• Anonym (hmmmm)

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Hej jag är ensamstående mamma som bor tillsammans med en kille som missbrukar weed. han är väldigt omtänksam och snäll både mot mig och mina barn. Han tar ansvar på alla sätt och vis i vårat liv som jag förväntar mig av honom. Han fungerar som en vanlig samhällsmedborgare med jobb och allting.
    Sen han har kommit i vårat liv så har hela familjen mått bättre. Han röker bara weed och dricker inte ens alkohol. Han har missbrukat sen sin ungdomstid och därmed har väldigt svårt att sluta. Han har lidit av stark ångest större delen av hans liv och han tar det för att dämpa den. Han blir inte speciellt förändrad när han röker på... bara mer avslappnad och glad, men lika snäll och omtänksam. Man kan se det dock i ögonen då de ser mer avslappnade ut och ögonvitorna blir lite rödare. Jag har kluvna känslor kring mitt förhållande med honom. Jag vet att han borde sluta men jag vet också att han kommer må dåligt om han slutar. Trots alla goda sidor så lider jag av tankar som att det är olagligt och inte socialt accepterad i vårt samhälle. Det är mer accepterad att gå på starka mediciner som har ett innehåll från tunga droger som heroin osv... samt att alkohol är mer accepterad i vårt samhälle. jag vet också att det finns en splittrad mening kring weed i vårt samhälle. Jag behöver lite tankar från er........

• Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed
  • Anonym (hmmmm)
    klyban skrev 2016-12-22 06:11:51 följande:
    Vad har han för psykisk ohälsa som går enbart botas med terapi?
    Han lider av ångest.
  • Anonym (hmmmm)

Jag tycker det är intressant att många länder väljer att legalisera cannabis... där man läser att det ger till och med mindre skador än alkohol. Dessutom minskar det på brottsligheten. Människor som har ett missbruk kan få hjälp om det legaliseras och inte bli straffade. Nu vågar ingen vara öppen om sitt missbruk för de är rädda för konsekvenserna. Min väninna rökte weed varje kväll och var mycket gladare och lyckligare. Sen fick hon ett jobb som de kontrollerar detta, och då började hon med alkoholen och då hamnade hon i en depression istället.

• klyban
    Anonym (ok) skrev 2016-12-22 09:20:54 följande:

ok, ska vi prata diagnoser så kan vi lika gärna plocka fram fakta.

Kriterierna för missbruk enligt ICD -10:

"För beroende enligt ICD-10 gäller att tre av sex kriterier ska vara uppfyllda:

stark längtan efter drogen

svårighet att kontrollera intaget

fortsatt användning trots skadliga effekter

prioritering av droganvändning är högre än andra aktiviteter och förpliktelser

ökad tolerans

fysiska abstinenssymtom. 

För beroende enligt DSM-IV krävs att tre av sammanlagt sju kriterier är uppfyllda under en och samma tolvmånadersperiod:

behov av allt större dos för att uppnå ruseffekt

abstinensbesvär när bruket upphör

intag av större mängd eller intag under längre tid än vad som avsågs

varaktig önskan, eller misslyckade försök, att minska intaget

betydande del av livet ägnas åt att skaffa, konsumera och hämta sig från bruket av alkohol eller narkotika

viktiga sociala, yrkesmässiga eller fritidsmässiga aktiviteter försummas

fortsatt användning trots kroppsliga eller psykiska skador."

Tydligt är att diagnoskriterierna hänger mycket på det sammanhang personen lever i. Lever man ett liv där man bara sitter hemma i soffan efter jobbet, omgiven av en accepterande familj så uppfyller han nog knappast kriterierna. Men om han skulle tvingas välja "weed" eller familjen så är nog risken stor att han uppfyller punkt 4. Punkt 1 uppfyller han nog redan. Han går nog mest på jobbet och tänker på att få röka på senare under kvällen. Och kan han verkligen vara utan? Annars uppfyller han ju punkt 2. Jag förstår att han betraktar detta som "självmedicinering", men det är ju bara en omskrivning för att han inte kan sluta.

Handen på hjärtat  hur mycket av livet kretsar kring att röka på? Skulle ni kunna resa bort ett par veckor till en plats där tillången på "weed" inte är garanterad. De missbrukare jag har känt har planerat exakt allt i sina liv så att deras drug och choice ska finnas tillgänglig.

Och att han ställer rökat mot typ sobril är en annan pundarklassiker. Det finns flera icke beroendeframkallande mediciner mot ångest. Men nämner du någon av dom för honom så kan jag lova att han ser rött, blir snäsig och pratar om "sockerpiller": Han har accepterat inget som inte ger ett rus.

Knarkaren behöver inte slå barnen, eller kissa på mattan. En del blir bara snälla, lugna, lätt frånvarande och glansiga på ögonen.

Eftersom fakta var viktigt, så får jag klistra in de kriterier som fastställer missbruk.
    Den med rättvisan är saker man gör pga man är berusad, och inte den olagliga statusen och om nu rättvisan skulle komma där.

Missbruk (enligt DSM IV) – om minst ett av följande kriterier uppfylls under en och samma tolvmånadersperiod: Upprepat bruk som leder till att individen misslyckas med att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skolan eller i hemmet. Upprepat bruk i situationer som medför betydande risk för fysisk skada ( t ex rattfylleri). Upprepade problem med rättvisan då personen varit påverkad. Fortsatt bruk trots ständiga eller återkommande problem av social eller mellanmänsklig natur orsakade eller förstärkta av berusning.
  • klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-22 12:45:34 följande:
    Jag tycker det är intressant att många länder väljer att legalisera cannabis... där man läser att det ger till och med mindre skador än alkohol. Dessutom minskar det på brottsligheten. Människor som har ett missbruk kan få hjälp om det legaliseras och inte bli straffade. Nu vågar ingen vara öppen om sitt missbruk för de är rädda för konsekvenserna. Min väninna rökte weed varje kväll och var mycket gladare och lyckligare. Sen fick hon ett jobb som de kontrollerar detta, och då började hon med alkoholen och då hamnade hon i en depression istället.

När det kommer till länder och legalisering, så är det bara Uruguay; Kanada och Nord Korea som har det legaliserat.
    Kanada är just idag inte legaliserat och deras cannabislagar är i effekt., men bara i några månader till.
    Sen har vi ett 6 delstater i USA som det är en full legalisering.

Men när det kommer till medicins cannabis, så är det ett gäng till, nu senast Danmark.

• Anonym (ok)
    klyban skrev 2016-12-22 12:28:19 följande:

Oftast så gör ingen berusning en klar i huvudet, så inget unikt för cannabis.
    Dock det du sker så är svarat nej, det kan man inte göra till någon generell sanning.
    Utan stämmer in på ett fåtal procent i bästa fall.

Jag förstår inte dina resonemang. Andra meningen här är helt obegriplig.
    Vad gäller det är om kriteriet för missbruk så vore det bra med en källa. Min källa är ICD-10 och de är det som läkarvetenskapen använder sig av.
  • John22

Det heter marijuana eller möjligtvis gräs, inte "weed". Och det du beskriver är bruk, inte missbruk.

• klyban
    Anonym (ok) skrev 2016-12-22 16:22:45 följande:
    Jag förstår inte dina resonemang. Andra meningen här är helt obegriplig.
    Vad gäller det är om kriteriet för missbruk så vore det bra med en källa. Min källa är ICD-10 och de är det som läkarvetenskapen använder sig av.

Resonemanget är att man blir korkad på alla droger(alkohol inkluderat), så inget unikt för cannabis vid överdriven konsumtion.

Det är tragiskt att du inte ens läser det du kopierar in, du skrev beroende två gånger.
    Och att TS gubbe är beroende är inget jag tror du motsätter dig väl?
    Sen postade jag FAKTA som du så gärna ville använda.
    Och om du kollar i inlägg #83 så har du fakta i vad ett missbruk är.
    Och sen är väl ICD-10 ett klassificeringsverktyg och inte ett diagnosverktyg främst?
    Och jag har redan angivit källa i det tidigare inlägget, så säga samma sak igen måste jag väl ändå inte göra?
    Då det vore extremt redundant.

Näst sista meningen hör ihop med den sista meningen.
    Men för ta det lite mer tydligt.
    Så du pratar om de som röker så mycket att det påverkar deras liv fundamentalt dvs de som missbrukar.
    Dock är dessa få procentuellt man pratar om.
    Vilket betyder att det du pratar om, är ett marginellt problem bland alla som tar cannabis, helt enkelt för de inte röker så ofta du pratar om.
    Och det du säger om hjärnan, kan på sin höjd gälla denna lilla grupp.

• klyban
    John22 skrev 2016-12-22 16:42:50 följande:
    Det heter marijuana eller möjligtvis gräs, inte "weed". Och det du beskriver är bruk, inte missbruk.

Ska man vara helt korrekt så heter det cannabis.
    Annars är det samma ord men olika språk.
    Marijuana är det Mexikanska ordet och weed är Engelska.

• i-o
    klyban skrev 2016-12-22 17:09:07 följande:

Ska man vara helt korrekt så heter det cannabis.
    Annars är det samma ord men olika språk.
    Marijuana är det Mexikanska ordet och weed är Engelska.

Inkorrekt på sätt och vis. ;)
    Cannabis avser ett genus och kan således även innefatta fiberhampa vilken har en väldigt låg berusningspotential. 
  • Anonym (hmmmm)
    klyban skrev 2016-12-22 15:34:02 följande:

När det kommer till länder och legalisering, så är det bara Uruguay; Kanada och Nord Korea som har det legaliserat.
    Kanada är just idag inte legaliserat och deras cannabislagar är i effekt., men bara i några månader till.
    Sen har vi ett 6 delstater i USA som det är en full legalisering.

Men när det kommer till medicins cannabis, så är det ett gäng till, nu senast Danmark.

men Holland då? De har ju också legaliserat Cannabis
Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed