Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

BF Juli 2017 ny

Treansresa skrev 2017-03-18 13:22:18 följande:
    Vad läskigt det låter! Då kan ja tänka mig att det max blir de 10 pappadagarna han är hemma i sommar. När har dina andra förlossningarna startat på dygnet?:)
    Den startade på kvällen så jag hoppas på att det gör det igen :) (vi har en gemensam så har sambon en sen tidigare). Vi lär väl använda de dagarna genom att han tar halvdagar så drygar man ut det lite också (så gjorde vi förra gången). Var in och läste nu och man har 60 dagar på sig att utnyttja dom så då kan man använda det lite när det passar :)
  • sobrio88

Jag pluggar ju nu och har tänkt att va föräldraledig med storebror fram till bf. Men har bara lägstanivådagar kvar på honom. Kan man blanda de dagarna med högstanivådagarna på bebisen (kommer inte ihåg vad det heter) så man får högre inkomst?

• sobrio88
    Wooden skrev 2017-03-19 18:06:16 följande:

Ja, det kan du göra, men dom kan du börja ta ut först när du har 60 dagar kvar till bf tror jag.

Va bra :) Ja det kommer jag ha. Vi slutar inte skolan förrän nån vecka in i juni och är beräknad till 11 juli så det blir utan att kollat i kalendern ungefär en månad :)
  • sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-03-19 22:42:53 följande:

Jag tänkte försöka bli sjukskriven snart och hoppas på att få bli det fram till förlossningen. Tänkte börja med en sjukskrivning på kanske 80 eller 50%. Får se vad läkaren och FK säger...

Har så fruktansvärt ont i ryggen pga mitt jobb och vissa dagar känner jag av ischias-nerven så det strålar i hela rumpan och benet.

Har även fått karpaltunnelsyndrom i båda händerna/handlederna och eftersom jag jobbar med händerna så hoppas jag verkligen att sjukskrivningen går igenom hos FK.

Brukar du ha ichias, även innan graviditeten? För annars kan det vara foglossning, mina känningar av det är i princip identiska med ichias (+att jag har ont i korsryggen)
  • sobrio88
    Meowt skrev 2017-03-20 08:16:09 följande:

Min senaste plan är att jobba till den 15/7 (BF 21/7) och sen återgå till jobbet i februari eller mars om jag får komma tillbaka till mitt uppdrag jag är på nu (konsult). Hade gärna varit ledig längre men tror inte att det kommer gå ekonomiskt.

Sen kommer min man ta lite ledighet och sen tar vi lite semester osv. Hoppas på att komma in på dagis när bebis är drygt ett år. Är det rimligt? För tidigt? Så svårt tycker jag.

Pojken började när han var 15 månader. De säger att han var den lättaste inskolningen de någonsin haft. Bebisen här behöver börja i augusti -18 (kommer vara då ca 13-14 månader) så jag kan gå tillbaka till skolan. Skulle naturligtvis vilja ha dom hemma längre men har tyvärr ingen möjlighet till det :( fördelen är att jag har tre år kvar i skolan så det är mer fritt med tider än om jag hade jobbat..
  • sobrio88

Nu har jag köpt i princip allting till bebis så nu är det väl som gjort att det går åt helvete ;) barnvagn fixade vi i vintras, kläder har jag köpt några plagg även om det inte behövdes, babyskydd köpte jag igår, tunna filtar köpte jag på barnmässan idag samt att jag fick ett par paket med blöjor + lite andra gratisgrejer . Resten har vi sen innan :)

nu är det väl bara några smågrejer som inte är nån idé att köpa än för då kommer det väl bort, typ amningsinlägg, ersättning om inte amningen kommer igång och nåt mer blöjpaket :)

• sobrio88
    Treansresa skrev 2017-03-26 22:08:11 följande:

Åh vad avis jag blir! Jag är så stressad att vi har så mycket kvar haha. Känns som bebisen snart kommer! Gubben är lugn att allt hinns med men ja känner inte så! Måste kännas skönt att vara klar!

Treansresa skrev 2017-03-26 22:17:29 följande:

Kom på nu när jag läste om blöjor.

Jag insåg att vi hade ett system som dom kallar blöjstegen här på vårat Ica. Handlar ja för visst mycke så får jag rabatt på blöjor. Så i mitt fall om ja handlar för 600 får jag 40 kr rabatt vilket då gör att små paketen med blöjor blir gratis. Och handlat jag för 900 så får ja 60 kr rabatt och då blir det steg två blöjorna :) Har därför börjat passa på att låta blöjor följa med hem då och då! Ett tips är att hålla koll i eran butik om det finns något bra system:)

Ja det är rätt gött men det skulle vara rätt gött att ha nånting kvar. Nu känns det som jag bara ska vänta ;)

Jag har ju ett blöjbarn fortfarande så blöjrabatten går till honom (tanken är att vi ska börja vänja vid potta när vi går hem i juni). Men i vår affär har dom ca 1 vecka i månaden att om man handlar för 800 kr så får man ett libero blöjpaket så då är det ju bra att passa på att stor handla :)

Om man är med i liberoklubben så får man ju rätt generösa kuponger med jämna mellanrum också. Nu sist fick jag 3 kuponger med 60 kr rabatt vid 2 blöjpaket :)
  • sobrio88
    Wooden skrev 2017-03-28 13:20:04 följande:

Apropå spjälsäng så har vi en står i vårt sovrum nu, som stått där sen sonen kom. Har en grå från Jollyroom som är superfin! Dock stod den i hans rum tidigare då vi hade ett crib till honom inne hos oss. "Problemet" är att han sover i vår säng fortfarande. Han har sovit i egen säng i korta perioder men sen blivit förkyld, sovit oroligt osv, så han har fått läggas över mer och mer. Nu känns det som vi är helt fast. Han vill så gärna ligga och mysa och klappa en på armen eller ryggen eller hålla i handen. Hur fasen ska vi ta fajten med egen säng? Han är ju dock bara 18 månader så han är ju liten fortfarande, men vill verkligen inte ha hela familjen i vår säng när bebis kommer. Helst inte bebisen heller. Det skulle vi inte med sonen heller, men ni hör ju hur det blev... 
    Självklart är sonen välkommen att komma till oss på natten, men att ha hela sällskapet där från kväll till morgonen är jag/vi verkligen inte sugna på. Tar redan döden på samlivet typ... Att jag blivit gravid på nytt är typ ett under...

Har samma problem :/ det går att söva honom i sin säng men han kommer alltid över på natten. Tror han har sovit en hel natt i sin säng kanske 1 eller 2 nätter (2 år). Jag ska se om det går att ta bort ena sidan på spjälsängen (vet att det går att sänka den i alla fall) så det går att ha bebisen bredvid mig fast i spjälsängen.. slutlösningen kommer väl antagligen bli att få köpa en större säng antar jag OskyldigFlört
  • sobrio88

Usch.. Håller på med en uppsats i skolan om missbruk under graviditet, kan säga att det är ingen rolig läsning, speciellt med gravid hormoner, om abstinens och skadade barn :( det var nog inte det bästa ämne att ta när man är gravid själv :/

• sobrio88
    Wooden skrev 2017-04-11 08:22:38 följande:

Hur ska ni andra göra med amning? Jag har ju ett barn som jag ammade (med amningsnapp i 7 månader) och tyckte det var vidrigt dom typ tre första månaderna, sen började det bli lite rutin och enklare. Men fortfarande inte mysigt förrän precis innan jag slutade. Jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra den här gången. Grundtanken är väl egentligen att antingen ammar jag helt eller inte alls. Kan tänka mig ge ersättning nån gång ibland om bebis vill ta flaska men inte kombinera flaska och amning liksom. Blir det flaskmatning vill jag slippa allt vad amningskläder och läckande tuttar heter. 

Berätta gärna hur ni resonerar! Och vad ni har för erfarenheter ni som har barn sen tidigare.

För jag tänker nämligen inte att flaskmatning är nån genväg, det är ju rätt bökigt att hålla på med. Tutten är ju bara att dra fram. Dock ännu enklare utan den där jäkla amningsnappen, men är rätt säker på att den krävs igen pga mina inte så utåtstående bröstvårtor. 

Vill heller inte "riskera" att anknytningen påverkas så mycket som den gjorde med sonen pga att amningen var ett så ångestladdad. Kan liksom inte bestämma mig för vad som känns mest rätt. 

Observera att jag såklart reserverar mig för att amningen kanske inte alls funkar om jag bestämmer mig för det, så är absolut öppen för förändring på det viset :) 

Ursäkta långt inlägg, men det är en stor fråga för mig det här. 

Jag ska ge det ett försök iaf men det funkade inte förra gången. Han låg på -2 på kurvorna när han föddes och svajade runt den kurvan under de 6 v jag försökte amma. Han blev sondad en vecka när han föddes pga sjukdom och så var jag tvungen att använda amningsnapp pga ej utstående bröstvårtor och så tror jag inte mjölkproduktionen kom igång ordentligt. Så jag ska ge det ett försök men jag tänker inte krångla om jag mår dåligt av det för jag tror på det där: glad mamma, glad bebis :)

(När jag började med ersättningen så hämtade sig pojken fort med vikten och har legat en liten bit över genomsnittet hela tiden efter det :) )
Svar på tråden BF Juli 2017 ny