Inlägg från: Treansresa |Visa alla inlägg
  • Treansresa

BF Juli 2017 ny

Haiduchi skrev 2017-02-12 10:22:26 följande:

Vår dotter kom med urakut snitt, katastrof snitt?

Efter 26 timmar med värkar och knappt fyra cm öppen så var hon nog påverkad. Hjärtljudet gick ner, de såg på datorn att den var nere på 80, tog hål på hinnorna för att sätta elektrod, då kom missfärgat vatten ut, de satte elektrod som visade 50 slag/min, snabbt kom det inte en hel drös bm som la mig på sidan, bekräftade hjärtslagen med ul och sprang sen iväg med mig. Mannen fick inte höra något på 20 min, men sen kom dom in med vår dotter till han, hon mådde toppen så fort hon hade kommit ut, bara några minuter efter de sprungit iväg med mig. Usch börjar böla nu när jag skrev detta.

Men fy vad läskigt! Din man måste ha hunnit bli helt förstörd under dessa minuter:( skönt att hon mådde bra när hon kom ut. Hur känner du inför denna förlossning?
    Bimbim79 skrev 2017-02-12 01:43:04 följande:

Första barnet hade jag "startvärkar" och va under extra kontroll sista 2 veckorna pga av tillväxthämning från v 32, föddes 38+1 med akutsnitt då hon inte klarade värkarna så bra. 10 dagar på neo och sen en månad permission med kontroller 2 gånger i veckan. Misstänker det mest berodde på andra orsaker som hände samtidigt i familjen. Dödsfall mm så de ville ha koll. Frisk men liten å späd! Andra barnet startade med vattenavgång föddes 2,5 dygn senare, de ömsom stängde av ömsom tryckte på värkarna pga tidigare snitt o risk för ärret skulle brista. Föddes fullt frisk v 38+3 normal vikt hemma efter 3 dygn. Tredje född v 38+ 3,

Värkar regelbundet på 7 minuter i 4 dygn öppen 7 när jag kom in och hon va ute på 4 timmar. Normal vikt hemma efter 3 dygn.

Har fått stanna 3 dygn eftersom det funnits plats på BB, rätt skönt att slabba ner landstingets kläder o lakan de första dygnen om man får :)

Vilka olika förlossningar! Skönt att de gick bra med alla trotts att första var liten. Jag har alltid stannat en natt på BB. Men denna gång är ja tveksam. Har vi inga barn vill jag hem fort men är alla barn här tror jag det kan vara skönt att stanna kvar längre o bekanta sig lite med pyret:)
  • Treansresa
    Delilah2001 skrev 2017-02-15 14:05:17 följande:

Någon mer som börjat få sammandragningar?

Tycker det känns lite tidigt, är i vecka 18. Men kanske är normalt? Minns inte hur det var med förra barnet, är ju 7 år sen..

Jag har också börjat få när jag överanstränger mig. Ska prata med bm på fredag över telen tänkte Jag:(
  • Treansresa
    Sosozo skrev 2017-02-15 15:58:03 följande:

Jag pratade med min bm om sammandragningar idag. Jag har dem och ett par gånger har de gjort ont. Hon sa att så länge de inte gör ont så är det ingen fara alls. Och om de gör ont så ska man vila, då ska de avta och då är det fortfarande ok. Om de fortfarande gör ont trots vila då ska man kontakta sjukvård. Gynakuten eller efter v 23, förlossningen.

Tack för riktigt bra råd!
  • Treansresa

Mitt rul är också färdigt. En frisk bebis som beräknas komma 19/7. Könet kollade vi inte:)

• Treansresa
    Vet hur det känns skrev 2017-02-16 13:37:48 följande:

Grattis!! Blev du flyttad något? Om jag inte minns fel så var du orolig för det?

Jo ja vart flyttad lite :) enligt äl skulle ja vara i 18+5, enligt tidigt vul 16+2 "blivit till 2 dagar efter plus" och det vart 18+0. Så mitt tidiga vul stämde inte liten ville bara skrämmas:)
  • Treansresa
    Vet hur det känns skrev 2017-02-16 16:26:36 följande:

Skönt att det tidigare ultraljudet visade fel :) på onsdag är det dax för mig.. längtar som tusan. Vi ska kolla kön om det går

Det är en så häftig känsla o ligga där o se liten. Jag kollade massor o försökte hitta en snopp för att de skulle avslöja, men såg ingen. Men kan ju ha varit där endå:) hoppas eran lill* vill visa vad för kön den har:) när är du beräknad?:)
  • Treansresa
    Vet hur det känns skrev 2017-02-16 17:49:56 följande:

Hahahaha låter som jag när jag gjorde ultraljudet i v15 har du någon känsla för vad du väntar? Jag är beräknad enl äl 22 juli enl tidigt UL (v6+) 31 juli sen flyttade dom mig igen i v 8+ till 27 juli vid kub fick jag 25 juli så ska bli spännande att se på rul vad som händer.Jaa jag med..Har två tjejer sen innan och hoppas på pojke men självklart viktigast att bebisen är frisk! Har du någon känsla för kön? Jag tror jag väntar tjej men hoppas på kille :D

Jag vill ju tro att det är en tjej men vet inte om de är huvudet som spelar in eller en riktig känsla :) hoppas det blir en pojke för er:)
  • Treansresa
    Vet hur det känns skrev 2017-02-16 18:01:44 följande:

Vad har du sen innan? Jag håller tummarna för tjej för er och pojke för mig.. berättar på onsdag :D önskar dagarna kan gå snabbare..

Jag har en av varje och gubben har 2 pojkar och en tjej.:) jag håller alla tummarna :) ja tiden sniglar sig fram till ul. Har haft nedräkning i 30 dagar haha.
  • Treansresa
    FrökenMp skrev 2017-02-16 22:16:29 följande:

Har nyligen flyttat från Stockholm till Hälsingland och fick idag reda på att förlossningen här hemma kanske ska stängas ner i sommar pga brist på resurser. Helt absurt!! Vi måste isåfall åka ca 15,5 mil till närmaste förlossning!

Alltså det är helt sjukt hur långa avstånd de tycker är okej. Här uppe där ja bor är de också många som har 10-25 mil till förlossningen. Vi har två förlossningsavdelningar i hela Norrbotten! Jag tycker det är helt sjukt att det ska vara okej att åka sådana avstånd för att komma till förlossningen! Allt kan ju hända påvägrn och hur sugen är man att sitta i bilen så länge med värkar. Lider med dig:(
  • Treansresa
    sobrio88 skrev 2017-02-17 22:35:22 följande:

I Värmlands län är det bara en förlossning (Karlskoga har också men dom hör till Örebro län). Det gör att dom som bor i Västvärmland, vid norska gränsen, har över 10 mil och dom som bor i nordligaste Värmland har över 20 mil  Nu vet inte jag om dom som bor högst upp i Värmland får föda i Dalarna men i alla fall, helt galet är det. Nu har jag visserligen tur som bor i mitten av Värmland så jag har bara 4,5 mil till förlossningen. Men blir det panik så kanske det är för långt också.

Yngste brorsan hann inte längre än till badrumsgolvet hemma när han föddes. Då vet jag inte om det fanns BB i min barndomsstad fortfarande men om det var nerlagt vid det laget så hade dom 7,5 mil till Karlstad och det hanns ju absolut inte med 

Läskigt med hemmafödsel. Är min mardröm om jag inte är beredd. Jag har tur så vi har bara 3 mil på hyfsade vägar sommartid. Och det är skönt! Och jag slipper oroa mig för att det ska Vara fullt och det är en lättnad.

Men är sjukt att dagens sjukvård ska vara såhär.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny