• Anonym (hmmmm)

Bor ihop med någon som missbrukar weed

Hej jag är ensamstående mamma som bor tillsammans med en kille som missbrukar weed. han är väldigt omtänksam och snäll både mot mig och mina barn. Han tar ansvar på alla sätt och vis i vårat liv som jag förväntar mig av honom. Han fungerar som en vanlig samhällsmedborgare med jobb och allting.
    Sen han har kommit i vårat liv så har hela familjen mått bättre. Han röker bara weed och dricker inte ens alkohol. Han har missbrukat sen sin ungdomstid och därmed har väldigt svårt att sluta. Han har lidit av stark ångest större delen av hans liv och han tar det för att dämpa den. Han blir inte speciellt förändrad när han röker på... bara mer avslappnad och glad, men lika snäll och omtänksam. Man kan se det dock i ögonen då de ser mer avslappnade ut och ögonvitorna blir lite rödare. Jag har kluvna känslor kring mitt förhållande med honom. Jag vet att han borde sluta men jag vet också att han kommer må dåligt om han slutar. Trots alla goda sidor så lider jag av tankar som att det är olagligt och inte socialt accepterad i vårt samhälle. Det är mer accepterad att gå på starka mediciner som har ett innehåll från tunga droger som heroin osv... samt att alkohol är mer accepterad i vårt samhälle. jag vet också att det finns en splittrad mening kring weed i vårt samhälle. Jag behöver lite tankar från er........

• Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed
  • Anonym (hmmmm)

Men till dagens datum så har du inga konsekvenser av denna konsumtion?
    Lite med din beskrivning, så låter det som att utan cannabis så kommer hans psykiska ohälsa bli en realitet för han och hans omgivning.

Han kommer absolut må mycket sämre, då gäller det att överväga, ska han se helt drogad och nästan okontaktbar då han oftast blir sömnig och orkeslös av starka mediciner eller ska han få röka weed och få vara glad och avslappnad.
  • klyban
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 23:22:17 följande:

Han kommer absolut må mycket sämre, då gäller det att överväga, ska han se helt drogad och nästan okontaktbar då han oftast blir sömnig och orkeslös av starka mediciner eller ska han få röka weed och få vara glad och avslappnad.
    Ser ut som du ställer en fråga och svara på den själv.
  • Anonym (hmmmm)
    MammAmma skrev 2016-12-19 23:17:54 följande:
    Jag menar att jag hade inte gjort nån stor sak av det och 'låtit' honom fortsätta. Han verkar ju sköta det snyggt och har en fungerande vardag (mycket tack vare), jag hade inte sett nån mening med att starta en konflikt över något som uppenbarligen inte har några negativa effekter i samlivet.
    Jag resonerade som du när jag accepterade att han röker cannabis. Jag gör inte nån stor problem av det men jag har mina kluvna känslor och tankar som jag jobbar med själv, och han vet om det.
  • Anonym (Soc.)

Om det kommer fram att du låter barn vistas i missbruksmiljö, där det brukas och förvaras illegala droger så har du en soc-utredning gällande din lämplighet som förälder som ett brev på posten.

• Anonym (hmmmm)
    klyban skrev 2016-12-19 23:23:39 följande:
    Ser ut som du ställer en fråga och svara på den själv.
    sant, Tungan ute
  • i-o

Du bryr dig om honom och skriver att du upplever att han fungerar bättre med weed samtidigt som du vet att han mår sämre utan och du påpekar även att denna människa har gjort ditt liv bättre.
    Sedan påstår du att du är kluven i ert förhållande för att du lider av att veta att han gör något olagligt (som han mår bra av) vilket får dig att må dåligt.
    Du har redan svarat på frågan själv.

Allvarligt talat. Ta dig en rejäl funderare på vad som får dig att vilja att han ska må sämre när du själv mår bra av att han mår bra. Vill du må dåligt ihop eller vad är grejen? Dessutom verkar du inte ta någon som helst hänsyn till att det också är barn inblandade, ett barn som inte verkar påverkas nämnvärt hitintills av det som du uppenbarligen vill påverkas negativt av.

Du framstår som utomstående som ett fullständigt spärrmongo ärligt talat. No offence. Sluta låta dig påverkas av äckliga Bejerot-dogmer. Det är samhället som är sjukligt när dess innevånare tar timeout från vardagen med droger i för stor utsträckning.

• Anonym (hmmmm)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-12-19 23:24:31 följande:

Om det kommer fram att du låter barn vistas i missbruksmiljö, där det brukas och förvaras illegala droger så har du en soc-utredning gällande din lämplighet som förälder som ett brev på posten.

Men barnen mår ju inte dåligt av detta..... de är ju trygga och glada och får kärlek. De vet ju inte ens om detta.
  • Anonym (hmmmm)
    i-o skrev 2016-12-19 23:27:35 följande:

Du bryr dig om honom och skriver att du upplever att han fungerar bättre med weed samtidigt som du vet att han mår sämre utan och du påpekar även att denna människa har gjort ditt liv bättre.
    Sedan påstår du att du är kluven i ert förhållande för att du lider av att veta att han gör något olagligt (som han mår bra av) vilket får dig att må dåligt.
    Du har redan svarat på frågan själv.

Allvarligt talat. Ta dig en rejäl funderare på vad som får dig att vilja att han ska må sämre när du själv mår bra av att han mår bra. Vill du må dåligt ihop eller vad är grejen? Dessutom verkar du inte ta någon som helst hänsyn till att det också är barn inblandade, ett barn som inte verkar påverkas nämnvärt hitintills av det som du uppenbarligen vill påverkas negativt av.

Du framstår som utomstående som ett fullständigt spärrmongo ärligt talat. No offence. Sluta låta dig påverkas av äckliga Bejerot-dogmer. Det är samhället som är sjukligt när dess innevånare tar timeout från vardagen med droger i för stor utsträckning.

Nej men som sagt hela familjen har mått bättre i hans närvaro. Jag bryr mig inte alls bara om honom, utan bryr mig om mina barn också..... men de har inte kommit till skada. Men jag är orolig för framtiden och de konsekvenser som det kan leda till och därför startade jag denna tråd.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (hmmmm) skrev 2016-12-19 23:28:24 följande:

Men barnen mår ju inte dåligt av detta..... de är ju trygga och glada och får kärlek. De vet ju inte ens om detta.

Talar bara om vad som kommer hända. Inget jag skulle riskera för en man. Oavsett.

Det handlar om vad man riskerar för sina barn. Man riskerar att de får uppleva att polisen kommer och gör rannsakan. Man riskerar att barnet får uppleva hur mamma el. Pappa blir gripen etc etc. Bara att RISKERA detta gör att man ifrågasätts som förälder.
  • Anonym (hmmmm)
    Anonym (Soc.) skrev 2016-12-19 23:40:21 följande:
    Talar bara om vad som kommer hända. Inget jag skulle riskera för en man. Oavsett.

Det handlar om vad man riskerar för sina barn. Man riskerar att de får uppleva att polisen kommer och gör rannsakan. Man riskerar att barnet får uppleva hur mamma el. Pappa blir gripen etc etc. Bara att RISKERA detta gör att man ifrågasätts som förälder.
    Något jag har tänkt på många gånger........något som plågar mig mest.
Svar på tråden Bor ihop med någon som missbrukar weed