• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-01-01 15:00:17 följande:

Visst är det mycket tjat om vikt, men det är det åt båda håll. Jag som alltid varit smal får utstå mycket korkade kommentarer som inte alls är ok. Det är minst lika jobbigt när man är för smal. På nåt sätt tror de flesta att det är mer ok att kommentera smala än tjocka. Men så är det ju inte. Vi lider också.

Jag dömer aldrig någon, vare sig tjocka el smala, utan jag tycker alla ska få vara som de är. Sen att det inte är hälsosamt att lägga på sig för mycket i vikt är ju bara ren sanning, men det vet väl alla och jag förstår er som är överviktiga att det måste vara frustrerande att höra det hela tiden.

Ursäkta om jag får igång på viktfrågan, men det gör jag alltid. Antagligen på grund av mina egna viktproblem åt andra hållet, vilket verkligen inte är en dans på rosor.

Nu njuter vi av graviditeten tjejer, och jag tror vi alla försöker äta så bra det går, och bry er inte om alla kommentarer utan vi alla vet väl vad som är bäst för oss!!

Vi är fina som vi är allihopa!

Ja, nu när jag läser din text kommer jag på vart skon klämmer för mig! För det ligger mycket i det du säger. Jag tror delvis att det jag blir arg över är det där konstanta bedömandet av en gravid kvinnas kropp. Jag tycker att det är jobbigt. Jag tycker att det är obehagligt att folk mönstrar mig och sedan kommenterar min kropp helt utan att jag bett om det. Det kommer att komma, jag vet det. Ju längre gången man är.

Urs jag är inte beredd på det. Jag måste tänka ut några motargument så att folk förstår att det är oönskat.
  • GrönaDruvan
    Sosozo skrev 2017-01-01 15:10:27 följande:
    Ja, nu när jag läser din text kommer jag på vart skon klämmer för mig! För det ligger mycket i det du säger. Jag tror delvis att det jag blir arg över är det där konstanta bedömandet av en gravid kvinnas kropp. Jag tycker att det är jobbigt. Jag tycker att det är obehagligt att folk mönstrar mig och sedan kommenterar min kropp helt utan att jag bett om det. Det kommer att komma, jag vet det. Ju längre gången man är.

Urs jag är inte beredd på det. Jag måste tänka ut några motargument så att folk förstår att det är oönskat.
    Jag tror att det bästa bara är att gå med näsan högt. Folk som kommenterar nedvärderande om andras kroppar är osäkra människor som genom att håna andra tror att de själva framstår som bättre.
    Sen får man själv vara öppen med att veta om folk säger det för att vara elaka eller av oro. Två olika saker.
  • Sosozo
    Malimari skrev 2017-01-01 14:49:28 följande:

Du kan ju föreställa dig hur det är för oss överviktiga då.. jag får väl skylla mig själv men jag har fått be min bm ta ett steg tillbaka, jag tolererar inte predikandet.

Ja, jag kan tänka mig att ni är extra utsatta. Svårt att förhålla sig till. Även om det rent tekniskt bara är fakta och siffror så har man ju ändå mycket känslor kring den här frågan.
  • Lady K

Gott nytt år till er alla! Har nu äntligen parkerat mig i sängen, helt slut efter alldeles för lite sömn. Trevlig middag med vänner igår, men lärde mig den hårda vägen att sparris bör undvikas den här perioden när man kväljs av lukter...Varenda gång jag gick på toa så luktade ju kisset skunk! Satt där och ulkade varje gång, haha...

Hemkommen vid 2.30, själv i chock att jag lyckades hålla mig vaken! Sen ringde klockan 4.45. Morgonmjölkning i lagårn! Första gången det blev uppenbart för mig att illamåendet verkligen blir värre när man är trött... Tur kossorna står ut med en ändå när man går och ulkar och låter var o varannan minut. Nu blir det lite välförtjänt eftermiddagssömn! Natti natti alla goa! <3

• Sosozo
    GrönaDruvan skrev 2017-01-01 15:17:36 följande:

Jag tror att det bästa bara är att gå med näsan högt. Folk som kommenterar nedvärderande om andras kroppar är osäkra människor som genom att håna andra tror att de själva framstår som bättre.

Sen får man själv vara öppen med att veta om folk säger det för att vara elaka eller av oro. Två olika saker.

Absolut. Att bemöta kommentarer med gott självförtroende och trygghet är bäst. Men jag blir lätt provocerad av kommentarer som typ "oj, vad stor du är!" Eller "är du säker på att det inte är två?!" Osv också. Well. Är väl något jag får fila lite på. Jag har problem över lag med att folk tar sig friheter att kommentera kvinnors kroppar och bedöma dem utifrån det så nu med gravidhormoner och ett ökat, oönskat fokus på min kropp så blir det lite... hetskalle över mig.

Tack för att ni är med och diskuterar! Det inte något vidare muntert ämne kanske men jag tycker det är väldigt intressant att höra hur andra i samma situation tänker!
  • Sosozo
    Lady K skrev 2017-01-01 15:23:31 följande:

Gott nytt år till er alla! Har nu äntligen parkerat mig i sängen, helt slut efter alldeles för lite sömn. Trevlig middag med vänner igår, men lärde mig den hårda vägen att sparris bör undvikas den här perioden när man kväljs av lukter...Varenda gång jag gick på toa så luktade ju kisset skunk! Satt där och ulkade varje gång, haha...

Hemkommen vid 2.30, själv i chock att jag lyckades hålla mig vaken! Sen ringde klockan 4.45. Morgonmjölkning i lagårn! Första gången det blev uppenbart för mig att illamåendet verkligen blir värre när man är trött... Tur kossorna står ut med en ändå när man går och ulkar och låter var o varannan minut. Nu blir det lite välförtjänt eftermiddagssömn! Natti natti alla goa! <3

Gott nytt! Haha, omg det var hårda pix! Mjölka kl 4:45 efter nyårsfirandet. Gött med vila nu då!
  • Gameofthrones123

Jag tycker inte man ska bry sig så mycket om vikten.. huvudsaken är att man mår bra!! Jag har gått upp 20 kg mina graviditeter (startvikt ca 56-57 och 172 cm lånh) och det har varit såååå mycket vätska som försvann väldigt fort efteråt!

• Newbie84

Någon som har erfarenhet av sommarbarn? Jag har ett vinterbarn sedan tidigare och då var det ju åkpåse osv och lite varmare kläder. Vad behöver man till sommarbarn, är det tunna långärmade bodys och tights typ, har de tunn mössa på sig osv? Känner mig väldigt novis. Ska iaf bli skönt att inte behöva tänks på kyla osv men nu är det kanske att hålla bebisen sval som gäller? Myggnät osv?

• Sosozo
    Newbie84 skrev 2017-01-01 17:19:00 följande:

Någon som har erfarenhet av sommarbarn? Jag har ett vinterbarn sedan tidigare och då var det ju åkpåse osv och lite varmare kläder. Vad behöver man till sommarbarn, är det tunna långärmade bodys och tights typ, har de tunn mössa på sig osv? Känner mig väldigt novis. Ska iaf bli skönt att inte behöva tänks på kyla osv men nu är det kanske att hålla bebisen sval som gäller? Myggnät osv?

Solskydd av olika slag. Min rockade mest blöja och tunna filtar hela sommaren. Bra att tänka på är att försöka låta bebben vara utan blöja en stund varje dag, blir lätt fuktigt och utslag i värme. Men iaf, tunna filtar är mitt tips!
  • GrönaDruvan
    Newbie84 skrev 2017-01-01 17:19:00 följande:

Jag har ett vinterbarn och ett sommarbarn. Den sommaren när sonen föddes var det ganska varmt så det blev mest blöja och kortärmad body. Sov i vagnen utan nåt annat och myggnät får man såklart ha.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny