Sosozo skrev 2017-01-01 12:33:58 följande:
Hörni det här med viktuppgång. Jag har lite olika appar. På de svenska står det att man ska gå upp ca 12 kg. På den amerikanska står det upp till 16 kg. Alla hävdar att man inte behöver äta något extra gällande kalorier och att man inte behöver gå upp under första trimestern. Men alltså, är den här i formationen verkligen verklighetsanknuten? Om man spyr mkt går man såklart inte upp. Och vissa mår toppen och märker knappt av magen. Men det måste väl vara vanligt att man är så pass hungrig eller småäter eller vad man nu gör och går upp mer? Inte för att det eg spelar någon roll, jag blir bara så förvånad över den här informationen. Känns som alla kläms in i en form här. Hur tänker ni kring detta? Är det bara jag som tycker det verkar knäppt?
Jag hörde av min bm att det bästa är att gå upp runt 12 kg, inte mer. Rent krasst ska man ju inte behöva gå upp mer heller om man äter bra mat. Säg att bebis väger 4.5, fostervatten o moderkaka...2 kg? Det är ju 6-7 kg.
Jag tror tyvärr att många gravida äter aldeles för onyttigt och tillåter sig att äta "för två" och tänker - jag tar smällen sen.
Nu pratar jag mest om i andra och tredje trimetern när illamåendet lagt sig. I början är det ju verkligen inte lätt att äta bra, man får ju äta det man kan.
Sen förstår ju jag också att alla har olika förutsättningar från början, därför tror jag att de som har lätt för att gå upp i vikt annars måste tänka sig extra mycket för.
Det är ju väldigt känsligt det här med vikt såklart och jag hoppas inte jag trampar nån på tårna. Det här är ju bara vad jag tror och tycker.
Själv är jag ju en smalis som alltid haft svårt att gå upp i vikt och skämts för att jag är så smal. Om jag inte minns fel så gick jag upp 13 kg med första barnet, men då vägde jag bara 48 kg från början. Med andra barnet gick jag ner till 52 tror jag det va innan jag blev gravid igen och gick upp 11 kg.
Nu startade jag min graviditet på 57 kg, men vägde 55 kg på inskrivningen i vecka 12, så nu har jag gått ner hittils pga att jag knappt får i mig nån mat. Tyvärr får jag i mig mycket godis, så fortsätter det så lär väl inte det sluta så bra. Nu väntar jag ju också två, så räknar med att gå upp ganska mycket..