• Anonym (hmmmm)

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Hej jag är ensamstående mamma som bor tillsammans med en kille som missbrukar weed. han är väldigt omtänksam och snäll både mot mig och mina barn. Han tar ansvar på alla sätt och vis i vårat liv som jag förväntar mig av honom. Han fungerar som en vanlig samhällsmedborgare med jobb och allting.
    Sen han har kommit i vårat liv så har hela familjen mått bättre. Han röker bara weed och dricker inte ens alkohol. Han har missbrukat sen sin ungdomstid och därmed har väldigt svårt att sluta. Han har lidit av stark ångest större delen av hans liv och han tar det för att dämpa den. Han blir inte speciellt förändrad när han röker på... bara mer avslappnad och glad, men lika snäll och omtänksam. Man kan se det dock i ögonen då de ser mer avslappnade ut och ögonvitorna blir lite rödare. Jag har kluvna känslor kring mitt förhållande med honom. Jag vet att han borde sluta men jag vet också att han kommer må dåligt om han slutar. Trots alla goda sidor så lider jag av tankar som att det är olagligt och inte socialt accepterad i vårt samhälle. Det är mer accepterad att gå på starka mediciner som har ett innehåll från tunga droger som heroin osv... samt att alkohol är mer accepterad i vårt samhälle. jag vet också att det finns en splittrad mening kring weed i vårt samhälle. Jag behöver lite tankar från er........

• Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed
  • klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-20 00:43:45 följande:
    Nej han bor för tillfället bara inte här...... men han kommer tillbaka och då måste jag vara stabil i mina tankar och känslor... jag kan inte gå runt och oroa mig och leva med honom. Det kommer äta upp mig innefrån även om hans närvaro gör mig gladare än någonsin jag måste ta rätt beslut.

Att reta sig på sin partner som inte gör sig som du vill, detta är nått som inte är det minsta unikt i ett förhållande.
    Även ser man på flera ställen ovan, i hur du beskriver för dig själv att det är bara ett tankeproblem för dig.
    Och att du inte kan hitta reella problem med denna konsumtion.

Även en annan som varit med ett par dar, så är det inte ovanligt att man har problem i ett förhållande och sen letar man problem i förhållandet.
    Ofta inser inte personen ifråga att det är ett relationsproblem och orsaken är av annan art.
    Och sen väljer man att leta mer tydliga saker, för ursäkta sig med att man tröttnat på sin partner.

Den som letar fel i sitt förhållande, kommer alltid hitta fel i sitt förhållande.
    Som av någon lustig anledning så hittas felen ALLTID i sin partner.

Sen att det är olagligt, visst är det så.
    Men är reaktioner lika tydliga på detta som vid andra brott som sker?
    Som tex ladda ned, fortkörning, gå mot röd gubbe, nedskräpning och andra sådana här brott?
    Ladda ned tex, kan ju ge långt värre följder för er familj än konsumtion av en drog någonsin kan göra.
    Blir lite som att svälja mygg och sila kameler.

• i-o
    klyban skrev 2016-12-20 07:10:44 följande:

svälja mygg och sila kameler.

Min favoritsysselsättning!
  • Anonym (hmmmm)
    klyban skrev 2016-12-20 07:10:44 följande:

Att reta sig på sin partner som inte gör sig som du vill, detta är nått som inte är det minsta unikt i ett förhållande.
    Även ser man på flera ställen ovan, i hur du beskriver för dig själv att det är bara ett tankeproblem för dig.
    Och att du inte kan hitta reella problem med denna konsumtion.

Även en annan som varit med ett par dar, så är det inte ovanligt att man har problem i ett förhållande och sen letar man problem i förhållandet.
    Ofta inser inte personen ifråga att det är ett relationsproblem och orsaken är av annan art.
    Och sen väljer man att leta mer tydliga saker, för ursäkta sig med att man tröttnat på sin partner.

Den som letar fel i sitt förhållande, kommer alltid hitta fel i sitt förhållande.
    Som av någon lustig anledning så hittas felen ALLTID i sin partner.

Sen att det är olagligt, visst är det så.
    Men är reaktioner lika tydliga på detta som vid andra brott som sker?
    Som tex ladda ned, fortkörning, gå mot röd gubbe, nedskräpning och andra sådana här brott?
    Ladda ned tex, kan ju ge långt värre följder för er familj än konsumtion av en drog någonsin kan göra.
    Blir lite som att svälja mygg och sila kameler.

Jag letar inte efter problem, jag vill inget annat att vi ska hålla ihop.....men det är inte lätt att gå den smala vägen dag in och dag ut, oavsett hur bra allt ändå är. Jag vill bara att mina barn inte ska fara illa i framtiden..... och att de inte ska tro att det är något bra att syssla med även om det bevisas att det inte är så skadligt. Det bästa är ju att vara oberoende av något men det är ju knappast någon i samhället men oavsett. När det gäller narkotika, så undrar jag om man kan klassas som brukare och inte missbrukare även om det är olagligt?
  • i-o
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-20 09:02:46 följande:
    När det gäller narkotika, så undrar jag om man kan klassas som brukare och inte missbrukare även om det är olagligt?
    Inte i juridisk mening. Men medicinsk ? absolut.

Men värt att notera att man i Sverige inte särskiljer på bruk, riskbruk eller missbruk vad gäller illegala substanser. När det gäller läkemedel (som även förekommer illegalt) tycks förskrivare snarare gå in för att skapa ett missbruk hos patienter med kronisk eller psykologisk "värk". Främst då vad avser dosering.

Om Danmark nu får laglig marijuana för medicinskt bruk så bör det vara möjligt att som Svensk få recept och importera till Sverige genom Schengenreglerna. 
  • Anonym (hmmmm)
    i-o skrev 2016-12-20 09:15:21 följande:
    Inte i juridisk mening. Men medicinsk ? absolut.

Men värt att notera att man i Sverige inte särskiljer på bruk, riskbruk eller missbruk vad gäller illegala substanser. När det gäller läkemedel (som även förekommer illegalt) tycks förskrivare snarare gå in för att skapa ett missbruk hos patienter med kronisk eller psykologisk "värk". Främst då vad avser dosering.

Om Danmark nu får laglig marijuana för medicinskt bruk så bör det vara möjligt att som Svensk få recept och importera till Sverige genom Schengenreglerna. 
    ska Danmark göra det lagligt för medicinsk bruk? Undra då till vilka sjukdomar de kommer använda det för.... Om det är psykisk ohälsa som min kille lider av eller mer smärta osv.....
  • i-o

Möjligt att det är desinformation. Men schengenområdet omfattar ganska många länder annars. Det jobbiga blir att pendla varje gång man behöver förnya.

Det är konstaterat verksamt mot migrän, menstruationssmärtor, MS, illamående (samband med behandling av HIV och med cellgifter) och epilepsi enligt flera internationella studier.

Läkartidningen hade en artikel för ett par år sedan där de nämnde god effekt vid  palliativ vård vilket får mig att dra kopplingar främst till oro i samband med demens och liknande, och är det verksamt där borde det även underlätta vid GAD, OCD och ångest-relaterad problematik också?
    Och dessa är så pass generella symptom som även delvis kan kopplas ihop med vissa kriterier som hör samman med ADHD, bipoläritet, schizofreni och depression.

Det krävs avgjort mer studier i vart fall. Blir spännande att se vilka nya forskningsrön som kommer från USA.

• klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-20 09:21:06 följande:
    ska Danmark göra det lagligt för medicinsk bruk? Undra då till vilka sjukdomar de kommer använda det för.... Om det är psykisk ohälsa som min kille lider av eller mer smärta osv.....

Om du googlar på Dr. Tod´s list, så kommer du ha en lista som man funnit där det har medicinskeffekt.
    Tror det handlar om lite över 200 olika diagnoser/tillstånd.
    Och botar i högt ett par enstaka fall, då cannabis är främst en symtomtagare.

• Anonym (hmmmm)

Jo jag vet att cannabis är bara symtomtagare... den har ingen bot. Men psykisk ohälsa som han har kan bara botas av terapi. Han har rökt i 13 år och har aldrig blivit påkommen för han sköter sitt beroende väldigt bra. han beter sig inte illa och är normal... till skillnad från fyllosar som slängs ut från pub m.m.

• Ascendere

Låter ju inte ens som missbruk då om det inte påverkar hans liv negativt.

Kör på bara säger jag.

Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed