Inlägg från: sobrio88 |Visa alla inlägg
  • sobrio88

BF Juli 2017 ny

narie24 skrev 2017-04-13 21:34:14 följande:

Ni som fått gravpenning beviljat, vad jobbar ni med?

Jobbade som hästskötare när jag fick det förra graviditeten, pluggar nu så har inget behov av det :)
  • sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-04-17 07:45:06 följande:

Man får ju ett moderskapsintyg från bm som man ska skicka in till försäkringskassan, sen får man ett papper tillbaka om föräldrapenning som man fyller i och skickar till FK igen.

Är det klart så?? För när jag loggar in på FK's hemsida så finns där en ansökan om föräldrapenning?? Där väljer man barn, dagar osv sen skickar in. Vad är det? Har inte jag redan ansökt om fp när jag skickade in pappret som FK skickar ut efter du mottagit moderskapsintyget?

Man måste fylla i vilka dagar man vill ha ut ersättning för, om man inte gör det tror FK att man inte vill ta ut några dagar = inga pengar. Jag ska försöka klara mig på att ta ut 3-4 dagar i veckan men har inte så bra SGI så vi ska pröva under sommaren och se hur vi klarar oss. (När du fyller i dagar så kommer det upp vad du får i preliminär utbetalning så du kan mixtra med hur många dagar du behöver ta ut för att få den ersättning du behöver ha.)
  • sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-04-17 11:44:01 följande:

Men när gör jag det? Ska jag göra det nu eller gör jag det när bebisen kommit? Tack snälla för svar:)

Jag har skickat in från juni till augusti eftersom jag ska först vara fl med 2-åringen från skolan slutar till bf. 2-åringens dagar gick igenom automatiskt men bebisens dagar har ännu inte blivit godkända. Tror FK behöver ha upp till 30 dagar på sig vid första planeringen vid nytt barn så det kan vara bra att skicka in i tid så det inte dröjer med pengarna :)
  • sobrio88
    FrökenMp skrev 2017-04-17 21:56:58 följande:

Ok, så det kanske är bäst att skicka in nu snart så jag har allting klart?:)Tack för infon! Så om jag har bf 4e juli ska jag anmäla att jag vill ha pengar från och med 4e juli även fast jag inte vet när han kommer egentligen?

Vad var det andra steget då? Eftersom du nämnde att det görs i två steg:)

Om du inte klarar dig utan inkomstbortfall så rekommenderar jag det ja. Annars om man väntar för länge kan det strula så man inte får pengar. Man har ju hört skräckhistorier om FK även om jag hittills inte haft problem med dom *peppar peppar*.
  • sobrio88

Nu har jag druckit sockerlösningen på glukosbelastningen. Det smakade faktiskt inte så illa som jag trodde eftersom jag gick in med inställningen att det kommer vara förjävligt, haha ;) sockret var bra nu innan så jag hoppas att det fortsätter så :)

• sobrio88
    narie24 skrev 2017-04-19 08:59:53 följande:

Jag sitter också på provtagningen efter att ha druckit sockret. Detta var andra gången så var beredd. Jag börjar bli lite skakig nu. Kroppen gillar inte att gå från fastande till att höja blodsockret såhär snabbt. Sen blir jag knäpp av att bara sitta och vänta. Sjukt trött....zzz...

Ja nu är jag supertrött och lätt illamående. Direkt efter detta ska jag på ett viktigt möte en timmes bilfärd bort. Börjar ångra att jag skulle göra det samma dag som detta...
  • sobrio88
    Sarus85 skrev 2017-04-20 10:59:00 följande:

Någon mer med en väldigt lugn bebis?

Den här lille/a bjuder inte på många sparkar. Bör jag bli orolig? Jag känner bebis varje dag men det är nån gång om dagen och ganska svagt. V 28+0 och så har det varit sen jag börja känna bebis.

Alla barn är ju olika, min första var sån så jag fick nästan anstränga mig för att känna honom. Den här är allt annat än lugn så jag skulle bli orolig om det inte sparkade.. Bara bebisen följer sitt mönster ska det inte vara nån fara men prata med din BM om du är orolig :)
  • sobrio88
    Joline84 skrev 2017-04-20 18:15:50 följande:

Ja just. Man gör det vid två tillfällen samma graviditet. Hade nog förträngt det!

Gör man? Jag hade bara en inplanerad under grabiditeten som jag gjorde igår..
  • sobrio88
    Joline84 skrev 2017-04-20 19:59:12 följande:

Jo, jag gjorde ett rätt tidigt, o ett lite senare i graviditeten. Båda var godkända. Du kanske klarar dig med ett då om du har tur!

Okej. Både provet innan och efter jag drack sockerlösningen var en bra bit under gränsvärdena så jag borde inte vara i behov av ett till :)
  • sobrio88

Jag skrev inget brev förra gången mer än att BM skrev ner alla problem jag hade haft under graviditeten. Blir samma denna gång, tar förlossningen som den kommer.

Svar på tråden BF Juli 2017 ny