• UndrandeSökare

Vi som är gravida efter ÄD 2017

GrodanS77 skrev 2017-11-27 21:45:23 följande:
    Nä, novalucol hjälper inte mot kramperna. Men om du blir väldigt sur i magen, får en brännande känsla då kan något magsyredämpande hjälpa mot den känslan ivarjefall. Mot kramperna hjälper nog bara muskelavslappnande tyvärr.

Tänkte att om du har lågt hb och magen/kramperna blir värre av järnet så finns det ju nån form av dropp eller spruta man kan få. Borde inte sätta sig på magen.

Försök undvika fet mat och svårsmält. Vet att mina attacker triggades av choklad, fet mat (nachotallrik med massa smält oss var en väldigt dålig idé tex), ägg, paprika, gurka bland annat. Äpple kan också vara jobbigt och då brukar man få rådet att skala dem.

Hoppas att du hittar något som lättar kramperna!
    Ja, man kan få järndropp som jag föreslog att Kajsa skulle försöka fixa tidigare i tråden. Men svårt att få inom Landstinget. Jag fick fixa det privat i Göteborg och betala själv. Men det hjälper !
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-28 07:18:20 följande:

Ska höra om det är nåt dom gör i Umeå, närmaste staden för mig, hade ju varit bra att få!

Medicinen heter Ferinject, jag fick det som dropp (man sprutar in järnet i koksaltlösning i droppåse).

Det tar 45min-1 timme att få droppet. Går direkt ut i blodet utan att passera magsäcken först.

Jag tog blodprov dagen innan och mätte blodstatus, och ferritin och järn i blodet, samt tog om samma prov en månad efter droppet och det blev jättestor förbättring. Kände mig också mycket piggare redan några dagar efter droppet.
  • UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-29 07:45:03 följande:

Har högdoserad magnesium hemma men har inte vågat ta nu när jag är gravid, men kanske inte är farligt?

Jag vet andra gravida som tagit högdos magnesium under graviditet, och själv tar jag det dagligen, 375mg.. Men du kan ju fråga specmvc om det ifall du är orolig.
  • UndrandeSökare

Kajsa- En ytterligare fördel med högdos magnesium är att det kan ha lätt laxerande verkan, något som kan vara en hjälp då man lätt blir förstoppad som gravid !

Fast synd att du började med 2 olika saker samtidigt, då vet man ju inte vad som gav effekt egentligen. Bästa är att pröva en i taget.

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-29 19:43:03 följande:

Ja det kan ju va en fördel :) tror inte att magnesiumet verkar så snabbt, det är nog nåt man måste ta ett tag för att få effekt. Men krampen släppte nu efter papaverinet, är dock väldigt öm och ont ff, lär ju ha kvar det, men skönt att slippa kramp!

Hur är det med dig, vart i behandling är du nu? Har inte hängt med riktigt

Magnesium verkar jättesnabbt på mig, redan efter 1-2 dagar så förändras toarutinerna...

Har paus just nu eftersom jag tog influensasprutan i nov och AvaRiga då vill att man ska vänta 2-3 månader med försök. Ska göra aqua scan i dec också, nästa försök i Riga blir 2018.
  • UndrandeSökare
    GrodanS77 skrev 2017-11-29 20:21:03 följande:

Är det någon som blir dålig i magen av omega 3? Har tagit det i 3 dagar och igår började magen krångla och i kväll så känns magen väldigt orolig. Kan inte komma på något annat som skulle kunna orsaka det. Om det inte bara är något tillfälligt hormonaktigt...?

Ang. diskussionen om magnesium. Hur ska man veta vilka vitaminer och mineraler man behöver extra av? Och hur mycket man vågar äta? Tar extra folsyra enligt klinikens rekommendation. Tar även vitamin kvinna och nu omega 3 då jag inte alltid äter fisk varje vecka. Funderar på det där med mineraler. Jag dricker mer vatten än vanligt och kissar i mängder så funderar på om kroppen blir urlakad ungefär som när man tränar och svettas mycket. Men vad vågar man stoppa i sig och hur mycket? Har tex "mitt val sport" hemma sen tidigare. Kan man ta? .

Yr i huvudet kan man bli av högkocentrerad Omega3, men inte hört nån som blivit dålig i magen. Men testa att byta märke av Omega 3. Jag använder Eskimo3 pure, funkar jättebra för mig.

Ang vilka vitaminer man ska ta, jag tar Omega3, d-vitamin och folsyra på min Atenläkares inrådan.

Sen tar jag också b-vit, kalcium, järn och lite annat.

Men du får pröva dig fram. Viktigast är folsyra och järn tror jag. Men d-vitamin brist är inte heller bra som gravid. Apoteket har speciella vitaminer för gravida som innehåller ett grundutbud, testa det om du vill. Apoteket Gravid heter den.
  • UndrandeSökare

Grodan- Jag tar 1 kapsel per dag av Eskimo3 pure, den sorten är inte högkoncentrerad. Säljs på de flesta apotek och på apotea.se

Du kan ju testa om du tål den sorten av Omega 3.

• UndrandeSökare
    KajsaK skrev 2017-11-30 09:02:37 följande:

Ok ja det var snabbt! Äter gravid vitaminer och såg att där ingår även magnesium, så kanske dumt att ta extra?

Kan vaccinet påverka ev graviditet? Jobbigt att vänta så länge...

Alla vaccin kan påverka en graviditet. AvaRiga vill att man väntar i 2-3 månader med att försöka bli gravid efter vaccination så att det inte ska påverka fostret sa de till mig. Är ok för mig att vänta, vill inte riskera nåt och passar på att göra saker man inte ska göra som gravid.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017