• Anonym (hmmmm)

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Hej jag är ensamstående mamma som bor tillsammans med en kille som missbrukar weed. han är väldigt omtänksam och snäll både mot mig och mina barn. Han tar ansvar på alla sätt och vis i vårat liv som jag förväntar mig av honom. Han fungerar som en vanlig samhällsmedborgare med jobb och allting.
    Sen han har kommit i vårat liv så har hela familjen mått bättre. Han röker bara weed och dricker inte ens alkohol. Han har missbrukat sen sin ungdomstid och därmed har väldigt svårt att sluta. Han har lidit av stark ångest större delen av hans liv och han tar det för att dämpa den. Han blir inte speciellt förändrad när han röker på... bara mer avslappnad och glad, men lika snäll och omtänksam. Man kan se det dock i ögonen då de ser mer avslappnade ut och ögonvitorna blir lite rödare. Jag har kluvna känslor kring mitt förhållande med honom. Jag vet att han borde sluta men jag vet också att han kommer må dåligt om han slutar. Trots alla goda sidor så lider jag av tankar som att det är olagligt och inte socialt accepterad i vårt samhälle. Det är mer accepterad att gå på starka mediciner som har ett innehåll från tunga droger som heroin osv... samt att alkohol är mer accepterad i vårt samhälle. jag vet också att det finns en splittrad mening kring weed i vårt samhälle. Jag behöver lite tankar från er........

• Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed
  • misil

Finns två problem att han tvingas vistas i kriminella miljöer pga sitt weedrökande och det andra är att han missbrukar,inga av dessa saker är bra när det finns barn i närmiljön.
    Men med detta sagt så anser jag att bruk av cannabis borde vara lagligt,om t,ex hälften av dom som brukar alkohol idag istället skulle röka på till helgen så skulle t,ex våldsbrotten minska kraftigt.

• i-o

Man kan missbruka mycket. Det mest destruktiva missbruket är det när man missbrukar människor, inte heroin eller något sådant. Men vissa av oss är bara för beroendeframkallande.

• klyban
    misil skrev 2016-12-23 00:20:05 följande:
    Finns två problem att han tvingas vistas i kriminella miljöer pga sitt weedrökande och det andra är att han missbrukar,inga av dessa saker är bra när det finns barn i närmiljön.
    Men med detta sagt så anser jag att bruk av cannabis borde vara lagligt,om t,ex hälften av dom som brukar alkohol idag istället skulle röka på till helgen så skulle t,ex våldsbrotten minska kraftigt.

Nu vet vi inte hur han införskaffar sitt cannabis, men man behöver inte alls tvingas in i kriminella kretsar att köpa cannabis.
    Det är rätt ofta att kompisgäng tillhandahåller detta inom sin grupp, sen finns ju internet som skärmar sig från sådant umgänge.
    Sen finns INGET i TS beskrivning som ens kommer nära missbruk.

Innan låg siffrorna på 80% av våldsbrotten begicks under påverkan av alkohol.
    Så ditt "om hälften rökade i stället...", så skulle man se en dramatisk effekt.
    För ta exempel så ser vi på dessa festivaler där man inte dricker alkohol utan rökar på, där har man väldigt få våldsbrott.

• klyban
    i-o skrev 2016-12-23 00:54:26 följande:
    Man kan missbruka mycket. Det mest destruktiva missbruket är det när man missbrukar människor, inte heroin eller något sådant. Men vissa av oss är bara för beroendeframkallande.

Det som många missar, är att just missbruk så spelar det inte så stor roll vad man missbrukar dvs behöver inte vara droger.
    Då det ofta har svåra följder för individen och dennes omgivning i ett missbruk.
    Och nästan kan icke narkotikamissbruk vara värre, då de är så jävla mycket svårare att upptäcka.
    Och skadan som då skett när det väl upptäcks, kan ofta vara förödande för individen och omgivningen i detta läge.

Men i TS och dennes man, där med de uppgifter vi fått, så existerar inget missbruk.

• klyban
    Anonym (ok) skrev 2016-12-22 16:22:45 följande:
    Jag förstår inte dina resonemang. Andra meningen här är helt obegriplig.
    Vad gäller det är om kriteriet för missbruk så vore det bra med en källa. Min källa är ICD-10 och de är det som läkarvetenskapen använder sig av.

Sen använder man i huvudsak DSM inom psyksjukvården säger socialstyrelsen.
    Men varför skrev du beroende två gånger?
    Trodde du inte jag skulle se detta?

• Anonym (hmmmm)

Han får sitt cannabis via kompisar..... som köper till sig själva och sedan säljer till honom. Han har faktiskt inga kriminella vänner. Han har en men han har aldrig presenterat mig för honom....Jag frågade varför han inte gör det och han sa att han vill skydda mig. Han är ingen bra person och behöver inte veta vem du är.  Han tar avstånd från honom själv. Han vill ha ett normalt och stabilt liv.

• Anonym (hmmmm)

Sedan behöver inte kriminella vänner vara dåliga människor heller. Jag själv känner flera i den omkretsen som är bland de snällaste och lojalaste människor mot deras nära och kära.

• i-o
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-23 13:11:22 följande:

Han får sitt cannabis via kompisar..... som köper till sig själva och sedan säljer till honom. Han har faktiskt inga kriminella vänner. Han har en men han har aldrig presenterat mig för honom....Jag frågade varför han inte gör det och han sa att han vill skydda mig. Han är ingen bra person och behöver inte veta vem du är.  Han tar avstånd från honom själv. Han vill ha ett normalt och stabilt liv.

Härlig dubbelmoral i resonemanget där. Får en att fråga sig vad kriminalitet är.
  • klyban
    i-o skrev 2016-12-23 16:37:01 följande:
    Härlig dubbelmoral i resonemanget där. Får en att fråga sig vad kriminalitet är.
    Men nu får vi anta vi INTE pratar om själva brottet att säja cannabis här.
    Även verkar det som att cannabisen inte kommer direkt ifrån någon tungt kriminell.
    Kanske det går att säga att det är dubbelmoral och ha lite rätt, men verkar som att han vill undvika detta genom köpa av polare istället.
  • i-o
    klyban skrev 2016-12-23 17:54:13 följande:
    Kanske det går att säga att det är dubbelmoral och ha lite rätt, men verkar som att han vill undvika detta genom köpa av polare istället.
    Köper man av polare är man ingen bra polare, för då sätter man polare djupare i skiten rent juridiskt. Det är främst en samvetsfråga. Men det skapar också en extra skyddsbarriär genom att man göra det omständigt för sig själv utan statens inblandning.

Hur går det med fisket annars mitt herrskap?
Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed