GrönaDruvan skrev 2017-06-20 18:00:11 följande:
Hej alla!
Nu är Olle snart 20 timmar gammal och en helt underbar bebis!
Visst sover han mestadels såklart, men är pigg och nyfiken emellanåt och inte det minsta gnällig. Hör nåt litet pip ibland, men han verkar extremt tålig. Hoppas det fortsätter så, hade varit skönt!
Mannen åkte hem för någon timma sedan och jag valde att stanna tills imon.
Kan vara skönt att få egentiden med Olle och passa på att vila innan jag åker hem till allt stoj. Längtar mycket tills mina andra pojkar får träffa honom iaf!! Äldsta sonen är så glad och längtar, yngsta sonen är också glad, men tror även han funderar mycket...han kommer nog även tycka det är jobbigt att inte vara minst längre...
Kan inte förstå att jag gått igenom detta nu..som jag har haft ångest över förlossningen. Nu är det klart...så skönt.
Förlossningen var ju skön på så sätt att det var en lugn och skön dag där allt startade sakta och lugnt...har ju inte riktigt varit med om det innan.
Kl.10 på förmiddagen sattes det in en ballong som ramlade ut strax innan 15...var något öppen då, men tappen var fortfarande långt bak och hans huvud en bit upp, så bm ville inte ta hinnorna.
Istället fick jag en shot av något som skulle starta värkarna. (Kom ej ihåg vad det hette)
Fick ju lite mer värkar, men inte så starka.
Kl.17 fick jag en shot till och värkarna ökade något, men fortfarande relativt milda och hanterbara.
Kl.19 fick jag dubbeldos av shoten och efter det började värkarna göra mer ont. Hanterbara, men helt annorlunda och fick kämpa mig lite igenom.
Vid 20.30 började det göra riktigt ont, och strax innan 21 kollade bm hur mycket jag öppnat mig. Då var tappen helt utplånad och öppen 5 cm. Då tog hon hinnorna och vattnet gick. Jag hade så ont så jag grät.
Tiden efter det var nog det värsta jag varit med om. Det gjorde så galet ont, fick panik.
Känslan när jag kände att huvudet kom ner och jag kunde krysta var underbar. Gjorde hur ont som helst, men vetskapen att det snart var över gjorde att jag inte försökte tänka på smärtan.
"Tyvärr" gick det så fort allting i slutet, så det var bara en undersköterska i rummet..haha, stackarn..hon höll emot samtidigt som hon försökte ringa personal och säga till mig att jag inte fick trycka.
Min bm var typiskt nog inne hos en annan som höll på att föda, så det blev lite panik ett tag. Men hon tryckte på knappen tillslut och två andra barnmorskor kom in och min bm hann också in och ta den sista biten..
Så han föddes 21.48...öppnade mig alltså de sista 5 cm på mindre än 50 min.
Moderkakan och den döda tvillingen kom ut lätt och smidigt strax efter. Den döda tvillingen var såpass tillbakabildad nu, så det var som en vit säck som satt fast i moderkakan, och man såg inte att det var ett foster. Kändes skönt på nåt sätt och vi valde nu att inte kremera utan att göra en minneshylla hemma istället med bilderna från ultraljudet.. känns fint och tycker inte det känns jobbigt nu.
Sydde 2 små stygn på blygdläppen och 1 stygn innanför, så det var bra! Inga sprickor, bada små revor. Känner mig rätt mörbultad där nere idag ändå, men så är det väl några dagar.
Sorry långt inlägg, kanske inte är så kul att läsa för er som har detta framför er. Förstår att ni har det tufft nu i slutet, tyckte själv det var jobbigt innan...
Känns skönt att inte vara gravid längre och nu ska jag fokusera på att få en stark och tränad kropp!
Känner mig helt klar med barn och vill definitivt inte gå igenom en förlossning till!!
Åh vad roligt att allt gick bra! Gud så skönt att han är ute, er lilla Olle:) all lycka till er grönadruvan! Och grattis!