• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Kajsa- Både Apoteket och vissa hjälpmedelsbutiker säljer stödstrumpor och då brukar man också få proffshjälp att mäta benen och fötterna så man får exakt rätt storlek. Det har jag gjort, kan absolut rekommenderas !

• UndrandeSökare

Grodan- Hur många dagar tog det sist mellan att de tog bilderna och att du fick svaret att fler bilder behövs?

På måndag tar de då bara nya bilder då och sen får du vänta igen på besked om/när det blir fostervattensprov?

• UndrandeSökare

Grodan- Har du fått veta om det är väntetid på att få göra fostervattensprov och hur lång tid det tar innan man får veta svaret på det isåfall?

Hur blir det ifall man hittar kromosomfel? Socialstyrelsen beviljar ju i stort sett aldrig abort efter v.21+6 och du är ju redan nu i v.21.

Känns ju som att sjukvården jobbar på så långsamt, måste vara jobbigt och frustrerande att bara vänta på allt. Tycker att i ett sånt här fall att du borde få förtur i kön ! Vi får hålla tummarna att allt ser bra ut nästa måndag.

• UndrandeSökare
    Sjuttiosjuan skrev 2018-01-17 08:57:45 följande:

Fråga till er tjejer! 

Har ni tagit influensavaccin? Aldrig gjort det och blir sällan sjuk men kanske annorlunda nu?

Kram på er!

Jag vaccinerade mig, först mot Röda hund/mässling/påssjuka (eftersom jag hade tappat immuniteten mot Röda hund).

Sen månaden efter vaccinerade vi oss båda mot influensan.
  • UndrandeSökare
    Ash74 skrev 2018-01-18 12:35:47 följande:

Halloj! Så roligt att läsa om Maran o livet med bebis! Och spännande att följa era graviditeter ni andra. Själv har jag gått in i vecka 11 och mår bra. Har sluppit illamående. Brösten växer så det knakar känns det som o är superömma på morgonen när jag vaknar. Skönt att läsa att för er andra verkar det avta så småningom.

Jag vill fråga er andra om ni har samma blodgrupp som donatorn. Fick precis reda på att donatorn har samma blodgrupp som min man dvs B+, jag har A+. Kanske inte spelar någon roll, men blev lite paff. Trodde de försökte matcha blodgrupp.

Det beror på vilken klinik man går på. På AvaRiga är de noga med det, men andra kliniker verkar inte bry sig alls om blodgrupp !
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2018-01-18 14:42:31 följande:

Ja läste oxå nu att gränsen är 20 vid graviditet... är verkligen konstigt att dom inte gör mer, nytt prov om 1,5v.. nja har ont i huvet ibland men inte så det stör, mer trött och yrsel.

Förvänta dig inte mer hjälp av Landstinget än järntabletter ! Jag blev ju lika illa behandlad som dig efter mitt missfall med jättedåligt hb , järn och ferritin. De fortsatte bara upprepa samma blodprover och konstatera att "Ja, du har järnbrist" , ja, du har fortfarande järnbrist". Vill du få mer hjälp så kontakta provatkliniken jag tipsade dig om. Där kan de skriva ut järndropp och sätta det också och sen blir man bra.

Nu vet jag direkt vad jag ska göra om jag får järnbrist igen. Kommer absolut inte slösa bort tiden med sjukvården som inte ger riktig hjälp.
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2018-01-18 14:48:36 följande:

Det där med spruta på förlossningen måste jag kolla upp, inget jag fått info om... vet varken min eller donatorns blodgrupp. Varför får man spruta?

Om du är minus och fostret är plus så får man en spruta så det inte ska bli problem nästa gång man blir gravid.
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2018-01-18 15:09:50 följande:

Tråkigt att du blivit så dåligt bemött och inte fått hjälp. Varför kan de inte ge den typen av dropp på sjukhuset?

Vid 3 tillfällen så har jag haft rejäl brist efter ma/x. Som lägst har jag varit nere på 74, men då var jag svimfärdig bara jag klev ur sjukhussängen. Har fått blod två gånger för järnbrist, så jag måste ändå säga att jag tycker att jag fått bra hjälp och uppföljning. Jag har turen att reagera och ta upp järn bra, så oftast så är mina värden bra efter 1-2 månader med tabletter efter hb runt 90-100.

De kan, men vill inte. Ovilja/okunskap plus att det är en dyr medicin, en liten flaska kostar nästan 4000kr.
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2018-01-19 10:21:06 följande:

Idag är en gnälldag. Mår illa är yr och trött. Känner mig tung i benen och har molvärk i magen och ont i ryggen. Fick tips av en väninna som oxå väntar smått när som helst att äta blodbröd med messmör. Så har varit och handlat på morgonen. Hittade inte just blodbröd (vet inte hur det ser ut och om det står just blodbröd) men hittade ett som hette järnrikt. Hoppas det hjälper.

Blodbröd kan betyda Paltbröd, du kan ju fråga din vän om det var det som menades?

Ifall du känner till Pitepalt och paltbröd? Det brukar vara gjort av blod.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017