Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

BF Juli 2017 ny

78elle skrev 2016-12-29 12:16:12 följande:

Hej på er!

Joinar gärna den här tråden. Jag har bf 29 Juli och bor i Stockholm.

Kanske är lite äldre än de flesta andra här, 38 år och första barnet!

Har två missfall bakom mig det här året så hoppas på tredje gången gillt nu...

Välkommen! Jag blev 38 härom dagen! Haft två missfall i år och är nu gravid med tvillingar.

Har dock 2 barn sen innan också!
  • GrönaDruvan

Jag har ju också en riskgraviditet och det kommer bli mååånga läkarbesök med ultraljud, vilket jag är tacksam för.
    Varför har ni andra riskgraviditeter? Står säkert i tråden, men minns inte..

• GrönaDruvan
    sobrio88 skrev 2016-12-30 09:17:14 följande:

På tal om vagnar, är det nån mer än jag som kommer ha ett 2-årigt syskon vid bf? Funderar på om man ska köpa en tvillingvagn till båda eller om man bara ska ha vagn till bebisen? Hur gör ni? :)

Tycker verkligen du ska satsa på tvillingvagn! Min äldsta var 15 månader när lillebror kom och jag använde den vagnen länge!! Även när stora var 3-4 tror jag. Då kanske han gick mest, men att ändå kunna erbjuda platsen var värt mycket!
  • GrönaDruvan

Gott nytt år!
    Hoppas ni får en trevlig kväll. Här blir det middag med lite vänner, men kan inte påstå att jag är sugen på varken middag eller att klä upp mig...haha...jag som vanligtvis älskar sådana tillställningar tycker just nu det känns väldigt jobbigt, men det är väl pga måendet....

• GrönaDruvan

Läste om olyckan i tidningen...fy vad hemskt. Jag ber för att 8 åringen klarar sig! Livet kan verkligen ta slut fort. Jag är alltid orolig när mannen är ute och kör med barnen...nu kör han väldigt lugnt och laglydigt, så jag är absolut inte orolig för att han skulle orsaka en olycka, men tyvärr hjälper ju inte det när det finns andra som kör som idioter.....
    Hoppas din fd kollega får bra stöd och hjälp.

Kvällen igår var trevlig trots allt. Mådde något bättre när vi väl kom iväg. Fick i mig lite av förrätten, någon potatis bit på varmrätten och nästan all efterrätt!
    Kom hem vid 2 tiden inatt och idag har vi två mindre roliga barn att tampas med. Är redan gnälligt och gap o skrik och jag misstänker att dagen blir allt annat än kul. Själv vill jag bara dra täcket över huvudet. Haft lite konstigt ont i magen igår och idag och även huvudvärk idag. Så mitt humör är inte heller så bra.
    Men tidigt i säng ikväll och jobb och fritids kl.6 imon.....

• GrönaDruvan
    Sosozo skrev 2017-01-01 12:33:58 följande:

Hörni det här med viktuppgång. Jag har lite olika appar. På de svenska står det att man ska gå upp ca 12 kg. På den amerikanska står det upp till 16 kg. Alla hävdar att man inte behöver äta något extra gällande kalorier och att man inte behöver gå upp under första trimestern. Men alltså, är den här i formationen verkligen verklighetsanknuten? Om man spyr mkt går man såklart inte upp. Och vissa mår toppen och märker knappt av magen. Men det måste väl vara vanligt att man är så pass hungrig eller småäter eller vad man nu gör och går upp mer? Inte för att det eg spelar någon roll, jag blir bara så förvånad över den här informationen. Känns som alla kläms in i en form här. Hur tänker ni kring detta? Är det bara jag som tycker det verkar knäppt?

Jag hörde av min bm att det bästa är att gå upp runt 12 kg, inte mer. Rent krasst ska man ju inte behöva gå upp mer heller om man äter bra mat. Säg att bebis väger 4.5, fostervatten o moderkaka...2 kg? Det är ju 6-7 kg.
    Jag tror tyvärr att många gravida äter aldeles för onyttigt och tillåter sig att äta "för två" och tänker - jag tar smällen sen.
    Nu pratar jag mest om i andra och tredje trimetern när illamåendet lagt sig. I början är det ju verkligen inte lätt att äta bra, man får ju äta det man kan.

Sen förstår ju jag också att alla har olika förutsättningar från början, därför tror jag att de som har lätt för att gå upp i vikt annars måste tänka sig extra mycket för.
    Det är ju väldigt känsligt det här med vikt såklart och jag hoppas inte jag trampar nån på tårna. Det här är ju bara vad jag tror och tycker.

Själv är jag ju en smalis som alltid haft svårt att gå upp i vikt och skämts för att jag är så smal. Om jag inte minns fel så gick jag upp 13 kg med första barnet, men då vägde jag bara 48 kg från början. Med andra barnet gick jag ner till 52 tror jag det va innan jag blev gravid igen och gick upp 11 kg.
    Nu startade jag min graviditet på 57 kg, men vägde 55 kg på inskrivningen i vecka 12, så nu har jag gått ner hittils pga att jag knappt får i mig nån mat. Tyvärr får jag i mig mycket godis, så fortsätter det så lär väl inte det sluta så bra. Nu väntar jag ju också två, så räknar med att gå upp ganska mycket..
  • GrönaDruvan
    Beebii skrev 2017-01-01 13:42:43 följande:
    Låter u gefä som min kväll igår men våra barn är små änglar som sitter och slöar i soffan och tittar på film! <3

Jag är supertrött men gubben fick i sig lite för mycket igår så han kommer inte ur sängen... så frukost och mat ligger på mig om barnen ska få i sig något! Eftersom jag inte ens vill tänka på mat så är det nu potatis på kokning och skalade morötter till middag :-/ hur gör ni med mat? Sjukt jobbigt att gå i affären och komma på maträtter när allt gör en illamående!

Skönt att jag har ledigt ett tag till, jobbar nästa helg bara sen en ledig vecka till efter det! Pust!
    Här lagar mannen all mat. Jag har inte behövt göra en lunch el middag sen jag plussade. Frukost gör jag däremot, men det funkar bra.
    Jag äter sällan middag med resten av familjen nu, jag kan sitta med om det inte luktar för mycket, men blir mest att jag petar i maten.
    Nu brukar mannen laga all mat annars också, så det är ingen skillnad mot annars.
  • GrönaDruvan

Visst är det mycket tjat om vikt, men det är det åt båda håll. Jag som alltid varit smal får utstå mycket korkade kommentarer som inte alls är ok. Det är minst lika jobbigt när man är för smal. På nåt sätt tror de flesta att det är mer ok att kommentera smala än tjocka. Men så är det ju inte. Vi lider också.
    Jag dömer aldrig någon, vare sig tjocka el smala, utan jag tycker alla ska få vara som de är. Sen att det inte är hälsosamt att lägga på sig för mycket i vikt är ju bara ren sanning, men det vet väl alla och jag förstår er som är överviktiga att det måste vara frustrerande att höra det hela tiden.
    Ursäkta om jag får igång på viktfrågan, men det gör jag alltid. Antagligen på grund av mina egna viktproblem åt andra hållet, vilket verkligen inte är en dans på rosor.
    Nu njuter vi av graviditeten tjejer, och jag tror vi alla försöker äta så bra det går, och bry er inte om alla kommentarer utan vi alla vet väl vad som är bäst för oss!!
    Vi är fina som vi är allihopa!

• GrönaDruvan
    Sosozo skrev 2017-01-01 15:10:27 följande:
    Ja, nu när jag läser din text kommer jag på vart skon klämmer för mig! För det ligger mycket i det du säger. Jag tror delvis att det jag blir arg över är det där konstanta bedömandet av en gravid kvinnas kropp. Jag tycker att det är jobbigt. Jag tycker att det är obehagligt att folk mönstrar mig och sedan kommenterar min kropp helt utan att jag bett om det. Det kommer att komma, jag vet det. Ju längre gången man är.

Urs jag är inte beredd på det. Jag måste tänka ut några motargument så att folk förstår att det är oönskat.
    Jag tror att det bästa bara är att gå med näsan högt. Folk som kommenterar nedvärderande om andras kroppar är osäkra människor som genom att håna andra tror att de själva framstår som bättre.
    Sen får man själv vara öppen med att veta om folk säger det för att vara elaka eller av oro. Två olika saker.
  • GrönaDruvan
    Newbie84 skrev 2017-01-01 17:19:00 följande:

Någon som har erfarenhet av sommarbarn? Jag har ett vinterbarn sedan tidigare och då var det ju åkpåse osv och lite varmare kläder. Vad behöver man till sommarbarn, är det tunna långärmade bodys och tights typ, har de tunn mössa på sig osv? Känner mig väldigt novis. Ska iaf bli skönt att inte behöva tänks på kyla osv men nu är det kanske att hålla bebisen sval som gäller? Myggnät osv?

Jag har ett vinterbarn och ett sommarbarn. Den sommaren när sonen föddes var det ganska varmt så det blev mest blöja och kortärmad body. Sov i vagnen utan nåt annat och myggnät får man såklart ha.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny