Jag hakar på här med. Vi blev gravida på andra försök med ivf efter att ha försökt själva i cirka 9 år med 4 tidiga missfall för många år sen och sedan inte hänt något sen dess. Vi är super lyckliga att vi ska få barn den 4 september vilket känns som rena drömmen. Jag tog mitt första test på ruvardag 10 och kunde inte tro mina ögon att jag såg ett plus på cb. Det tog mig ganska lång tid att förstå att jag är GRAVID! Tur i otur så fick jag influensan samt bihåleinflammation och med illamående av att man är gravid var alltså det värsta jag varit med om. Efter en veckas tid blev jag bra igen och kunde återkomma till jobbet men illamående var kvar tills vecka 8 därefter var det inte lika farlig längre men tröttheten ligger fortfarande kvar. Har även känt av ryggvärk och ibland ont i korsryggen men inte så ofta. Lite jobbigt då jag står hela dagen och ibland sitter jag men inget av dem hjälper.. står jag för mycket och jobbar, får jag ont eller sitter jag för länge får jag också ont. Det får bli att prata med bm om detta.

Vill också tillägga att jag har haft små blödningar till ifrån men inget farligt som det har sett ut på vul. Läkaren kunde bara se att de kom blod bredvid embryot (jag var då i vecka 10) men visste inte vad det berodde på. Så det var bara att vänta ut och hålla mig lugn tills blödningen slutar vilket har gjort nu men har på mig binda i fall att. Så jag hoppas, hoppas att det ser bra ut vul på onsdag.

Åh vad härligt, grattis!!!

Jag har också haft småblödningar men de har slutat nu. Med andra barnet hade jag det till vecka 16 ungefär.... De visste aldrig varför.

Lycka till på onsdag!
  • Fiansess
    Frasses skrev 2017-02-20 09:34:18 följande:

Vad är skillnad på nipt och kub?

Ja vi ska göra kub om två veckor, är då i 13+1. Vi får välja om vi vill göra de i vårt landsting så tänkte att det vore lika bra att kolla.

Vet faktiskt inte riktigt skillnaden.... Nipt är ngt många landsting erbjuder om man får höga odds på kub men hos oss kan man alltså hoppa över kub och få nipt direkt....
    Hannah805 skrev 2017-02-20 23:22:34 följande:

Ingen fara haha! Det är som ett helt vanligt blodprov som man kan välja att göra från 9+0 veckor och det är i princip helt säkert sa de till mig! Sen skickar de det till ett lab där de letar y-kromosomer i blodet, och sen ger de svar 1-2 dagar senare :) Dock så bor jag i USA just nu så vet inte om de gör det i Sverige eller inte...

Det måste vara nipt då? Fast i mitt landsting görs det i v.12+ Jag har tid nästa vecka och kommer också vilja veta könet!

Ikväll fick jag en större blödning än jag haft tidigare...har ju varit lugnt ett par veckor :(. Sjukt orolig och nervös!! Varför få missfall såhär sent när vul och allt varit bra :(. Jag ska till barnmorskan imorgon och göra en tidig Glukosbelastning så jag hoppas att de kan titta hur det ser ut och vad som hänt....

Så ledsen!!
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-02-25 09:34:51 följande:
    Hur gick det för dig? Hoppas att allt ser som det ska.

I onsdags var jag på ul och vi fick se vår busfrö som var en väldigt aktiv liten buse :D Min man blev alldeles stum när han fick se vår busfrö att han inte kunde få fram några ord. Det är första gången han får se och vara med i ul då vi tidigare inte kunnat komma så här långt i graviditet. Det var en känslosam upplevelse för oss. Näta ul kommer bli kub och det blir inte förens i vecka 19 dvs om 6 veckor. Det känns lite långt dit men inte så värst farligt att vänta då vi kanske får reda på kön så då är der värt väntan :)

Det gick bra, trodde att jag skrivit ett inlägg här men det kom visst inte fram ;).

En veckas väntan blev det på ett vul men igår var jag där och bebis hade det bra och låg o hade mysstund och suttade på tårna :D. Blödningarna kommer troligen från moderkakan som ligger lite för lågt men troligen flyttar på sig i takt med att bebis växer.

Nästa UL blir RUL för oss med om 5 veckor ungefär. Ska bli spännande att se om man blir flyttad något då eller om det håller sig vid samma... Just nu BF 9 september!

I måndags gjorde jag NIPT. Känns som en lång väntan nu... 1-3 veckor kunde det ta. Långt spann!?! Efter provsvaren kommer vi nog gå ut med det officiellt sedan... Fortfarande vet bara ett fåtal. Vi kommer få veta könet i samband med provsvaren om vi vill så det vill vi nog. Tror på kille dock för har mått minst lika dåligt denna grav som jag gjorde med sonen och de är lika på många sätt. Med dottern kände jag knappt något alls...

• Fiansess
    Mjölk skrev 2017-02-26 00:01:17 följande:

Hej!

Hänger gärna med här!

Väntar mitt andra barn (sonen är 11 år) i september, bf 20:e. Ska göra kub (blodprov på måndag o ul 14 mars).

Grattis till graviditeten :)!!! Kul med fler med lite större barn. Har en dotter på 9 och en son på 7år. Nu en sladdis i början av september :).
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-03-03 20:04:14 följande:

Jaha ok hehe det är ingen fara, sånt som händer ibland att inlägget inte kommer fram.

Ok, vad skönt att höra att allt gick bra :) Det måste kännas bra att veta vad orsaken till blödningen, inte så roligt och gå runt o vara orolig.

Då ligger vi rätt nära varandra i bf. Jag har än så länge bf 4 september men troligtvis så kanske bf inte ändras då jag nyligen gjorde andra försök med ivf. Attans! Vad snurrig i hjärnan jag var när jag skrev mitt senaste inlägg, RUL blir i vecka 20 och inte 19 Ok :) Jag har ingen koll på vad NIPT innebär? Är det något som alla måste göra eller är det frivilligt och gäller det i alla åldrar? Ja vi har också tänkt att meddela till alla våra vänner och släkter när vi har gjort RUL men är inte helt hundra om det blir just då eller efter. Det är min make som tycker att vi ska vänta med och berätta. Annars har vi berättat för våra föräldrar och syskon samt några av mina vänner och på jobbet. Jag kände att jag var tvungen att berätta för chefen då jag bara har 3 månader kvar innan jag går på semester och efter det har jag bf. Anledningen till är ju att de behöver anställa en vikariat medens jag är borta.

Vad spännande! Då kanske det visar sig vara en liten pojke du har i magen eftersom du har haft liknande gravsymtom. För några dagar sen så hade jag en magkänsla att jag också har en son men det är något som jag inte vill tänka på just nu. Bara mitt barn är friskt så spelar det ingen roll vad det blir för kön :)

Absolut huvudsaken är att barnet är friskt. Kön spelar ingen som helst roll för oss.

Nipt är ett blodprov för att kolla så att barnet har rätt uppsättning av de kromoser som orsakar de vanligaste kromosomfelen. Alla över 32år blir erbjudna det i mitt landstinget.
  • Fiansess
    SDavidsson skrev 2017-03-03 20:25:39 följande:

Hej på er gravidisar! Jag hoppar gärna in här. :)

Lite kort om mig: jag är 24 år gammal och väntar mitt tredje barn. Har två döttrar som är födda 14 och 15 och nu är vi spända på att få se vad det är för liten som väntar denna gången! <3

Jag är beräknad 22 september och har en planerad igångsättning i v 37+0. Jag har kort sagt lite sjukdomar i bagaget som innebär många extra kontroller under mina graviditeter och jag kommer som med mina andra barn bli igångsatt innan BF. Har redan varit på ett tidigt ultraljud och allting såg jättebra ut. Nästa ultraljud är den 13/3. :)

Grattis!!! Ska ni kolla kön innan eller blir det surprise? :) Känner du något annorlunda?
    josefiina skrev 2017-03-04 09:04:27 följande:

Vad spännande att höra om era ultraljud. Jag får ett UL först v 19 och jag är verkligen inne i spökveckorna. Jag har svårt att ta in att det ska finnas ett barn stort som en apelsin där inne och därav blir det häftigt att läsa det ni sett. Jag är beräknad till 1 sep. Längtar till v 19 nu först o främst!

Vi har berättat för alla som bör höra det från oss. Det är lite blandat jag berättade för chefen innan vi 12 då vi pratade om sommaren och semester och det var lika bra att säga som det var tyckte jag. Jag kommer gå hem redan vid midsommar tar ut semester sen havandepenning pga av tungt jobb.

Har någon förstaföderska fått nån mage? Jag förstår att magen kommer bra mkt senare för förstföderskor men den är ju iaf ett litet kvitto på att det växer ngt där inne :)

Vi får inte heller mer ul än rul egentligen men pgs blödningar kollas jag lite extra. Hoppas slippa fler nervösa ul dock nu....

Ingen förstföderska här men ändå 7 år sen sist och min mage syns rejält. Lyckats dölja det hyfsat på jobbet med stora bylsiga arbetskläder men ett fåtal där vet och två av mina närmaste vänner. Samt att det tydligen syns för de som inte träffat mig på ett tag då jag fick frågan i matbutiken häromdagen trots vinterjacka.

Kommer nog börja berätta mer efter provsvaren på Nipt som jag spänt väntar på... Känns lite som att jag lurar folk när jag inte berättar varför jag inte kan träna som förut eller inte orkar vara så energisk på lediga dagar som jag är van vid...

Kommer också söka havandeskapspenning pga stressigt och tungt jobb och hoppas att få ett par veckor semester där innan. Ev går jag med hem kring midsommar! :)
  • Fiansess
    Vercar skrev 2017-03-08 07:45:36 följande:

Gjorde KUB igår. Kändes helt overkligt att se knyttet sträcka på sig, sätta klackarna i taket och röra sig. Vi har sagt att vi inte ska ta reda på kön. Det är speciellt min kille som inte vill. Han blev skit sur när jag visade honom vad som verkligen ser ut som en snopp på en av bilderna. Någon som tror sig ana kön, fast ni inte tagit reda på det?

Jag är kluven denna gången. Gissat rätt på båda mina graviditeter innan men denna gången säger magkänslan flicka fast graviditeten påminner extremt om när jag väntade sonen så lutar ändå åt kille ;).
Svar på tråden Bf sept 2017